Victor Muller tegen curator: 'Je naait me'

Nieuws | 01 nov 2012 | Bas van Essen |
Nieuwsupdate new(1)

Ondernemersnieuws vandaag: Victor Muller ruziede met curator, Bolletje in de problemen en een nieuwe nummer één in de Quote 500.

1. Victor Muller tegen curator: "Je hebt me genaaid"

De Zweedse curator Guy Lofalk heeft vorig jaar, zonder medeweten van Victor Muller, Saab proberen te verkopen aan het Chinese bedrijf Geely voor 1 miljoen dollar. Dat bleek gisteravond uit een reconstructie van het Zweedse tv-programma Uppdrag Granskning. De programmamakers lieten een geluidstape lopen waarop een verhitte discussie tussen Muller en Lofalk te horen is. Muller tegen Lofalk: "Je bent je boekje ver te buiten gegaan door mij te proberen te naaien. Dat is niet jouw taak. Andere mensen proberen mij al te naaien. Maar niet jij.’ Lofalk zegt vervolgens: ‘Kun je me alsjeblieft zeggen: waarom zou ik jou willen naaien?’ Waarop Muller antwoordt: "Omdat je een deal hebt gemaakt met de overheid dat jij het eigendom (van Saab) moet proberen te veranderen."  Muller, die Saab begin 2010 kocht met zijn bedrijf Spyker Cars, heeft eerder al geklaagd over de rol die Lofalk heeft gespeeld tijdens de turbulente laatste maanden van Saab. Hij is zelfs een rechtszaak tegen hem gestart.

2. Bolletje in de problemen

Beschuitjesfabrikant Bolletje kwam woensdag met positieve cijfers over de omzet op de Nederlandse markt, maar achter de schermen zou het volgens Elsevier rommelen. Het bedrijf maakt nauwelijks winst meer en er zijn grote schulden. Tegenover de omzetstijging in Nederland zou een daling van de verkoop in het buitenland staan. Dat het rommelt, blijkt volgens het blad ook uit het feit dat de directeur en hele RvC in mei opstapten na een conflict met de familie Ter Beek, grootaandeelhouder en oprichter van Bolletje in 1867. Om de problemen op te lossen, aast Bolletje op een overname door Continental Bakeries, bekend van merken als Haust en Bussink. Maar of dat gaat gebeuren, is al een jaar onzeker. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wil nog geen groen licht geven, omdat het vreest dat door de overname Continental Bakeries een te dominante partij op de markt van beschuit en ontbijtkoek wordt.

3. Quote 500: Charlene de Carvalho-Heineken nu de rijkste

Miljonairsblad Quote publiceerde woensdag weer zijn top 500 met rijkste personen van Nederland. En daar staat een nieuwe nummer 1 in: Charlene de Carvalho-Heineken, die onlangs nog een belangrijke rol speelde bij de overname van Asia Pacific Breweries, staat nu bovenaan met een vermogen van €5,4 miljard. Vorig jaar lag haar vermogen acht procent lager. Frits Goldschmeding van Randstad Uitzendbureau neemt plek nummer twee in met 'slechts' 2,1 miljard euro. Hij moest 4,5 procent van zijn vermogen inleveren. Wijnand Pon van auto- en fietsbedrijf Pon Holding steeg met liefst 11,1 procent naar twee miljard euro en neemt plek nummer drie in. Dik Wessels (VolkerWessels, 2 miljard, +11,1 %) en John de Mol (Talpa, 1,9 miljard, +11,8 %) zijn vier en vijf. In de top 5 'rijkste families' is de rangschikking als volgt: 1. Fam. Brenninkmeijer (C&A, 23 miljard), 2. Fam. Van der Vorm (HAL, 4,4 miljard), 3. Fam. de Rijcke (Kruidvat, 1,8 miljard), 4. Fam. Dreesmann (V&D, 1,6 miljard), 5. Fam. Oranje van Nassau (950 miljoen euro).

4. Distimo verlaat startupfase

De Utrechtse startup Distimo, in 2009 opgericht door vier oud-medewerkers van eBuddy, is een belangrijke inkomstenbron rijker. Tot twee weken geleden bediende het bedrijf klanten als Skype en Nokia slechts met overzichtslijsten met daarin globale cijfers van de appmarkt. Als je bijvoorbeeld wilde weten welke gaming apps het populairst zijn in welke appstores, dan moest je daarvoor bij Distimo zijn. Nu levert het ook specifiekere cijfers: als je wil weten hoe goed een app presteert ten opzichte van de concurrentie, dat kan dat via een premium account. Distimo levert je inzichten over het aantal downloads, de downloadomzet en de 'in-app omzet'. Ook kun je achterhalen in hoeverre het aantal downloads van je app wordt beïnvloed door prijsaanpassingen, of een update. "Dagelijks kunnen we bijvoorbeeld cijfers leveren over apps van Zynga. Met dit nieuwe product gaan we een bredere doelgroep aanspreken", zegt medeoprichter Remco van den Elzen tegen Sprout. Volgens hem loopt het product na twee weken al storm. "Of het nu financiële instellingen of (game) developers zijn, ze zijn allen benieuwd naar de prestaties van hun concurrenten. We hebben al een behoorlijk aantal nieuwe klanten."

5. Euronext-effectenbeurs voor ondernemers dichterbij

Een toekomst met een Europese effectenbeurs voor ondernemers is weer een stap dichterbij. Gisteren werd een definitief plan gepresenteerd aan NYSE Euronext, onder meer eigenaar van Beursplein 5. Het orgaan gaat zich beraden op het voorstel en maakt over enkele weken bekend of en op welke manier het de plannen ten uitvoer brengt. Euronext riep begin dit jaar een commissie, met vertegenwoordigers van brokers, financiële instellingen en midden- en kleinbedrijven, in het leven om uit te zoeken hoe de effectenbeurs ondernemers en beleggers bij elkaar kan brengen. Een ondernemersbeurs moet een alternatief gaan vormen voor bankleningen, een vorm van financiering die schaarser wordt. Er zijn meer initiatieven: ook NPEX startte vorig jaar online met een beurs voor ondernemers. Die site werd opgericht door ondernemers Frans van den Broek en Adriaan Hendrikse.

6. Mobiel verkeer begint zich uit te betalen

Opbeurend nieuws voor iedereen die omzet uit mobiele kanalen wil halen: volgens Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen komt op dit moment al 17 procent van al zijn bestellingen via de smartphone binnen. "Transacties via tablets zien we vooralsnog als normale web-bestellingen en tellen we niet mee. 65% van de bestellingen komt via iPhones, de overige 35% wordt 50-50 verdeeld tussen onze Android-app en de reguliere mobiele website." Volgens Groen zijn de betaalopties de drijvende kracht achter de groei van mobiele bestellingen bij Thuisbezorgd.nl. "Sinds we iDeal en Paypal hebben voor mobiel is het aantal betalingen sterk gestegen. Met name de laatste betaalmethode is zeer geschikt voor mobieltjes."

7. En dan dit: Hoeveel nachten werk jij door?

Sprout doet regelmatig onderzoek naar de werkwijze van ondernemers. Ditmaal gaat het om het volgende: hoe bereikbaar ben je eigenlijk? Ben je altijd dag en nacht online, en neem je altijd de telefoon aan? Om deze vragen in kaart te brengen hebben  we je mening nodig. Klik hier om meer te lezen en mee te doen. De resultaten publiceren we in december in Sprout magazine editie 10 en op Sprout.nl. Dank!

Tot zover de Sprout update van 1 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?

Gerelateerde artikelen:


Meer over Nieuws:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout