6 gamification tips voor b2b-ondernemers

skills | 26 jul 2012 | Sprout.nl |
Gamification

Het toevoegen van spelelementen aan alledaagse dingen, ofwel gamification, zou alleen interessant zijn voor ondernemers die zich op consumenten richten. Niets is minder waar. Zes manieren om gamification toe te passen binnen de b2b.

1.  Maak je bezoeker betrokken

Wanneer klanten, prospects en lezers naar je site komen, wil je dat ze ook daadwerkelijk je informatie tot zich nemen en erover gaan nadenken. Een van de beste manieren om dit te doen, is alle bezoekers belonen voor het achterlaten van opmerkingen, het delen van content en het geven van reacties op anderen. Je kunt online een puntensysteem inbouwen of zelfs badges uitdelen, om dit eenvoudig en helder te maken.

2. Bepaal de beloning

Het is belangrijk om te begrijpen met welke beloningen je jouw medewerkers of prospects motiveert om actie te ondernemen. Dat kan online, in de vorm van een simpele puntenwaardering voor het feit dat iemand interactie laat plaats vinden. Maar traditionele off-line beloningen zoals een zonvakantie werken ook, zeker als je wat meer vraagt dan het plaatsen van een opmerking.

3. Motiveer medewerkers

De meeste werknemers willen hun werk goed doen, maar een beetje competitie kan absoluut geen kwaad. Als je er zeker van wil zijn dat afdelingsmedewerkers hun opleiding voltooien, moet je die dit als eersten weten te halen, extra erkenning geven. Je kunt beloningen ook koppelen aan bedrijfsdoelstellingen en KPI's.

4. Zorg voor gamebeleving

Wanneer prospects naar je website komen, moet je hen naar een pad leiden die hen er eerder toe beweegt een order te plaatsen. Dat betekent niet alleen dat je helder moet communiceren op je website, je moet ook proberen er een spel van te maken. Probeer je bezoeker te vermaken (met wat voor gamevorm dan ook). Daardoor communiceer je niet alleen met hen op een niveau waarbij zij kennis maken met de oplossingen die je kan bieden, maar je raakt ze ook persoonlijk.

5. Gebruik het als groepsincentive

Salesmedewerkers moeten hun targets talen en vergelijken hun resultaten met anderen in het team. Een van de klusjes die ook daar bij komt kijken, is het bijhouden van het CRM, ofwel het verkoopbeheersysteem. Probeer gamification in te zetten om hier een routineklus van te maken, door een groepsincentive in te zetten. In veel gevallen kan het creëren van teamdoelen, naast die van individuele doelen, leiden tot betere resultaten en meer samenwerking.

6. Vermijd over-gaming

Van alles een potje maken heeft geen zin. Soms moet je je medewerkers gewoon rust gunnen en dingen laten begaan. Helemaal als het zaken betreft die toch al goed lopen.

Gerelateerde artikelen:


Dominique

door Dominique

Bekijk profiel

 

reacties

(1)
Pasfoto van Rudy van Gelderen
Maar is dit nu echt Gamification of hebben we het hier gewoon over het belonen van je medewerkers en of klanten...?

Gamification is volgens mij iets heel anders. Gamification is naar mijn mening je klanten en of medewerkers deel laten nemen aan een echt (online) spel waarin zij dat spel ook daadwerkelijk beleven. Dus niet alleen maar punten toekennen als iemand een grote opdracht heeft gescoord of zijn target heeft gehaald...
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout