Podium: zzp'er is geen ondernemer

podium | 06 apr 2011 |

Dit artikel is geschreven door (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Een zzp'er is geen ondernemer. Een zzp'er is essentieel voor zijn bedrijf, daar waar de ondernemer zijn best doet om overbodig te worden. Nou en? Niks mis mee, zolang je de consequenties maar overziet.

Vorige week was er een kleine storm in zzp-land rondom de uitspraak van Salem Samhoud dat zzp'ers geen waarde creëren. Ik heb daar zelf een iets genuanceerdere mening over, maar die doet nu niet ter zake.

Wat wel interessant is, is dat de discussie niet ging over de onderliggende aanname dat een zzp'er geen ondernemer is. Een statement waar ik het wel volledig mee eens ben. In mijn ogen ben je zzp'er of ondernemer. Met geen van beide manieren om je brood te verdienen is iets mis, maar ze zijn wel fundamenteel anders. Sta me toe dit uit te leggen.

De zzp'er

Een zzp'er is een professional die ervoor heeft gekozen zijn of haar vak uit te oefenen zonder in loondienst te gaan. In plaats daarvan wordt in de regel een eenmanszaak opgericht en soms een bv, zodat er belasting betaald kan worden.

De administratie, de acquisitie en al die andere zaken die het leven zo ehh…. prettig maken doet de zzp'er zelf of besteedt het uit aan een ander. Overzichtelijk, veel vrijheid en het verdient vaak lekker.

Er is wat mij betreft echter een belangrijke maar: de zzp'er is zelf nodig om de zaak aan de praat te houden. Vakantie? Ziek? Pensioen? Geen opdracht? Geen geld. Is dat erg? Welnee. Kwestie van sparen en verzekeren. Net als bij een werkgever. Zo beschouwd is de zzp'er een werknemer die in dienst is bij zichzelf.

De ondernemer

Dan de ondernemer. Mijn definitie van een ondernemer is iemand die eigenaar is van een bedrijf dat geld verdient. Deze definitie is belangrijk, want het uitgangspunt hierbij is dat de ondernemer een bedrijf opzet en zichzelf overbodig maakt.

Dat wil niet zeggen dat de ondernemer niet heel veel kan bijdragen aan het succes van de onderneming, maar de onderneming mag niet omvallen als de eigenaar besluit een sabattical te nemen.

Voordat je zover bent, moet er natuurlijk een hoop gebeuren en in de periode daartussen zul je als eigenaar mee moeten werken in de winkel. Dat is logisch, maar het is hopelijk voor een beperkte tijd. Toegegeven, sommige ondernemers blijven het doen, maar wie wel eens een aflevering van “Herrie in de keuken” heeft gezien, weet dat de eigenaar van het restaurant uit de keuken dient te blijven.

Nou en?

Als je een professional bent en je bent daarnaast bereid en in staat om de werkgeverstaken op je te nemen, ben je dief van je eigen portemonnee als je geen zzp'er wordt. Daar geloof ik heilig in. Maar als je niet uitsluitend afhankelijk wilt zijn van jezelf, zul je vroeger of later de stap nemen naar het ondernemerschap.

En hoe je het ook wendt of keert, dat betekent dus ook dat je mensen in dienst moet nemen die het inhoudelijke werk voor je doen. Dit vergt ook dat je afstand kan nemen van de inhoud. Dat wil niet zeggen dat je je niet meer met je vak hoeft bezig te houden, maar het betekent wel dat dat niet meer belangrijk is voor het resultaat.

Sterker nog, het moet mogelijk zijn om een half jaar op vakantie te gaan terwijl de zaak gewoon doordraait. Ik ken genoeg mensen die dit niet willen of kunnen. Simpelweg omdat ze veel te veel van hun vak houden.

Zij zullen waarschijnlijk gewoon zzp'er blijven en de hele semantische discussie met een minzame glimlach aan zich voorbij laten gaan. En weet je wat? Gelijk hebben ze: zzp'er zijn geen ondernemers. Nou en?


Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


 

reacties

(7)
Pasfoto van de Smet
  • de Smet
  •  | 05 apr 2011 | 23:03 2011 uur
Dan is Steve Jobs dus ZZP'er....
Pasfoto van Leijder Havenstroom
Jacqueline, wat sla je heerlijk kort en krachtig keihard de spijker op z'n kop.
Er is een essentieel verschil tussen ondernemer en ZZP'er, maar "het moet mogelijk zijn om een half jaar op vakantie te gaan terwijl de zaak gewoon doordraait." ??? Wat een nonsense. Eutopia. Ja.
Pasfoto van de Smet
  • de Smet
  •  | 06 apr 2011 | 22:09 2011 uur
Als je passie hebt voor je vak WIL je niet eens een half jaar op vakantie. Deze passie zit in je bedrijf, JOUW bedrijf. Een echte ondernemer heeft passie voor zijn vak en zorgt dat die passie daar blijft. Je kunt het scepter zwaaien over 500 man, maar daarmee ben je nog geen ondernemer...
Pasfoto van
  •  | 10 apr 2011 | 09:10 2011 uur
Mooie omschrijving van Robert. Blij dat hij het zo verwoord. De ondernemer heeft dus maar een doel: geld verdienen zodat hij / zijn anderen voor zich kan laten werken om vrij te nemen.
Jacqueline heeft het over passie voor het vak bij ZZP-ers. Ondernemers hebben dus passie voor geld.

Ik ben in hart en nieren een ZZP-er

Pasfoto van Katrien de Graaf
Ik ben het helemaal eens met Robert. Duidelijk beschreven. Dit is volgens mij niet alleen een mening, maar gewoon een op zichzelf staand feit. Er is niets mis met ondernemer zijn en niets mis met ZZP'ers, maar noem het beestje bij zijn naam.

Hut, ik geloof echter wel dat er ondernemers zijn die voor meer dingen passie hebben dan alleen geld. Passie voor ondernemen betekent ook dat je iets opbouwt voor de lange termijn. Als je als ZZP'er stopt met werken blijft er niets over, zoals bijvoorbeeld een onderneming ofzo....
Pasfoto van Markward van der Mieden
Goed artikel en mooie reacties. Afgelopen week las ik het verschil tussen freelancers en ondernemers volgens Seth Godin.. deel ik graag even:)

Freelancers: "A freelancer sells her talents. While she may have a few employees, basically sheʼs doing a job without a boss, not running a business. There is no exit strategy. There is no huge pot of gold. Just the pleasure and satisfaction of making your own hours and being your own boss."

Ondernemer: "...is trying to build something bigger than herself. She takes calculated risks and focuses on growth. An entrepreneur is willing to receive little pay, work long hours, and take on great risk in exchange for the freedom to make something big, something that has real market value." http://www.sethgodin.com/sg/docs/bootstrap.pdf

Naar mijn idee zit het verschil dus in de exit strategy!
Pasfoto van Anoniem
  • Anoniem
  •  | 19 mrt 2013 | 20:00 2013 uur
Volgens Robert zijn middenstanders dus geen ondernemers? Wat een onzin!

En dan deze zin: "In plaats daarvan wordt in de regel een eenmanszaak opgericht en soms een bv, zodat er belasting betaald kan worden."

Alsof het doel van een ZZP / ondernemer is om zich te laten beroven door de staat. Het doel van een ZZP is om zelfstandig te zijn, in volledige vrijwilligheid, en zijn enige wens (naast opdrachten, uiteraard) is om met rust gelaten te worden, vooral door de staat.

Laissez faire...
reageer op dit artikel


Neem de code over:

 

 
Volg Sprout
X