Zo werd Tupperware groot

zo werd groot | 04 sep 2012 | Marieke Leijnen |
Tupperware

Die plastic bakjes en deksels waarmee je de inhoud luchtdicht afsluit, wie kent Tupperware niet? Het merk, dat zich onsterfelijk maakte met de Tupperware Parties, viert dit jaar in Nederland alweer zijn vijftigste verjaardag. 

Wie is de oprichter?

Tupperware-oprichter Earl Elias Tupper (zie foto), beter bekend als Earl Tupper, wordt op 28 juli 1907 geboren in het Amerikaanse stadje Berlin. Na de middelbare school volgt hij een opleiding boomchirurgie en start daarna een bedrijf voor de aanleg en onderhoud van tuinen. De economische crisis van de jaren '30 raakt de sector echter hard en het lukt hem niet zijn eerste onderneming van de ondergang te redden: in 1936 gaat het bedrijf failliet. Vervolgens gaat Tupper in loondienst bij een chemisch bedrijf, DuPont Chemical Company, waar hij voor het eerst kennismaakt met polyethyleen (een bijproduct uit het raffinageproces van olie). Hij ziet veel mogelijkheden in de grondstof en slaagt er uiteindelijk in een proces te ontwikkelen om een stevige en doorzichtige plastic-soort te maken (het latere Tupperware-materiaal).

Het materiaal blijkt naast licht ook luchtdicht te zijn en tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog worden er naast bakjes, bekers, borden ook gasmaskers van gemaakt. Maar volgens Tupper is er nog veel meer mogelijk op dit gebied. Hij waagt de gok en richt in 1944 zijn tweede bedrijf op: de Tupperware Plastics Company. Twee jaar later, in 1946, zijn de plastic Tupperware-doosjes - waarvoor de ondernemer inmiddels ook patent heeft aangevraagd (en gekregen) - voor het eerst te vinden in de schappen van warenhuizen en speciaalzaken.

Hoe veranderde Tupperware de markt?

Het was de unieke aanpak van professioneel verkoopster Brownie Wise (op de foto hieronder in actie) die het merk Tupperware groot maakte. In 1948 voert Tupper een bijzonder lang telefonisch gesprek met deze Wise. Zij is enthousiast over de Tupperware-lijn en brengt de handige bakjes al een tijdje aan de (huis)vrouw door thuis langs te gaan bij klanten en aldaar de producten te promoten: de beruchte Tupperware Party.  Hij neemt haar in dienst als Hoofd Verkoop; de eerste taak van Wise om deze marketingstrategie verder uit te bouwen. Al snel blijkt deze enorm succesvol. 

Het merk onderscheidde zich door de originele verkoopaanpak. In de jaren '50 en '60 groeien de Tupperware Home Parties in Amerika uit tot een waar fenomeen. Afgezien van het feit dat de Tupperware-gekte via mond-tot-mondreclame zich als een lopend vuurtje verspreidt, krijgt het merk al snel een positieve lading. Tupperware Parties zijn er niet alleen om producten te verkopen, maar ook sociale aangelegenheden waar groepjes vriendinnen kook- en bewaartips kunnen uitwisselen. Daarnaast was Tupperware in de jaren '50 een van de weinige werkgevers die de voorkeur gaf aan vrouwelijke demonstrateurs.

Los van de unieke marketing had Tupperware nog een andere troef in handen: het materiaal zelf. De sterke plastic bakjes en bekers waren al handig, maar er ging eigenlijk niets boven het unieke deksel waarmee de inhoud luchtdicht kon worden afgesloten. Binnen afzienbare tijd had het Tupperware-onderdeel al een bijzondere bijnaam verworven: het zogenaamde 'boerende deksel'. Consumenten konden immers de inhoud alleen luchtdicht afsluiten door een hoekje van het deksel op te tillen, zodat de achtergebleven lucht kon ontsnappen (zie ook de eerste video onder dit artikel).

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Tupperware is tegenwoordig een beursgenoteerd bedrijf ('TUP' op de New York Stock Exchange). De Amerikaanse onderneming realiseerde in 2011 een netto winst van 86,9 miljoen dollar. Uiteraard is Tupperware allang niet meer het enige bedrijf ter wereld dat luchtdichte plastic bankjes van handig formaat fabriceert, maar het Amerikaanse concern houdt zich tegenwoordig dan ook niet meer alleen bezig met de productie van schaaltjes en bijpassende deksels. Van messen tot pannen, bakvormen en heuse keukenmachines, het bedrijf heeft zich moeten verbreden om bestaansrecht te houden.

Het merkt heeft echter altijd vastgehouden aan dezelfde verkooptactiek waardoor het heel herkenbaar is. Tupperware-producten worden over het algemeen nog steeds niet aangeboden in fysieke winkels. Hoewel Nederlandse consumenten tegenwoordig wel terecht kunnen in een webshop, vindt de verkoop nog altijd hoofdzakelijk plaats bij de klant thuis. Al gaat het er anno 2012 anders aan toe dan in de jaren '60 van de vorige eeuw. Waar vroeger de Tupperware Party vooral een kwestie was van zittend in de woonkamer luisteren naar de demonstratie, is het accent van zo'n bijeenkomst veranderd naar een interactieve Party; de Kookstudio. In plaats van passief te luisteren, staan de aanwezigen nu samen te koken en kunnen zij het resultaat ook direct zelf proeven.

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout