App Uitgelicht: WieHaalt

nieuw! | 17 okt 2012 | Bas van Essen |
Wiehaalt

Liesbeth Vriens, oud-innovatiemanager bij Philips, lanceerde begin dit jaar een app voor ouders die moeite hebben met het tijdig ophalen van hun kinderen. WieHaalt genereerde vooralsnog 100 downloads.


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet.

De app: WieHaalt

Met WieHaalt kun je via de mobiel hulp inschakelen als je niet tijdig je kinderen kan ophalen bij het dagverblijf. Je kunt de contactgegevens van je eigen vrienden en kennissen toevoegen aan je netwerk en vervolgens direct in de app om hulp vragen. Als er één positief reageert, kan je de rest een standaardmelding sturen dat je kind al wordt opgehaald.

Hoe kwam je op het idee?

"Sinds ik twee jaar geleden Philips heb verlaten, ben ik gaan ondernemen. Tijdens een van de innovatieworkshops die ik georganiseerd had, vertelde een designer mij:  'Uit onderzoek blijkt dat ouders met jonge kinderen aan het eind van de dag de meeste stress hebben’. Ik zei dat ik dat wel herkende vanuit het verleden en vroeg: ‘Bestaat er dan geen ophaal app?’. Deze bleek er tot mijn verbazing nog niet te zijn."

Waarom dacht je dat dat een goed idee is?

"In eerste instantie deed ik nog niks met mijn idee. Totdat ik februari 2011 het Start-up Weekend in Eindhoven bezocht en daar mee deed met een ondernemerscompetitie. Ik pitchte op een vrijdagavond drie ideeën: een idee had te maken met een school voor hoogbegaafde kinderen, een ander concept hield een app in waarmee je je aankopen op internet in de gaten kan houden, en het derde was de ophaalapplicatie. Er waren zo'n 150 mensen, voornamelijk bestaand uit jonge mannen, en die stemden in de voorrondes grotendeels voor WieHaalt. Op het event ontmoette ik die avond twee programmeurs en een designer die me graag wilden bijstaan, en zij werden deel van het team en hebben tijdens dat weekend met mij een mini-businessplan gemaakt. Deze heb ik op de zondagavond gepresenteerd, waarmee we de prijs “ Meest innovatieve start-up” hebben gewonnen.  Daarmee konden we een jaar lang gratis kantoor houden op bedrijvenpark 'High Tech Campus'.

Vervolgens zijn we met het team aan de slag gegaan. Dagverblijven werden geïnterviewd en geobserveerd aan het einde van de dag. We organiseerden een workshop met ouders  om te onderzoeken hoe het leven van een ouder er in een dag uit ziet en wat zij belangrijk vinden aan de app. Dit heeft het idee verder verrijkt en richting gegeven om er uiteindelijk een zinvolle innovatie van te maken. Later hebben we mockups en de app zelf gemaakt die we vervolgens weer met gebruikers hebben getest."

De app: WieHaalt

Met WieHaalt kun je via de mobiel hulp inschakelen als je niet tijdig je kinderen kan ophalen bij het dagverblijf. Je kunt de contactgegevens van je eigen vrienden en kennissen toevoegen aan je netwerk en vervolgens direct in de app om hulp vragen.

Opgericht door:

  • Liesbeth Vriens

  • Vriens heeft een lange loopbaan bij Philips erop zitten, met name als innovatiemanager.

Op de markt sinds:

  •    Februari 2012

Aantal downloads tot nu:

"Ongeveer 100."

(Stand 15 oktober 2012)

Draait vooralsnog op:

De iPhone.

Tot wat voor resultaten heeft dat geleid?

"Afgezien van de Startup Weekend-prijs hebben we begin dit jaar de app in de App Store gelanceerd. Vervolgens hebben we de app tweemaal geüpdate. Momenteel hebben we zo'n 100 downloads."

Kun je daar tevreden mee zijn?

"Een aantal dingen hadden in het voortraject beter kunnen gaan. Ten eerste als je kijkt naar de productie: we zijn er gelijk ingedoken. De jongens wilden al direct zoveel mogelijk programmeren, terwijl je normaal gesproken eerst onderzoek doet naar de behoeften onder een aantal proefpersonen. Gevolg was dat er een aantal dingen weer later uit de app gesloopt zijn. Dan heb ik het bijvoorbeeld over contact met het kinderdagverblijf: dat bleek in de praktijk niet te werken, want als jij rond vijven daar nog naar toe wil mailen vanuit de app, is bij het dagverblijf de computer uit. Verder hadden we een functie om te kunnen emailen, maar daar werd weinig gebruik van gemaakt. Uiteindelijk zijn we teruggevallen op een eenvoudige app met alleen de echt nodige functies, want de andere buttons maakten het onnodig onoverzichtelijk.

Daarnaast is het jammer dat de plaatselijke krant al in een heel vroeg stadium driemaal over ons heeft geschreven. Toen de app ook echt op de markt kwam en af was, hadden ze geen interesse meer in een publicatie. We hebben kortom te snel toegehapt."

Geloof je nog altijd in de app?

"Er is behoefte aan hulp bij het ophalen van jonge kinderen op het moment dat ouders het zelf niet redden. Of dat nu komt door overwerk, file, pech, of iets anders. Dat blijkt uit de stemmen bij het Startup Weekend, maar ook als ik andere benaderde mensen spreek. Als je in de markt kijkt, zie je dat in Nederland zo'n app nog niet bestaat. Er zijn wel time-management apps waar je ook dit soort taken en contacten kan toevoegen, maar niet een die specifiek is gebouwd voor de situatie waarin je te laat je kinderen kan ophalen. Ik verwacht geen goude bergen met deze app, maar over 3 jaar willen we wel dat hij kostendekkend is."

Hoeveel kost zo'n app dan?

"Als je vanaf begin af aan precies weet wat je wil, moet je rekenen op 30.000 euro. Nu moet je wel denken aan 50.000 euro. Dat heb ik met eigen geld gefinancierd."

Je hebt geen gratis app. Zou dat de 100 downloads verklaren?

"Ik weet, 80 procent van de apps is gratis, maar wij vragen maar 79 eurocent. Een serieuze app die dus nog altijd minder dan 1 euro kost. Als je naar het verdienmodel kijkt, dan weet je dat het niet de schaalbaarheid heeft van een hip spelletje, dat miljoenen downloads genereert. Voor een freemium model is dus niet echt ruimte. Het is een niche markt."

Hoe ga je nu doorpakken?

"We willen nu vooral de app onder de aandacht brengen bij ouders. Ons doel is 100.000 klanten in 2013. Wij denken er te komen door meer gebruik te maken van social media, reclame in de kinderdagverblijfbranche, en door aandacht te vragen in print- en internetmedia. Vooral magazines en sites voor vrouwen en ouders zouden interessant zijn.

De functionaliteit kan overigens in de toekomst ook ingezet worden voor andere doelgroepen. Bijvoorbeeld voor mensen die met de mantelzorg te maken hebben. Met de app kunnen ze dan tijdig hulp inschakelen om hun ouder of partner op te halen."

Hoe combineer je dat met je trainingen?

"Ik doe verschillende dingen momenteel. Ik geef trainingen en ik coach en adviseer ook andere startups. Dat probeer ik nu af te bouwen. Mijn doel is om de komende maanden een dag per week aan de marketing en communicatie van WieHaalt te werken. Daarnaast wil ik tijd vrijhouden voor het opzetten van een ander eigen bedrijf, dat voortborduurt op het ontstressen van mensen."

Ontstressen van mensen is je levensdoel geworden?

"Niet per se. Ik wil wel graag ideeën in de markt zetten waarmee ik mensen echt help."

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(1)
Pasfoto van K. Vogelesang
Leuk verhaal en goed idee.
Twee opmerkingen.
1) Maak een lite versie waar men mee kan testen. Bijv 10 keer gebruiken en dan upgrade naar full version. Dit werkt drempelverlagend voor potentiele gebruikers. Al is het maar € 0,79, in werkelijkheid zijn mensen zeer kritisch over uitgaven aan apps.
2) Ophalen gebeurt vooral veel door mede-ouders en opa/oma/buurvrouw. Niet allemaal hebben een iPhone. Dus: meer platformen cq een html5 versie erbij. Met de laatste kun je het ook direct toegankelijk hebben voor de computer gebruikers die geen smartphone hebben.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout