Challenger 50: Lef: BrainWash breekt met markttradities

magazine | 25 feb 2010 | Annette van Soest |
Brainwash

Met BrainWash schuiven Mari de Kort (58) en zijn twee zoons Mareno (26) en Martijn (28) oude tradities uit de kapperswereld resoluut opzij. Ze tonen moed door alles anders te doen. “We hebben de knuppel in het hoenderhok gegooid.”

 

Binnenlopen zonder afspraak. Wassen, knippen en stylen voor een vast bedrag. Gelijke prijzen voor mannen en vrouwen en open tot acht uur ’s avonds. Dat is BrainWash in het kort. Al vanaf de start, nu drie jaar geleden, zit de vaart erin. Als een stoomwals dendert het bedrijf over kappersland heen. De keten telt inmiddels meer dan tachtig filialen, en daar komen er iedere week een à twee bij. “Landveroveren”, noemt Mari de Kort het lachend. “Ons plan is om de komende jaren jaarlijks minstens zestig salons te openen, totdat Nederland is gebrainwashed.”
De Kort werkt niet voor niets in rap tempo aan expansie. Vanwege de kleine marges per klant heeft BrainWash veel salons nodig om winstgevend te zijn. De grote investeringen vergen lef, beaamt hij. Want winst wordt er nog niet gemaakt. “Op het moment dat je begint, heb je zeker lef nodig, want dan rendeert het nog niet. De kosten gaan dus voor de baten uit. Nog steeds.” Dit jaar ligt de omzet, mede dankzij de groei, op circa 18 miljoen euro. Zonder de nieuwe filialen bedraagt die 14 miljoen, beide een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.
Lef blijkt zeker ook uit de gedurfde keuze van de Brabander – toen hij pas acht winkels had – om voor meer dan twee ton per jaar shirtsponsor te worden van zijn thuisclub FC Den Bosch. “In de wetenschap dat er heel veel salons gingen komen, hebben we die stap genomen om onze naamsbekendheid te vergroten en onze wedstrijdmentaliteit te uiten. Het toonde aan dat we overtuigd zijn van ons kunnen.”
Aan te snelle groei kleven ook gevaren, erkent De Kort, en er zijn grenzen. Op korte termijn uitbreiden naar het buitenland is hij dan ook niet van plan. “Je kunt wel moedig zijn, maar je moet ook de risico’s calculeren. Openen om het openen werkt niet. We monitoren iedere dag of we op de juiste weg zitten. Wat we doen, willen we goed doen. Met de enorme expansie die we van plan zijn, zie ik niet zozeer financiële risico’s, maar we vragen erg veel van onze eigen mensen. Je moet voorzichtig zijn dat je je eigen management niet opblaast.”
De nieuwe benadering van BrainWash dringt soms nog niet helemaal tot klanten door. Het duurt vaak een tijd voordat ze ergens aan gewend zijn. Zoals de lange openingstijden, of het feit dat ze niet extra hoeven te betalen voor een lik gel of dot schuim bij de styling.
De concurrentie, die aanvankelijk zeer sceptisch reageerde, is inmiddels bijgedraaid. “Toen we begonnen was de algemene opinie bij de grote ketens ‘dat kan niet, het is onzin’. Inmiddels zijn ze wel een iets andere mening toegedaan. Er is een bepaald respect gekomen, zelfs van kwalitatief hoogwaardige ketens. We zijn intussen natuurlijk ook in aantallen gemeten het grootste merk in Nederland geworden. Misschien ontstaat er hier en daar ook wel afgunst, maar dat merk ik niet zo.”

 

Personalia

BrainWash
Mari (58), Mareno (26) en Martijn (28) de Kort
Sinds 2005
Waar Den Bosch
Werknemers 550
Omzet 14 miljoen
Werkweek ‘Aangezien ik bijna altijd goede zin heb en mijn taken met heel veel plezier vervul, tel ik geen werkuren. Maar BrainWash-voldoeningsuren heb ik zeker 80 per week’
 

Gerelateerde artikelen:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout