Personeel huren in onzekere tijden

personeel | 09 aug 2012 | Mariska Habets |
Zakenmannen(1)

Je bedrijf groeit. Je kunt het werk nauwelijks meer aan. Toch vind je het nog te vroeg nieuw personeel aan te nemen. Want wat als deze groei maar tijdelijk is? Gelukkig zijn er oplossingen, zonder dat je met grote ontslagsommen moet zwaaien om van je personeel af te komen.

Zelfs een bedrijf met meer dan 1000 werknemers is op dit moment huiverig om nieuw personeel aan te nemen. Laat staan dat de gemiddelde MKB’er bij de eerste tekenen van groei zo’n nieuwe verbintenis durft aan te gaan. Niemand weet immers hoe de markt zich op korte termijn ontwikkelt. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel de groeimogelijkheden die zich aandienen benut? En waar moet je allemaal aan denken bij het inhuren van werknemers. Ondernemer in Business geeft een aantal tips.

Eigen personeel inhuren

Er zijn zeer veel verschillende methoden om (tijdelijk) personeel in te huren. Hoe je het aanpakt hangt vooral van je eigen voorkeur af. Heb je al iemand op het oog, maar wil je diegene nog geen vast contract aanbieden? Dan kun je natuurlijk een tijdelijk of projectcontract aanbieden. Ook een nulurencontract kan uitkomst bieden als de benodigde mankracht het per week verschilt. Wil je het hele salarisadministratiegebeuren uitbesteden? Dan is payrolling een goed alternatief. Je hebt dan wel de lusten, maar niet de lasten. Heeft de beoogde kandidaat nog meerdere opdrachtgevers? Dan ligt een freelance- of zzp-contract voor de hand. 

Geen werving & selectie

Kom je handen tekort, maar heb je geen idee wie jou uit de brand kan helpen? Dan kun je natuurlijk een hele sollicitatieprocedure opzetten. Maar de tijd en het geld dat je daarin investeert, verdient zich pas na een tijd terug. Als je geenszins van plan bent om de kandidaat uiteindelijk een (vast) contract aan te bieden, is het nog maar de vraag of je dit terugverdient. In dat geval ligt het meer voor de hand om een uitzendbureau of detacheringsbureau in te schakelen. Op het eerste gezicht lijkt dat een duurdere oplossing, maar als het specialistische personeel dat je zoekt schaars is of je een tijdelijke oplossing zoekt, is het uiteindelijk de goedkoopste oplossing. 

Aangepaste arbeidsvoorwaarden 

Welke methode je ook kiest om personeel in te huren, je zult altijd zelf de loonafspraken en arbeidsvoorwaarden moeten bepalen. Die hoeven overigens niet overeen te komen met de loonschaal en de arbeidsvoorwaarden die je aan je vaste werknemers aanbiedt. Zolang je maar aan de wettelijke verplichtingen, zoals minimumloon, vakantiegeld en minimale vakantiedagen voldoet. Veel werkgevers kiezen er dan ook voor om ingehuurd personeel versoberde voorwaarden aan te bieden. Let er bij de loonafspraken in ieder geval op dat je in sommige gevallen nog een percentage aan het bureau moet afdragen. Houd hier dus rekening mee bij het berekenen hoeveel je in totaal kwijt bent aan dit personeelslid. Andersom heb je bij bijvoorbeeld freelancers te maken met een all-in uurtarief, waardoor er voor jou geen extra kosten aan verbonden zijn.

Administratieve lasten

Personeel inhuren betekent geen salarisadministratie. Helaas heb je - afhankelijk van het type - wel nog administratieve rompslomp die geregeld moet worden. Zo moet je jaarlijks een VAR-verklaring van al je freelancers en zzp’ers opvragen. En wanneer je het loon van de werknemer via een ‘tussenbureau’ geregeld wordt, loop je het risico dat bij een faillissement van het bureau je de loonheffing en premies dubbel moet betalen. Daarom wordt geadviseerd een g-rekening te openen waarop je deze heffingen overmaakt. Bovendien moet je altijd een kopie van het identiteitsbewijs van je ingehuurde werknemers hebben. Ook al regelt het tussenbureau een kopie, dan nog is de werkgever verplicht de juistheid ervan te controleren. Huur je werknemers zonder Nederlandse nationaliteit in, dan krijg je met nog meer administratieve rompslomp te maken. 

Alleen nog maar personeel inhuren

Als je alle voordelen op een rij zet, lijkt het haast niet meer aantrekkelijk om nog personeel in dienst te nemen. Toch krijgen werknemers nog dagelijks een contract(verlenging) aangeboden. Ook tijdens de crisis. Logisch ook, want als je een langdurige verbinding met je werknemer wilt aangaan, is dit toch echt de goedkoopste oplossing. Daarnaast is het op dit moment nog steeds zo dat werknemers in vaste dienst gemiddeld meer binding met hun werkgever hebben, dan wanneer ze ‘slechts’ ingehuurd zijn. Dat is belangrijk, zeker als op een gegeven moment de economie weer aantrekt en veel mensen weer gaan ‘jobhoppen’. Dan is het fijn als je niet maandelijks nieuw personeel moet inwerken. 

Meer tips en informatie om personeel in te huren vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers. 

Gerelateerde artikelen:


Mariska Habets

door Mariska Habets

Bekijk profiel

 

reacties

(2)
Pasfoto van Stephan Bosman
Beste Mariska,

Een goed en duidelijk verhaal.
Naast de uitdaging van het aannemen van nieuwe medewerkers zijn er ook andere risico's;
- past de persoon binnen de cultuur van het bedrijf.
- zijn de soft- of hardskills passend bij de werkzaamheden.

Op basis van bovenstaande en benoemde gegevens zijn er ook mogelijkheden als deta-vast constructies.
Kijk daarbij naar zoals jij reeds benoemde mogelijkheden tot een G-rekening maar ook naar of het bedrijf NEN gecertificeerd.

Naast de door jou benoemde punten is werving van personeel kostbaar en tijdrovend. Niet iets waar veel managers op zitten te wachten.

Het opzetten van werving kost veel tijd en geld.
Daarnaast vergt het veel tijd en kunde de juiste personen te selecteren en daarna de gesprekken te voeren.
Een intermediair kan je functieprofiel toetsen op hard- en softskills.
Die partijen hebben de specialistische kennis van marktbenadering, marktontwikkeling en hebben de juiste kanalen om specifieke personen te benaderen en te werven. Dit is hun dagelijkse brood.

We hebben een rekenmodule waarbij je kunt aantonen dat detachering vaak goedkoper is dan eigen werving.
Bijkomend voordeel is dat je de gehele deta-vast periode kan proeven aan de persoon. Past hij in het team en voldoet hij aan de verwachtingen.

Vaak wordt gedacht dat detacheren duurder is gezien het uurtarief dat er wordt gevraagd.
Het uurtarief ligt inderdaad hoger bij een intermediair.
Bereken het uurtarief van de eigen medewerker eens ten opzicht van het werkelijke aantal uren dat hij productief is. Gemiddeld is dat in Nederland zo'n 1600 uur, terwijl jij je werknemer 2040 uur uitbetaald.

We hebben een rekenmodule waarbij je kunt aantonen dat detachering vaak goedkoper is dan eigen werving.
Daarnaast kun je op onderstaande url de whitepaper over de voordelen van een flexibele schil downloaden.
http://neomax.nl/whitepapers/






Pasfoto van cammy
  • cammy
  •  | 13 aug 2012 | 14:21 2012 uur
Een ander oplossing voor dit probleem (op management niveau) zou kunnen zijn Headroom.
Headroom neemt werk uit handen en biedt ondersteuning aan management / ondernemers zonder lange termijn contracten, en wanneer jij dit wilt (online & on demand).
Zie: www.headroomhq.com voor meer informatie.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout