Hoe maak ik van bezoekers kopers?

home | 11 feb 2008 | Onbekende auteur |
Hoe-maak-ik-van-bezoekers-k

Conversie. Daar draait het om bij e-commerce sites. Hoe maak je van een voorbijganger een koper? Geert-Jan Smits, oprichter van internetadviesbureau Jungle Rating en mede-auteur van De Internet Scorecard en Karel Geenen, zelfstandig internetmarketeer, doceren.

 

Samenvatting (onderstaand vindt u het volledige artikel):

  • Sluit aan op internationale standaards
  • Houd rekening met het type bezoeker
  • Zoekmachinemarketing, maar dan slim
  • Laat zien wat je verkoopt
  • Betrek de gebruiker. Kies voor consumentenreviews en comments
  • Doe gerichte aanbiedingen. Analyseer welke pagina's een bezoeker bekijkt en doe gerichte aanbiedingen
  • Wees duidelijk. Het is de enige manier om het vertrouwen te winnen
  • Prikkel de bezoekers om actie te ondernemen
  • Communiceer een helder stappenplan - leidt de bezoeker gericht door het betaalsysteem
  • Bied hulp. 60 tot 70 procent haakt af tijdens het bestellen, zoek uit waar de pijn zit en assisteer
  • Blijf voortdurend testen, een website is nooit af


 

Hoe maak ik van een bezoeker een koper?

Conversie. Daar draait het om bij e-commerce sites. Hoe maak je van een voorbijganger een koper? Geert-Jan Smits, oprichter van internetadviesbureau Jungle Rating en mede-auteur van De Internet Scorecard en Karel Geenen, zelfstandig internetmarketeer, doceren.


Sluit aan op internationale standaards

Experimenteer niet teveel met freaky website-ontwerpen. Gaandeweg is internationaal een soort standaard ontstaan hoe een site eruit moet zien. Bied bezoekers houvast door aan te sluiten op deze standaard. Plaats het menu bijvoorbeeld niet aan de rechterkant. Houd de webteksten kort, werk met bullets en geef pas op een dieper niveau meer informatie. Een site moet eenvoudig en logisch zijn en moet intuïtief door de bezoeker te doorlopen zijn. Zorg dat de bezoeker zo snel mogelijk vindt waarvoor hij komt.


Houd rekening met het type bezoeker

Bezoekers verkeren in verschillende stadia van het koopproces. Sommigen willen meteen een vakantie boeken of een hypotheek afsluiten, terwijl anderen zich vooral willen oriënteren. Houd hier rekening mee. Zorg dat de kopers snel zien hoe ze kunnen bestellen, zonder al te agressief te zijn en andere bezoekers direct weg te jagen. Analyseer eens hoelang bezoekers op uw site blijven. Een groot deel blijft maar een paar seconden. Mensen zochten blijkbaar iets, maar konden het niet vinden. Was de prijs te hoog, de informatie onvolledig of komt de site niet betrouwbaar genoeg over?


Zoekmachinemarketing, maar dan slim

Het nut van zoekmachinemarketing is inmiddels genoegzaam bekend. Wie het middel goed inzet, kan veel extra traffic naar zijn site loodsen. Te vaak worden alle bezoekers doorgestuurd naar dezelfde landingspagina en wordt geen rekening gehouden met de verschillende stadia waarin de bezoeker zich kan bevinden. Wie zoekt op ‘laptop Acer' is zich waarschijnlijk aan het oriënteren; wie zoekt op ‘Acer bestellen' wil geld uitgeven. Stuur deze groepen daarom naar aparte landingspagina's, zodat ze vinden wat ze zoeken: de eerste groep een pagina met duidelijke productinformatie, de tweede groep een pagina met keiharde aanbiedingen.


Laat zien wat je verkoopt

In een fysieke winkel kun je zien wat je koopt, als consument kun je het product van alle kanten bekijken. Zorg dat mensen ook op de site een gevoel krijgen bij het product. Neem veel foto's op: van de voorkant, de achterkant, de zijkant. En nog beter: maak een korte videofilm met instructies over het gebruik van het product. Laat bij een discreet product tevens zien hoe het artikel wordt verstuurd (uiteraard in een neutrale envelop).


Betrek de gebruiker erbij

User generated content is een gevleugeld begrip onder webwinkeleigenaren, en terecht. Het gebruik van reviews en customer comments biedt een grote meerwaarde voor een site. Een review is een krachtig middel om bezoekers over de streep te trekken, het leidt onmiskenbaar tot een hogere conversie. Stimuleer gebruikers om reviews te plaatsen. Bol.com doet dat bijvoorbeeld door het verloten van boekenbonnen. Bijkomend voordeel van reviews is dat de site blijft groeien, wat weer gunstig is voor de Google Ranking. Daarnaast zorgt het voor een actuele uitstraling: er gebeurt iets op de site en dat vinden bezoekers prettig. In een leeg restaurant ga je ook niet eten.


Doe gerichte aanbiedingen

Schiet niet met hagel, maar probeer bezoekers zo gericht mogelijk te benaderen. Met cookies is makkelijk te registreren welke pagina's iemand heeft bezocht. En dat biedt mogelijkheden. Zo kan een bezoeker van een online woonwinkel die bij een vorig bezoek heeft gekeken op de pagina met badkamertegels, bij zijn volgende bezoek een aanbieding voor tegels in beeld krijgen. Deze aanbieding is relevant voor deze bezoeker en dat verhoogt de kans op omzet. Onderzocht is dat persoonlijke aanbiedingen een vier keer zo hoge conversie opleveren als algemene aanbiedingen.

 

Lees verder op de volgende pagina

1 | 2 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout