9 x creatieve guerilla marketing

slideshows | 23 feb 2011 | Bas van Essen |
Guerilla

Guerilla marketing is relatief goedkoop en effectief. De 'ludieke' reclamevorm houdt langer iemands aandacht vast en bereikt massa's mensen. 9 voorbeelden.

3 van 9

De stoep

Een 'coffeeshop' in New York toonde op 7th Avenue een gigantische koffiebeker, die ogenschijnlijk omgevallen is. Niet alleen voelden de voorbijgangers de hitte van de stoom, ook roken ze het aroma van de koffie. Geur en warmte kan aanstekelijker werken dan menig commercial.

 

 

Guerilla marketing in de meest creatieve vorm! Neem er een voorbeeld aan ;-) http://bit.ly/gDiMCyless than a minute ago via SocialOomph

9 creatieve guerilla marketing acties, wij vinden ze leuk! http://bit.ly/eDxlrEless than a minute ago via TweetDeck

“@karinhusslage: Zo grappig: 9 x creatieve guerilla marketing http://bit.ly/i8LOlE” like!less than a minute ago via Twitter for iPad

Schitterend! RT @sprout_nl '9x creatieve guerilla marketing' | http://bit.ly/i8LOlEless than a minute ago via Power Twitter

Gaaf! 9 voorbeelden van creatieve guerilla marketing http://bit.ly/g4dWHRless than a minute ago via web

Nice :) RT @BasvanEssen Negenmaal creatieve guerilla marketing: http://bit.ly/gX4v6m #marketing #guerillaless than a minute ago via web

 

reacties

(4)
Pasfoto van Rudy van Gelderen
Heel veel van deze voorbeelden hebben helemaal niets met Guerrilla Marketing te maken. De meeste voorbeelden zijn voorbeelden van creatieve Outdoor Advertising en zijn absoluut niet goedkoop.

Guerrilla marketing heeft te maken met activiteiten waar geen toestemming voor is gevraagd en zijn in zekere zin ongevraagde en illegale acties. Je kunt het vergelijken met het wild plakken van posters. Het plaatsen van een Mega Billboard heeft hier natuurlijk helemaal niets mee te maken.

Sorry Sprout, maar weet wel waar je het over hebt als je iets publiceert.
Pasfoto van Bas van Essen
Beste Rudy,
Bedankt voor je feedback, met een zeker goede uitleg. Toch laat ik de waarheid in het midden. Natuurlijk zijn dit voorbeelden van outdoor advertising, aangezien de reclamevoorbeelden zich buiten bevinden.
Echter de stelling dat guerilla marketing 'te maken heeft met activiteiten waar geen toestemming voor is gevraagd', is niet waar: guerilla refereert namelijk naar de Spaanse betekenis van het woord, dat een type strijd duidt waarin kleine groepen strijders een groot leger op afstand weet te houden. In het geval van guerilla marketing het MKB versus grootbedrijven. Dat heeft dus geen illegale aard.
Om toch evenveel strootkracht tijdens de reclamestrijd te hebben als grootbedrijven, bedienen guerilla marketeers zich van ludieke reclame die in korte tijd een groot effect heeft. Vooral de korte termijn vind ik essentieel. Er wordt daarvoor van onconventionele middelen gebruik maakt. Dat kan in theorie een illegaal karakter hebben, maar dit hoeft dus zeker niet.
Wildplakken van posters vind ik een te eenvoudige beschrijving, die eerder weer doet denken aan klassieke, niet-creatieve reclame. De hier getoonde uitingen zijn zeker goedkoper dan commercials, al zal de uitvoeringen van sommigen nog altijd aan de te dure kant (stomende koffiebeker, hijskraan)zijn voor het MKB. Inspiratie vormen ze denk ik wel. Dat guerilla marketing echter enigszins een buzzwoord is geworden, ontken ik niet: de manier waarop wij beiden het begrip benaderen, staat nog altijd ver weg van de vermoedelijke bedenker van de term, Jay Levinson. Door jouw reactie word ik daarover wel met de neus op de feiten gedrukt.
Pasfoto van Jelke Schaafsma
Een guerilla marketing actie is bijvoorbeeld ook als op vrijdag de hoofdsponsor van de eredivisieclub Willem II je belt om samen met hun spontaan een ludieke actie op te starten en een webpagina in de 'lucht' te hangen waar supporters de spelers een leuke Valentijskaart kunnen sturen. De actie start op de zaterdag de wedstrijddag en loopt t/m maandag 14 feb. (drie dagen). Je ziet dan tijdens deze drie dagen veel twitter tweets en meer dan 10.000 mensen hun naam invullen op een kaart. De actie is al voorbij maar de webpagina is nog wel live te zien op http://valentijn.pondres.nl Ook dit is volgens mij echte guerilla marketing. Spontaan, ludiek, totaal onverwacht en krijgt heelll veel aandacht.
Pasfoto van Rudy van Gelderen
Een goed voorbeeld van (Low Cost) Guerrilla Marketing is bijvoorbeeld de actie van TomTom een aantal jaren geleden waarbij TomTom stickers plakte op informatieborden (zie: http://informaatie.nl/wp-content/uploads/Guerilla-marketing-tomtom.jpg). Of SuitSupply die langs de snelweg een man in ondergoed zet met een bordje van SuitSupply (zie: http://www.gekopklanten.nl/wp-content/uploads/2010/10/Carevolution_Suit_Supply_guerilla_marketing1.jpg).
Maar denk ook aan acties zoals het plaatsen van zadelhoezen op fietsen die al door meerdere bedrijven zijn gedaan.

Ook het wild plakken kan creatief, zo zijn er tal van voorbeelden waarbij op de stoep leuke ludieke stickers worden geplakt. En vergeet natuurlijk niet de actie die laatst te zien was op een beurs waarbij een dame met een iets te kort rokje voorover bukte om iets op te rapen (zie: http://blog.kievukraine.info/uploaded_images/3003-784173.jpg).

Dit zijn naar mijn mening leuke ludieke Geurrilla Marketingacties die relatief weinig geld kosten, maar wel impact hebben.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout