9 tips voor ondernemers over innovatie

home | 30 mrt 2012 |

Dit artikel is geschreven door (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Innovatie is een veel en vaak besproken onderwerp. Ideeën om diensten en producten te verbeteren zijn er namelijk in overvloed, maar helaas geldt hetzelfde meestal ook voor de praktische bezwaren die de uitvoering ervan in de weg zitten. 9 tips.

Tijdens de zevende bijeenkomst van de Erasmus Collegereeks voor Ondernemers op 22 maart werden de aanwezigen op het goede spoor gezet obstakels te omzeilen en innovatie verder te laten komen dan de tekentafel.

Hoogleraren Jan Dul en Paul Beije belichtten de wetenschappelijke kant van innovatie. Waar Jan Dul vooral gebruik maakt van creatieve medewerkers binnen een organisatie, wil open innovatie expert Paul Beije juist buiten de organisatie kijken om de beschikbare kennis van de 'crowd' te gebruiken. Wilbert de Louw, oprichter van Foodcase, presenteerde de aanwezigen zijn succesvolle Hot Booster; soep die zonder externe verhittingsbron verwarmd kan worden. Geen ovens of magnetrons meer. Hij spitst zich toe op waar hij goed in is: innoveren.

Sander Schutte, de laatste spreker bewees dat innovatie meer met ergernis te maken heeft dan men misschien vermoedt. Nadat er in zijn nabije omgeving in kort tijdsbestek drie laptops werden gestolen, bedacht hij VirtuaLock, een systeem om dat tegen te gaan. De 4 experts kwamen samen met 9 tips om u als ondernemer een extra boost te geven op het gebied van innovatie.

1
. Sta echt open voor ideeën van medewerkers en stel doelen. Bij medewerkers bestaat geen enkele schroom om met nieuwe ideeën te komen. “Creatificide” uitwegen als “ dat hebben we als eens gedaan”, “het is te duur” , of “dit past niet in de bedrijfscultuur”, zijn funeste aannames voor iedere vernieuwingsdrang. Neem daarom gedachtespinsels serieus en accepteer dat er van die talloze ingevingen slechts enkele iets opleveren.

2
. Benut je medewerkers. In elk persoon schuilt een hoop creativiteit. Benut deze creativiteit ten goede van de organisatie. Er zijn drie essentiële middelen om de creativiteit van uw medewerkers te benutten. Geef je medewerkers veel autonomiteit en verantwoordelijkheid, geef ze waardering voor hun prestaties en geef ze de vrijheid om na te denken en inefficiënt te zijn. Stop niet te snel met nadenken want bij innovatie zorgt kwantiteit voor kwaliteit.

3. Kijk goed om je heen en benut 'the great blue open'. Ga niet bij elk onderdeel zelf het wiel uitvinden. Kijk goed om je heen, wees creatief en combineer deze zaken tot het juiste verdienmodel. Zo hoef je bijvoorbeeld in sommige gevallen zelf helemaal niet de productie te doen, als je handig gebruik kan maken van overcapaciteit van een grote partner.

4. De meeste kennis bevindt zich buiten de onderneming. Maak een combinatie van waar je heen wilt en van de kennis die je kunt delen met en kunt ontvangen van anderen. Met kennis van anderen komt er meer input in het product en wordt er eerder waarde gecreëerd.

5. Kenniswerkers voor innovatie verdienen zichzelf terug. Bekijk goed welke kennis er in de wereld al aanwezig is om voor jouw product of proces te gebruiken. Probeer deze kennis op een slimme manier af te tappen door het aanstellen van kenniswerkers. Kenniswerkers verdienen zich op de lange termijn ruimschoots terug.

6. Maak je product of dienst onderdeel van een groter platform voor klanten. Maak gebruik van platformen die al beschikbaar zijn en massaal gebruikt worden door klanten bij het aanbieden van je product. Ga hier niet zelf aan zitten sleutelen maar benut de huidige infrastructuur om zo een groter publiek te treffen.

7. Beschouw innovatie als een continu proces met terugkoppeling en niet als een eenmalig traject. Ga met mensen praten, plant je idee overal waar het kan en laat andere het water geven. Gebruik al deze terugkoppeling en kennis om aan je innovatie te werken. Eén stap terug betekent meestal daarna weer drie in de goede richting. Misschien dat het zakelijk een keer niet goed uitpakt, maar proberen is ook leren. Lukt het een keer niet, is het geen ramp. De krampachtige angst voor een faillissement is niet de juist instelling. In Silicon Valley wordt een mislukking met een biertje in de hand hardop weggelachen en maakt de ongelukkige zakenman al weer plannen voor een volgend avontuur. Wie die mentaliteit weet mee te nemen naar de polder heeft zeker kans van slagen.

8. Betrek de klant al vroeg bij je innovatie. Sluit jezelf niet op in een kamer om na een half jaar met je product de markt op te gaan. Je kan na deze ontwikkelingsfase overvallen worden door de veranderde wensen en behoeftes van de markt. Communiceer daarom al vroeg in de ontwikkelingsfase van je product met je klanten. Zorg dat je duidelijk kan maken aan je klanten waar je product aan zal voldoen en wat voor probleem het gaat oplossen. Dit kan zijn zowel in de vorm van een conceptversie als bijvoorbeeld een filmpje.

9. Zorg dat je eerste product op de markt geen onvolledige bèta versie is. Sander Schutte vertelt dat zijn partners en hij in eerste instantie enigszins overvallen werden door het succes van VirtuaLock en meteen hapten toen de eerste klant zich al binnen een mum van tijd meldde. Gevolg: het eerste anti-diefstal alarm dat op de markt kwam was een bèta-versie. Het alarm ging op sommige ongewenste momenten plotseling af, zoals bij een gebruiker in de stiltecoupé. Wat natuurlijk tot enige ergernis bij de klanten leidde. Die fout zou hij niet weer maken. Wat niet wegneemt dat innoveren, ook al lijkt alles op orde, een riskante operatie blijkt. Voor veel ondernemers echter geen belemmering om ermee door te gaan.

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout