Sproutonline: Komt uw mail nog wel aan?

home | 28 jul 2008 | Onbekende auteur |

Meer dan tachtig procent van alle e-mail is spam. Spamfilters maken overuren, maar wat als uw zakelijke nieuwsbrief of mailing ook wordt tegengehouden?

Ze worden false positives genoemd, goed bedoelde e-mails die hun eindbestemming nooit bereiken vanwege spamfilters. Dit is niet het enige probleem. Een schitterend opgemaakte nieuwsbrief kan in beeld verschijnen zonder plaatjes of met een geblokkeerde inhoud. Zonde, want het bereik van de nieuwsbrief of mailing gaat ervan achteruit, waardoor de verzender inkomsten misloopt.

 

Geen reden om niets meer te versturen. Het bereik van e-mails is te verbeteren met een paar simpele trucs. Allereerst is het adresbestand van belang. Mailings zijn effectiever als de e-mailadressen correct en up-to-date zijn. "Je moet zorgen voor een goede listhygiëne. Dat kan door bounces en adreswijzigingen bij te houden, adressen te ontdubbelen en gegevens te controleren bij inschrijving", vertelt Pieter Stroop, managing director van CheetahMail Nederland, tijdens een spamseminar van MediaPlaza. "Mensen typen vaak hun adres verkeerd, bijvoorbeeld zonder apenstaartje of met twee punten. Laat mensen daarom hun inschrijving op de nieuwsbrief valideren via een opt-in. Dan bevestigingen ze op hun e-mailadres dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen en weet je meteen dat het adres klopt." 

 

Reputatie

Een ander punt om op te letten is de reputatie van de e-mailserver waarmee mailings worden verstuurd. Dat is belangrijker dan veel mensen denken. Uit onderzoek van e-mailmarketeer ReturnPath blijkt dat 77 procent van alle geblokkeerde mail wordt geweigerd vanwege de serverreputatie, niet zozeer vanwege de inhoud. "Het is echt een bedrijfsvraagstuk geworden", zegt Kim Verkooij, server reputatie analist van Reputy Europe.

 

De serverreputatie wordt bepaald door ontvangers die uw mail als spam bestempelen, maar ook door uw eigen mailgedrag. Maarten van der Most, program manager van Microsoft, legt uit: "Bij Hotmail wordt de reputatie onder meer bepaald door het aantal mails dat per uur wordt verstuurd, het mailingverleden, het aantal klachten en bounces dat op een mailing volgt en noteringen op blacklists."

 

De reputatie van uw server is na te gaan, bijvoorbeeld met een reputatietest. Die test kan zwakke en sterke punten aantonen. Sowieso is het verstandig om niet te veel mails per keer te versturen en verschillende mailadressen te gebruiken voor verschillende mailstromen. 

 

Ontwerp

Het ontwerp van e-mails kan ervoor zorgen dat ontvangers op de spamknop klikken, wat een slechte reputatie veroorzaakt. "Je moet zorgen dat de mail relevant en herkenbaar is voor de ontvanger. Ze moeten het e-mailadres waar u vanaf stuurt herkennen en elke keer meteen zien: dit is weer die nieuwsbrief", beschrijft Van der Most. "Bij een nieuwsbriefinschrijving is het daarom goed om aan te geven wat mensen kunnen verwachten. En nog beter: vraag ze om u toe te voegen aan de lijst met veilige afzenders."

 

In de e-mail zelf is het goed om de bestandsgrootte van plaatjes zo klein mogelijk te houden en zijn attachments zijn uit den boze. Foto's en links moeten bovendien geactiveerd zijn, het liefst voor een maand, voor het geval mensen later nog eens kijken. Let ook op dat er geen ‘foute' woorden in staan die op spam lijken, zoals ‘enlarge'. Hotmail ziet het bovendien als pluspunt als een nieuwsbrief een duidelijke opt-out methode kent. Van der Most: "Liefst bovenaan de e-mail, zodat mensen duidelijk zien hoe ze zich kunnen uitschrijven."

Spam

Als er over spam gepraat wordt, gaat het meestal over mailtjes met onderwerpen als ‘enlarge your penis' of ‘find your dreamdate'. Die mailings hebben de eigenschap met miljoenen tegelijk verstuurd te worden naar een hele reeks e-mailadressen. De exacte omschrijving van spam is vager, want ook een ongewenste nieuwsbrief kan als spam worden betiteld. Naar schatting gaat het wereldwijd om zo'n 120 miljard spammails die per dag over het internet vliegen. Maar hoeveel er ook over gezeurd wordt over ongewenste mail: uit onderzoek blijkt dat tien procent van ontvangers de inhoud ervan bekijkt. Sterker nog: één procent reageert regelmatig op de mails. Vandaar dat spam nog steeds zo'n lucratieve business is.

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout