Zoom: De stoepespresso van MobiCcino

home | 18 jan 2006 | Onbekende auteur |

De scootcar van MobiCcino is een opvallende verschijning op de Horecava Beurs in de Amsterdamse RAI. Een Italiaanse Piaggio driewieler van drieëneenhalf meter lang en twee meter hoog is omgebouwd tot koffiebar. Koffieliefhebbers kunnen kiezen voor een kunstig ingeschonken cappuccino, een espresso of een van de andere koffiespecialiteiten.

Een nieuw koffieconcept, is daar behoefte aan? Guido Dam, baas en bedenker van MobiCcino grijnst. “Nederlandse koffie is slecht. Op koffiegebied kan er hier heel wat verbeterd worden.” Bijvoorbeeld op de treinstations, waar de consument het voorlopig moet doen met de koffie van Servex, bekend van de Kiosk. “Dat is bijna een monopolie, daar kom ik voorlopig niet tussen”, meent Dam. “Maar als de consument mag kiezen, weet ik wel waar zijn keus op valt.”
Sinds november 2003 bouwt Guido Dam samen met vier man personeel aan MobiCcino. Het jonge bedrijf rust op drie activiteiten: de verhuur van mobiele koffiebarren en personeel, het geven van workshops voor het maken van espresso’s en niet te vergeten, de ambulante verkoop van koffie op straat. Dam kwam op het idee toen hij eind jaren negentig als it-specialist bij Shell in Amerika werkte. Zijn dag begon standaard bij Starbucks. “Je kon mij gerust een Starbucksjunkie noemen, elke dag weer die dubbele cappuccino.”
Na terugkomst in Nederland, besloot hij voor zichzelf te beginnen. Behalve een eigen it-consultancy bedrijf richtte hij ook de Stonehenge Coffee Company op. MobiCcino werd hier de belangrijkste pijler van. Het geld dat hij verdiende in de it, zo’n 50.000 euro, investeerde hij in MobiCcino. In maart 2004 kwam MobiCcino voor het eerst in actie tijdens de Haagse Leesnacht in de Centrale Bibliotheek. Dit bleek een succes. Al snel volgden opdrachtgevers als de Nijmeegse Vierdaagse en het North Sea Jazz Festival.
Het realiseren van de straatverkoop bleek een stuk moeilijker. Het kostte Dam bijna een jaar lobbyen bij de gemeente Den Haag voordat hij in oktober 2004 een Piaggio op straat mocht zetten. Maar hij had succes bij een ondernemersprijs en werd onderaannemer bij de Amsterdamse RAI. Dit betekent dat het bedrijf van Dam bij de komende beurzen koffie kan verkopen.
De keuze om als it’er een mobiel koffiebedrijf te runnen, is opmerkelijk. Veel overeenkomsten lijken er niet te zijn. Dam geeft toe dat hij in eerste instantie ook twijfelde. “Een stemmetje in me zei schoenmaker, hou je bij je eigen leest, maar iets anders zei me dat ik door moest zetten.” Nu ervaart Dam dagelijks dat hij de goede keuze heeft gemaakt. “Mensen worden happy van goede koffie en ze laten je dat ook weten. Dat is iets nieuws voor mij. In de it zijn klanten veel langzamer tevreden te stellen.” De Haagse veertiger kijkt inmiddels verder. Binnen vijf jaar wil hij 4.000 mensen bij MobiCcino aan het werk te zetten. Dit betekent een realisatie van zo’n duizend straatverkooppunten. Dam benadrukt de geleidelijkheid. “Ik wil eerst een solide financiële basis creëren met standplaatsen op beurzen, daarna richt ik me op het uitbreiden van het straatverkoopnetwerk.”

Scan

Guido Dam (40)
Bedrijf: MobiCcino, onderdeel van Stonehenge Coffee Company bv
Opleiding: it
Product: mobiele koffiebar
Startkapitaal: 50.000 euro

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout