Elektrisch door Europa

home | 25 jul 2012 | Remy Ludo Gieling |
Photo

Hans Snaak, eigenaar van kabelbedrijf Ratio Elektric, verkocht twee jaar geleden zijn BMW en Porsche en ging helemaal over op elektrische auto's. Nu rijdt hij mee in de Oranje Trophy: 16.000 kilometer dwars door Europa in zijn elektrische Nissan Leaf.

Snaak (53) heeft zijn bedrijf in de jaren veranderd van een kabelproducent, met op het hoogtepunt tweehonderd medewerkers in Oost-Europa tot een ontwikkelaar van nieuwe kabels voor industriële doeleinden, boten en laadkabels voor elektrische auto’s. “Toen in 2010 de elektrische auto in beeld kwam, ben ik dat direct met interesse gaan volgen. Daar moet immers ook een stekker aan en de specificaties hadden raakvlakken met stekkers voor boten. Ik ben mij daarin gaan verdiepen, bezocht beurzen en liet een ‘normale’ Smart ombouwen naar elektrisch.”

De ontwikkeling van de laadkabels bleek een kwestie van ‘trial and error’: “Omdat de technologie nog zo nieuw is, bestaat er geen standaard waaraan autofabrikanten aan moeten voldoen. Elke fabrikant kan dus nét een andere techniek gebruiken. Het duurde dan ook even voordat de kabel op elke auto werkte, maar inmiddels zijn we zover. Sterker nog: een vriend van mij had recent een Fisker Karma gekocht, waarvan de meegeleverde laadkabel niet werkte. Hij plugde een van onze kabels in en de auto kon opladen.”

Oranje Trophy

De Leaf van Snaak is een van de drie elektrische Nissan’s die meerijdt in de Oranje Tropy; een rally van dertig oranje voertuigen die via het EK voetbal in Kiev, langs Scandinavië naar de start van de Olympische Spelen in Londen rijdt. Een tocht van ruim zes weken. Omdat je op plekken als Zuid-Rusland nog steeds weinig laadpalen kunt vinden, rijdt er een truck met generatoren op synthetische diesel mee die de auto's in dertig minuten weer bijladen.

“De eerste dagen van de rally ging gelijk één van de Leaf’s die meereed kapot, toen dacht ik dat de auto’s de Noordkaap (een van de stops onderweg -red.) nooit zouden halen. Daarna ging de tocht heel voorspoedig, afstanden van 600 kilometer per dag werden met gemak gehaald. Het laat zien dat Nissan een betrouwbare auto heeft gemaakt, die deze afstanden prima aankan. Ik heb geen moment spijt van mijn aankoop, hoewel ik al wel met een schuin oog kijk naar de aankomende Tesla S.”

Groei

Snaak ziet de toekomst voor zijn laadkabels rooskleurig in. Hij verkocht afgelopen jaar 500 laadkabels, op een totaal van zo’n 1500 elektrische auto’s. "Momenteel verdubbelt ieder jaar de verkoop van elektrische auto's. De crisis heeft ervoor gezorgd dat het heel slecht gaat met de botenmarkt. Dat is nu nog maar de helft van wat het vijf jaar geleden was. Ik denk dat het niet lang zal duren voordat we meer laadkabels verkopen dan de kabels voor boten.”

Concurrentie

Last van concurrentie heeft Snaak nog niet. “Op een paar Duitse bedrijven na, zijn wij een van de weinige die deze laadkabels leveren. Die andere bedrijven leveren direct aan de autofabrikanten. Dat is iets dat ik juist wil voorkomen, voor je het weet verdrink je in contracten en ben je aansprakelijk voor alles wat er mis kan gaan aan die auto.”

Toch is hij erop voorbereid dat zijn ‘luxepositie’ in de toekomst kan veranderen: “Als elektrisch rijden aan populariteit wint, zullen er nieuwe bedrijven in de markt komen. Dat is ook logisch, ik zorg dat ik voorop blijf met goede kabels en een solide distributienetwerk.”

Gerelateerde artikelen:


Remy Ludo Gieling

door Remy Ludo Gieling

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout