11x creatief met QR-codes

slideshows | 06 dec 2011 | Philip Bueters |
QR

QR-code, de tweedimensionale barcode die de smartphone als scanner gebruikt, staat voor een doorbraak. Kijk hier hoe marketeers, adverteerders en uitgevers er volop mee experimenteren.

De Quick Response-code, een vierkant hokje van minimaal twee bij twee centimeter, bevat in zijn blokjes voldoende gecodeerde informatie om de smartphone bijvoorbeeld naar een webadres te leiden. Liefst van een mobiele site waar iets te halen valt: wie de moeite neemt om te scannen, dient daarvoor beloond te worden.

Hoeveel Nederlanders actief scannen is eigenlijk niet duidelijk, wel dat er zes miljoen smartphones zijn, dat het installeren van een QR-lezer kinderlijk eenvoudig is en dat de QR-code een prima middel is om de offline wereld van papier en billboards te verbinden met online. Maar alleen als gebruikers van QR-code hem creatief en aantrekkelijk inzetten, zal het fenomeen een blijverdje blijken, in plaats van de innovatieve gimmick waarin het hier en daar dreigt te verzanden.

We serveren de opmerkelijkste QR-codes in deze slideshow:

1 van 11

QR Supermarkt

Tesco in Zuid-Korea en Jumbo in Chili hebben op billboards in de metro hun winkelschappen levensgroot afgebeeld. Door de QR-code naast elk product te scannen, kunnen de vaste klanten boodschappen doen terwijl ze op de volgende trein wachten. Een weergaloze marketingstunt, maar ook een manier om nieuwe klanten en extra transacties binnen te halen

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout