Oggu is de Sprout Challenger van het jaar

challenger 50 | 09 nov 2011 | Sprout.nl |
Oggu(1)

In een volle Beurs van Berlage is Leonard Freeke van Oggu verkozen tot Sprout Challenger van het Jaar. Hij wist de jury ervan te overtuigen dat zijn onderneming de meest uitdagende van Nederland is.

Freeke stond tijdens de Sprout Challengerday in de pitchfinale tegenover Rogier Visser van Banenmatch.nl en Alef Arendsen van New Motion. Eerder waren zij tijdens het Pitch Event in oktober door de juryleden benoemd tot finalisten.

Het is de vierde keer dat Sprout een Challenger van het jaar kiest. Eerdere winnaars waren Jeroen Stoop (Makelaarsland), Taco Carlier (Vanmoof) en Marcel Beemsterboer (Vakantieveilingen). De nieuwe winnaar wordt aangekleed door Pakkend.nl, en krijgt een column in Sprout. Het komende nummer van Sprout verschijnt op 18 november, en staat helemaal in het teken van de Challenger 50. Op sprout.nl zal de lijst die dag ook verschijnen.

De challengers zijn beoordeeld op verschillende gebieden, zoals de mate van challengerschap, groei, marktaandeel, potentie en de ‘cool’-factor. De pitches zijn beoordeeld door een deskundige jury:

Oggu

De frisdrankmarkt wordt gedomineerd door merken als Pepsi en Coca Cola. Om in die markt een plek te veroveren met een gezondheidsproduct is nogal een opgave. Oggu werkt met natuurlijke ingrediënten, en voegt geen kunstmatige zoetstoffen toe aan de dranken. Inmiddels heeft het bedrijf voet aan de grond bij verschillende Nederlandse supermarktketens, waaronder AH en C1000, en is het nu bezig om haar flessen op de Europese en Amerikaanse markt te krijgen.

Oggu heeft zes jaar gesleuteld aan de formule voor de drank, en is nu ruim een half jaar op de markt. De jury noemde het bedrijf van Leonard Freeke ‘een absolute challenger, die snapt hoe de retailmarkt werkt.’

Banenmatch.nl

“Intrigerend, zo’n snelle groei”, oordeelde de jury. De propositie van de vacaturesite ten opzichte van de al veel langer opererende concurrenten werd zeer gewaardeerd. Door een nieuw businessmodel te lanceren, gebaseerd op een freemium model heeft de site van Rogier Visser de markt verder geopend voor alle soorten werkgevers en een groot deel van de bestaande markt overgenomen. “Een markt waarin de competitie krimpt en Banenmatch hard groeit”, zegt de oprichter:  500% groei in eerste half jaar 2011. De te verwachten ontwikkeling voor de aankomende 3 jaar is groot te noemen. “Voor Banenmatch is er een groei van 500% te behalen ten opzichte van het huidige niveau waar het gaat om vacatures en werkgevers. In omzet potentie zelfs vele malen groter.”

Inmiddels heeft Banenmatch meer dan 2.900 werkgevers die gebruik maken van de diensten van de website. Elke week groeit dit aantal met 80 tot 100 werkgevers verdeeld over alle groepen.

The New Motion

Misschien is The New Motion de tijd ver vooruit, daar was de jury in eerste instantie bang voor. Maar de ideële gedachte won het van de scepsis en een sterke pitch overtuigde de juryleden. The New Motion heeft een glashelder doel voor ogen. We willen iedereen in Nederland de kans geven om te kiezen voor aantrekkelijke mobiliteit gebaseerd op hernieuwbare energie. Alles wat we doen is daarop gericht.
The New Motion is een initiatief van Tendris en mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN.

We geloven dat we op een planeet leven waar zaken fundamenteel aan het veranderen zijn. En we geloven dat het belangrijk is om een aantal zaken nu anders te gaan doen. Het is tijd om ons nu voort te gaan bewegen met mobiliteit aangedreven door duurzaam opgewekte energie. We geloven dat we, samen, die stap nu kunnen zetten.

We willen zaken doen zonder verliezers. We willen open en eerlijk handelen en communiceren. We willen de optimale balans vinden tussen mens en natuur. Kortom: we willen werken met een schoon geweten.

We weten dat we een lange weg te gaan hebben, maar dat betekent niet dat we moeten afwachten. Er is nu al zoveel mogelijk als het gaat om duurzame mobiliteit. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. The New Motion pleit ervoor om dingen niet uit te stellen. Waar mogelijk bewegen we ons nu al op een duurzame manier voort en we dagen iedereen uit dit ook te doen.

De Jury

Frank de Lange  is mede-oprichter bij Vondel Finance
Wilfred Kik is Marketing Directeur Bedrijven bij ABN Amro. De bank is sponsor van de Challenger 50
Simone Brummelhuis is oprichter van TheNextWomen.com
Stephan van Gelder  is oprichter van Integron en voorzitter van de Entrepreneurs Organization (EO)
Marcel Beemsterboer is oprichter van Vakantieveilingen, en was vorig jaar winnaar

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(1)
Pasfoto van Edo van Santen
Gefeliciteerd Leonard en Oggu-team, Geweldig bedrijf, heerlijke producten en vandaag een super elevator pitch. Ben trots op je!
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout