Win klanten met contentmarketing

merk | 16 jul 2012 | Mariska Habets |
Content

Contentmarketing is een relatief nieuwe methode van marketing voeren die past bij de huidige tijd. Het draait om de behoefte van de klant in plaats van de salesafdeling. Hoe voer je een goede contentmarketingcampagne? 

Voor de aanschaf van een product of dienst zoeken klanten veelal naar informatie. Met contentmarketing zorg je ervoor dat jouw informatie hiervoor gebruikt wordt. Het is een totaal andere manier van marketing voeren. Want in plaats van actief de klant benaderen en proberen zoveel mogelijk op te vallen, draait het nu vooral om gevonden te worden. Jij zoekt de klant niet op, maar wacht in feite tot de klant jou vindt. Ondernemer in Business heeft een stappenplan opgesteld voor een goede contentmarketingcampagne. 

1. Wie is de doelgroep? 

Allereerst is het belangrijk dat je een contentmarketingcampagne goed afbakent. Bepaal daarom eerst tot wie je je wilt richten. Daarbij hoort ook de vraag welke behoeften, problemen en vraagstukken binnen deze groep speelt. 

2. Wat wordt het thema? 

Als je duidelijk hebt wat je doelgroep zoekt, bedenk je hoe jij kunt bijdragen aan een oplossing. Dat wordt het thema voor de campagne. Let wel op dat je echt een onderwerp kiest dat in eerste instantie voldoet aan de behoefte van de klant. Een veelgemaakte fout bij contentmarketing is dat sales bepaalt welke informatie ze graag naar buiten willen brengen. De campagne is dan tot mislukken gedoemd, immers de klant is hier niet naar op zoek. 

3. Wat wordt het onderwerp? 

Een thema is nog steeds breed. Om het te versmallen naar een goed afgebakend onderwerp ga je op onderzoek uit. Wat wordt er over dit thema al geschreven en door wie? Welke invalshoeken worden gekozen en wat is de kwaliteit van de bestaande content? Aan de hand van dit onderzoek bepaal je waar nog mogelijkheden zijn voor jou. Bij voorkeur is het een onderwerp dat past bij jouw bedrijf en waar slechte of weinig informatie over te vinden is. Dat is het onderwerp dat je gaat claimen, probeer dit zo specifiek mogelijk op te stellen. 

4. Hoe ga je communiceren? 

Een contentmarketingstrategie staat of valt bij het kiezen van de juiste communicatiemethode. Welke vorm je kiest, hangt af van jouw doelgroep, het onderwerp en het budget. Er zijn vele opties mogelijk: van een eigen boekje tot een videoblog en van een onderzoek tot een netwerkevent. En je kunt natuurlijk ook mikken op de vele free publicity-mogelijkheden. 

5. Wie gaat de contentmarketing uitvoeren? 

Nu de strategie is bepaald, is het tijd om de marketingcampagne ten uitvoer te brengen. Een belangrijk deel is de informatie in de juiste vorm gieten. Let hierbij op dat het bij contentmarketing niet om commerciële teksten en reclames draait. De kracht van deze methode is juist objectieve informatie te bieden. Het doel is dat klanten door de betrouwbaarheid van de informatie jou vanzelf weten te vinden.  

6. Hoe verspreid je de content? 

Tijd om de content te verspreiden. Ook hier zijn verschillende strategische keuzes mogelijk. Je kunt alles in eigen beheer ‘uitgeven’, op zoek gaan naar een mediapartner of het exclusief aan te bieden in de hoop dat media het gratis opnemen. En natuurlijk kun je de traditionele marketingmethodes inzetten om klanten naar jouw informatie te trekken. 

Meer informatie over contentmarketing vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers. 

Gerelateerde artikelen:


Mariska Habets

door Mariska Habets

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout