SPRX Mobile introduceert augmented reality

home | 17 nov 2009 | Jan Libbenga |

Van niets naar wereldfaam in amper vier maanden: de mobiele toepassing Layar van SPRXmobile trekt wereldwijd de aandacht. De Nederlandse oprichters blijven er nuchter onder. "We zijn erop voorbereid."

Claire Boonstra (1975) stond bijna tien jaar geleden aan de wieg van de introductie van KPN's i-mode. I-mode - internet op de mobiele telefoon - was op dat moment een gigantische hit in Japan en telecombedrijf DoCoMo wilde dat succes vertalen naar de Europese markt. Het was ook meteen haar eerste baan na haar opleiding civiele techniek aan de Universiteit van Delft. "Ik mocht gelijk naar het Europese hoofdkantoor van i-mode in Düsseldorf."

Al vrij snel werd duidelijk dat i-mode het Japanse succes niet zou evenaren. En achteraf weet Boonstra ook heel goed waarom. De neuzen stonden niet dezelfde kant op, de toestellen waren slecht, het concept was moeilijk uit te leggen en het vrije internet was grotendeels afgeschermd, alleen partners die KPN had geselecteerd mochten op het mobieltje. "We dreigden met Layar overigens dezelfde fout te maken. Al vrij snel realiseerden we ons dat we de technologie moesten openstellen voor alle contentleveranciers."

Augmented reality

Layar is een internettoepassing voor mobiele telefoons. De technologie voegt informatie toe aan het beeld van een camera in een mobiele telefoon. Richt de camera bijvoorbeeld op een museum of een woning en je krijgt allerlei gegevens op het scherm te zien. Bijvoorbeeld de openingstijden van het museum en informatie over lopende voorstellingen. De Layar van de ING Bank wijst de gebruiker op een geldautomaat in de buurt en weer een andere toepassing zoekt een Mazda dealer. Augmented reality - de reële werkelijkheid verrijkt met de digitale - wordt deze technologie ook wel genoemd.

Toegegeven: nieuw is het allerminst. Science fictionschrijvers dromen er al jaren over en ook het Duitse TNO (Fraunhofer Instituut) heeft al eens een dergelijke toepassing gedemonstreerd, maar de Nederlandse variant is een stuk slimmer. De camera herkent de beelden namelijk niet visueel, maar aan de hand van de gegevens van GPS en het digitaal kompas die standaard in de nieuwste generatie Android toestellen zitten. Ook de nieuwste iPhone 3GS leent zich voor deze technologie. Met toezeggingen van onder meer Funda, Hyves, Tempo-Team, verzekeraar Zekur (Univé) en ING - die inmiddels elk hun eigen laag hebben - werden eerder dit jaar dan ook programmeurs in India en China aan het werk gezet.

Layar was niet het eerste project dat Claire Boonstra (ex-KPN, Unilever en Talpa) en haar zakenpartners Raimo van der Klein (ex-KPN, Maxeda en Nokia) en Maarten Lens Fitzgerald (ex-Rapid Sugar) bedachten. Toen ze in mei 2008 het bedrijf SPRXMobile lanceerden, ontwikkelden ze nog mobiele toepassingen voor derden. Voor de NOS maakte SPRX bijvoorbeeld een mobiele applicatie die gebruikt is voor mobiele livestreams tijdens de Olympische Spelen in Peking. In de ogen van de drie oprichters ging de adoptie van deze mobiele technieken alleen niet zo snel als ze gehoopt hadden. Claire: "Het is nu eenmaal onze kracht om heel snel te schakelen, dan kun je ook maar beter je eigen ding doen."
Dat ‘ding' werd echter veel sneller opgepakt dan de drie initiatiefnemers hadden verwacht. Half juni was de eerste versie van Layar gereed en ging het nieuws de hele wereld over. Zelfs grote internationale kranten als The New York pikten het nieuws op. "Het concept van Layar begrijpt iedereen. Daarom zijn mensen zo enthousiast," zegt Boonstra. "Een Japanse partij smeekte ons zowat om mee te mogen doen."

Nu nog gratis

De enorme belangstelling zorgde er wel voor dat het zakelijke model moest worden herzien. Aanvankelijk zou Layar zelf lagen voor derden ontwikkelen en daaraan ook verdienen; nu kan iedereen toepassingen voor Layar maken en zullen andere inkomstenbronnen moeten worden aangeboord, zoals het tegen betaling hoger plaatsen van Layars in een ranglijst. Claire: "Layar is voor ons wat applicaties of Apps voor de iPhone zijn. Alle toepassingen zijn nu nog gratis, maar ik sluit premium diensten niet uit."
Het openstellen van het platform zorgt ervoor dat een grote hoeveelheid creativiteit los komt en dat vraagt om een volstrekt flexibele aanpak. Claire: "We kunnen ons als het moet elke twee maanden de strategie bijstellen. Tot nu toe doen we alles op ons gevoel. In dat opzicht zijn we een erg ‘vrouwelijk' bedrijf. Marktonderzoek doen we niet, als we iets willen, bouwen we het ook meteen. Na onze eerste ontwikkelaarsbijeenkomst in Amsterdam hadden we maar een uur nodig om de volgende stap te zetten."

Ook de posities binnen het bedrijf liggen niet vast. "We hebben momenteel wel een bepaalde taakverdeling, maar als het moet veranderen we die zo weer." Ook heeft Layar er bewust voor gekozen om de technologie niet te patenteren. Voordat zo'n patent is toegewezen, is de technologie alweer achterhaald.

Hype-cyclus

Met geld van informal investors kan het bedrijf het voorlopig ook nog wel even volhouden. Vanuit Amsterdam kun je met moderne communicatietechnieken heel efficiënt een global business runnen, zegt Boonstra: "We vliegen alleen als het echt nodig is. Videoskypen zorgt ervoor dat je toch goed kennis met elkaar kunt maken."

Natuurlijk: garanties voor het succes zijn er niet. Theoretisch kan Layar nog net zo mislukken als i-mode tien jaar geleden. "Ongetwijfeld gaan ook wij door de hype-cyclus," zegt Claire en ze wijst op een grafiek op de muur van haar kantoor. "Dit hebben we ruim voor de lancering getekend. De hypecurve gaat eerst scherp omhoog en dan weer scherp omlaag, om zich vervolgens op een realistisch niveau te stabiliseren. Ook wij houden rekening met deze natuurlijke beweging. Deze wereld zal heel snel veranderen, maar ik denk wel dat Layar in die verandering een belangrijke rol gaat spelen."

  

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout