Ondernemer creëert 'internet of things'

home | 02 jun 2011 | Bas van Essen |
BobKreefftLayble

Niet alle internetondernemers hebben een recht-toe-recht-aan product. Zo beschikt cum laude-alumnus Bob Kreefft niet over een thuisbezorgservice, maar een online platform waarmee mensen de wereld op hun eigen manier kunnen vormgeven en organiseren.

Kreefft opent zijn laptop en laat zijn nieuwe, bijna voltooide, cloudapplicatie Layble zien. Een groot grijs vlak verschijnt. Langs de kanten zijn menuutjes te openen. Tot zover weinig verheffends, totdat hij toont dat de tool alle denkbare metadata kan filteren. Layble kan bijvoorbeeld alle foto’s op Flickr herkennen, die op een bepaalde locatie, een tijdstip of een type fototoestel zijn gemaakt. Hetzelfde trucje kan het doen met Twitter-updates. Kreefft selecteert zoekresultaten, plaatst ze op het grijze vlak en voegt er eigen comments aan toe. Later laadt hij binnen Layble een artikel op NU.nl en trekt met een muisbeweging de bijgevoegde nieuwsfoto uit het verhaal. In no-time ontstaat een timeline van Flickr-foto’s, zelf geüploade afbeeldingen en nieuwsartikelen, voorzien van eigen commentaar.

Wat is Layble?

Met Layble kun je digitale objecten zoals (zelfgemaakte) afbeeldingen en (delen van) internetpagina’s op een oneindig vlak plaatsen en van tags, ofwel labels, voorzien. De collage aan objecten die gebruikers daardoor kunnen creëren, vertolkt een visie of vertelt het verhaal van een vakantie, een bezoek aan een festival, iemands biografie, een schietpartij in Zoetermeer, de vliegtuigramp van 9/11, etcetera. Layble heeft momenteel API-ondersteuning voor Twitter en Flickr, maar zal binnenkort ook data van YouTube en Facebook herkennen.

Layble probeert orde te scheppen in de digitale wereld en is op dat punt te vergelijken met Silk, een webdienst die het mogelijk maakt voor contentmakers om hun content op een gestructureerde wijze te plaatsen op het web.

Bijna twee jaar heeft hij aan het product gewerkt, vertelt de 27-jarige webdeveloper, in 2009 cum laude afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Met een tussenpoos van een half jaar, want hij had in januari 2010 geen spaargeld meer. Hij was nog niet klaar met ontwikkelen, wist niemand die geld in zijn idee wilde steken, en moest noodgedwongen ander werk gaan doen. Maar het idee heeft hem nooit meer los gelaten, stellig ervan overtuigd dat Layble ‘de potentie heeft om iets groots te worden’.

Investeerder

Gelukkig nam Gerard de Kok, een andere jonge ondernemer die hij in 2009 sprak tijdens een speech van Microsoft-topman Steve Ballmer, contact met hem op. “Ik vertelde hem toen over Layble en grapte dat ik daarmee volgend jaar op datzelfde podium zou staan. Een half jaar terug mailde hij dat hij had gehoord dat ik met de ontwikkeling van het platform was gestopt en bood aan om mijn huur te betalen.” Kreefft ging akkoord en zijn kersverse investeerder besloot daarop om ook Supersteil, een bureau voor interactieve media in Rotterdam, bij Layble te betrekken. De ‘jonge honden’ van Supersteil bieden Kreefft extra vakkennis, een werkplek en ontwikkelen een iPhone-app en het grafische deel van Layble. Kreefft: “Inmiddels zijn er naast Gerard vier kleinere aandeelhouders vanuit Supersteil bijgekomen, die met mij een deel van het bedrijf in bezit hebben.”

De desktopapplicatie van Layble komt in juni op de markt, kort gevolgd door de iPhone-app. De iPhone-applicatie moet een marketingmiddel vormen en zal daarom gratis zijn. Dat geldt mogelijk ook voor de iPad-app, die eind dit jaar uitkomt. Uiteindelijk willen Kreefft en zijn team verdienen aan de desktoptoepassing. Maar hoe het platform precies vermarkt moet worden, is hen ook nog niet duidelijk. Kreefft: “Het aantal mogelijke toepassingen is ook zo groot. Dat is ons probleem.”

Businessmodel

Bij brainstorms zijn wel een paar verdienmodellen bedacht. Het Layble-team denkt onder meer aan pro-accounts met een hogere resolutie, het verkopen van door gebruikers ingevoerde metadata, een geïntegreerde shop die reizen en events aanbiedt bij vakantie- en festivalfoto’s en privépaginas voor uitgevers waar bepaalde abonnees toegang tot hebben.

Voor Kreefft, die eerder in samenwerking met andere ondernemers openoppas.nl ontwikkelde, breken binnenkort spannende tijden aan. In de eerste plaats is hij een gedreven developer, aan de andere kant heeft hij ook kapitaal en het vertrouwen van zijn investeerders nodig. “We komen op korte termijn met de desktopversie, zodat we ons in ieder geval in staat stellen te verdienen aan Layble en niet te snel afhankelijk worden van extra groeikapitaal. Maar het businessmodel heeft geen prioriteit voor mij. Het belangrijkste is dat we een goed product ontwikkelen.”

Hoe Bob Kreefft Layble bedacht:

“Toen ik Layble bedacht, lag ik een nacht in bed te woelen en stelde ik mezelf de vraag: ‘Wat stelt de wereld eigenlijk voor?’ Ik bedacht me dat die uit objecten bestaat, die ook weer uit objecten bestaan. Elk object heeft een andere betekenis voor mij, dan die voor jou heeft. Afhankelijk van de relatie die jij hebt tot objecten, krijgt de wereld dus een betekenis. Ik realiseerde me dat je aan de hand van het combineren van metadata een context kan creëren, die ervoor zorgt dat mensen beter begrijpen hoe jij dingen beleeft. Bijvoorbeeld een vakantiereis of een bezoek aan een festival. De volgende dag ging ik gewoon programmeren, zonder nog echt door te hebben wat ik aan het bouwen was.”

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout