Booming markt: Toerisme uit Azië

home | 10 jul 2006 | Onbekende auteur |

China en India hebben binnenkort samen een middenklasse van 700 miljoen mensen. Die willen allemaal op vakantie, misschien wel naar Nederland. Bent u er klaar voor?

1. Kleding
Aziatische toeristen die hier kleding kopen zijn niet geïnteresseerd in de H&M-winkels die ze thuis ook hebben. Kwalitatief hoogwaardige Europese designerkleding heeft wel degelijk een toekomst. Ook de smaak verschilt: voor Chinezen is bijvoorbeeld wit de kleur van de dood. En vergeet de kleinere maten niet. Momenteel worden Aziatische toeristen soms naar de afdeling kinderkleding gestuurd.

2. Voedsel
Aziaten zijn nieuwsgierig, maar Europees eten bevalt ze maar matig. De markt voor Aziatische restaurants en eettentjes wordt dus steeds groter. En vergeet de streng-vegetarische keuken niet, dus ook zonder melkproducten. Veel Indiërs houden zich daaraan.

3. Vastgoed
Heel wat Aziaten zullen hier pandjes willen kopen of huren. Die moeten er niet alleen goed uit zien en scherp geprijsd zijn, ze moeten vooral feng shui zijn. U lacht, de Chinezen menen het. Dus denk aan leeg, geen blauwe kleuren en vergeet de windrichtingen niet.

4. Decadentie
Wie succesvol is in Azië, al dan niet door geboorte, doet daar niet geheimzinnig over. Dus wees niet te zuinig en houd het niet te sober, denk limo’s met chauffeur, bontmantels en veel champagne. Let the good times roll!

5. Dienstverlening
We zijn in ons land al vrijer met sluitingstijden dan elders in Europa. Niettemin, een Chinees die vijf minuten voor sluitingstijd een winkel binnenstapt, verwacht dat die openblijft tot hij klaar is met inkopen. En als u dan iemand aanneemt, denk eens aan een Nederlander van Aziatische origine. Dat kan een fijn aanspreekpunt worden.

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout