Hoe word je een topondernemer?

kijk mij nou | 14 sep 2012 | Kunieke Luth |
Schaalbaarheid Expansie

Topondernemers hebben iets gemeen. Tuurlijk, ze hebben visie, stippelen slimme strategiëen uit, nemen de juiste beslissingen en hebben een succesvol bedrijf, maar er is nog iets waar ze vol op inzetten.

Bestuursvoorzitters in het bedrijfsleven worden vaak afgerekend op meetbare zaken, zoals omzet, winst en aandeelhouderswaarde. Zaken die ook voor ondernemers belangrijk zijn. Maar waar de ceo in het bedrijfsleven minder direct verantwoordelijk wordt gehouden voor de bedrijfscultuur die onder zijn bewind ontstaat, of voor zaken als het ontdekken van nieuwe markten en het ontwikkelen van een solide visie voor de toekomst, wordt de ondernemer daar wel op afgerekend. Je voelt het zelf immers meteen als je je zaken niet slim aanpakt.

Stille getuige

Eén van de aspecten waar je aan kunt zien dat je als ondernemer goed bezig bent, zit hem naast die winst, omzet en succesvolle strategische keuzes in een stille getuige: de groei van je personeel. En dan niet in aantallen, maar op persoonlijk vlak. Grote leiders maken de mensen in hun omgeving namelijk beter. En hoe beter je mensen, hoe beter je bedrijf. Je runt je business tenslotte niet alleen.

Bovenstaand stelde Jeff Haden recent op ondernemerssite Inc, en hij heeft een punt. Haden, die als gosthwriter meer dan 30 boeken heeft geschreven voor investeerders en ondernemers, put veel van zijn ondernemerslessen uit de praktijk van de mensen die hem diep in hun werkend bestaan laten kijken.

Werknemers beter maken

Belangrijke vraag is nu natuurlijk, hoe doe je dat, je mensen beter maken. Haden noemt voor de handliggende zaken als een cursus laten volgen, persoonlijk aanmoedigen, iemand juist een schop onder z'n kont geven, verwachtingen verhogen, etcetera. Kern hierbij is dat je weet wat je werknemers doen, dat je ziet waar hun kracht ligt en je ze daarop stuurt.

Voor wie dit per direct beter in de praktijk wil brengen, adviseert Haden om eens goed te kijken naar de mensen die je in dienst hebt. Hebben ze meer vaardigheden dan toen ze bij je kwamen werken? Zijn ze bijvoorbeeld proactiever, communiceren ze beter of werken ze beter? Is het antwoord te vaak nee, dan heb je wat in te halen.

Verantwoordelijkheden schuiven

LEES OOK:



Wat maakt ondernemers succesvol
Weet je niet waar te beginnen? Een prikkelend idee komt van Scott Moorhead, topman van de Amerikaanse retailer The Cellular Connection, een familiebedrijf met meer dan 800 winkels en een grote speler in de VS. Moorhead bedacht een simpele methode om zijn medewerkers te stimuleren zich te ontwikkelen en hun werk beter te doen. Hij stelde zijn personeel de vraag wat hij, de baas, zou moeten doen om zijn bedrijf verder te brengen.

Het leverde hem veel inzichten op. Niet alleen de goede ideëen, die mooi waren meegenomen, hij kreeg ook een beter inzicht in waar zijn mensen zich mee bezig houden en waar hun talenten liggen.

Leer over je mensen

Met andere woorden: maak je mensen dus eens de baas. Vraag ze wat zij zouden doen om jouw bedrijf beter te maken als ze zelf de touwtjes in handen zouden hebben. Je kunt er veel van over je bedrijf leren, maar bovenal over je mensen. Moorhead: "Door mijn werknemers en hun werk beter te leren kennen, kon ik de zaken waar ze niet gelukkig mee waren aanpakken. Die weerhielden hen ervan zichzelf verder te ontwikkelen en hun werk zo goed mogelijk uit te voeren."

Het geheim van succes op de werkvloer schuilt volgens Moorhead in de manier waarop je met je mensen omgaat. "Je luistert naar je vrienden, toch? Luister dan ook naar je medewerkers. Doe je dat eerlijk dan hoef je niet eens te proberen een leider te zijn, je bent gewoon jezelf."

Gerelateerde artikelen:


Kunieke Luth

door Kunieke Luth

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout