Q & A: Creativiteitscongres PINC

home | 20 jan 2006 | Onbekende auteur |

Peter van Lindonk (68) organiseert op 24 mei voor de zesde keer het congres PINC, kort voor People Ideas Nature and Creativity. “It’s not how creative you are, but how you are creative.”

Hoe gaat u de deelnemers inspireren?
“PINC werkt als een katalysator. Het maakt een reactie mogelijk tussen al aanwezige stoffen die op zichzelf niets doen. De hoeveelheid sprekers, zeventien op een dag, en de grote variatie aan onderwerpen zorgen ervoor dat je een beetje high wordt. Ik hoor van veel deelnemers dat ze weken of maanden later geholpen worden door iets wat ze tijdens PINC hebben gehoord.”

Wat voor sprekers kunnen we verwachten?
“Mensen uit allerlei vakgebieden met een inspirerend verhaal, van over de hele wereld. Zo komt verkeerskundige Hans Monderman uitleggen dat het veiliger is zonder verkeersborden, stoplichten en zebra’s. Mensen beseffen dan dat ze echt moeten uitkijken. Maar evolutionair wetenschapper Tim Birkhead en wereldkampioen fluiten Geert Chatrou komen bijvoorbeeld ook. Wat ik niet wil, zijn sprekers die letterlijk het woord inspiratie of motivatie gebruiken. Geen zweverige motivatie-achtige types à la Ratelband dus.”

Wat hebben ondernemers aan PINC?
“Dat bepalen ze zelf. De uitkomst kan nul zijn, maar ook honderd. Het is maar wat je instelling is. Een aantal van de sprekers zijn zelf creatieve ondernemers en alleen daarom al interessant. Roxanne Coady bijvoorbeeld, een Amerikaanse die van haar boekwinkel in een stadje met pakweg 4.000 inwoners een van de grootste onafhankelijke boekwinkels van de VS wist te maken.” (MvR)

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout