Je online introductie kan veel beter

seo enzo | 17 apr 2012 |

Dit artikel is geschreven door Markward van der Mieden (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

De webpagina waarop je jezelf introduceert (Over Ons) kan je veel meer kopende klanten opleveren dan je in eerste instantie denkt. Is jouw Over Ons-pagina wel optimaal ingedeeld? Zes tips.

Door de toenemende concurrentie wordt de gunfactor steeds belangrijker voor het succes van een onderneming. De 'over ons'-pagina  staat dan ook in de top vijf van meest gelezen pagina’s van een website. Bezoekers besteden gemiddeld dertig procent langer op deze specifieke pagina dan op elke andere pagina. Toch maken maar weinig ondernemers effectief gebruik van deze pagina om zich persoonlijk te onderscheiden. Zes ingrediënten voor het genereren van meer leads en sales via jouw 'over-ons'-pagina.

1. Positioneer de onderneming

Maak in je eerste alinea voor de bezoeker duidelijk hoe jij je positioneert in de markt. Vertel wie je bent, wat je doet en voor wie je dat doet. Voorbeeld van de ASN Bank: “Wie bankiert bij de ASN Bank, helpt een duurzame samenleving te bevorderen. U kunt bij ons betalen, sparen en beleggen met respect voor mens, milieu en klimaat. Daarbij streven wij naar een goed rendement op uw geld.” 

2. Schets je visie en merkbelofte

Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je doet wat je doet. Leg de potentiële klant daarom uit waarom jouw onderneming bestaat. Geef je visie op de wereld waarin wij leven en schets het probleem of de uitdaging van de klant. Vertel waar jouw onderneming in gelooft. Leg uit hoe je dit geloof waar maakt met jouw Unique Selling Points en hoe je het probleem van de klant oplost met jouw producten of diensten. Wees hier kort en krachtig in. Je hebt tenslotte ook al een aparte webpagina over je producten of diensten. Voorbeeld van Sendsteps: “We geloven er stellig in dat presentaties in de toekomst veel meer input zullen krijgen van het publiek. Iedereen wordt dan gehoord, mensen gaan enthousiast naar huis en de organisatie verrijkt zichzelf met nog meer kennis en ervaring.”

3. Vergroot de gunfactor met een persoonlijke achtergrondverhaal

Jouw potentiële klant weet inmiddels hoe jij hem of haar kan helpen, maar de kans is groot dat je concurrentie hebt. Een belangrijk onderdeel van de over-ons pagina is daarom het persoonlijke achtergrondverhaal. Mensen willen weten waarom je bent gaan ondernemen. Welke ervaring in jouw jeugd of vorige baan heeft ertoe geleid dat je jouw onderneming bent gestart? De kans is groot dat de klant zich herkent in jouw ervaring. Dit vergroot de gunfactor. Bijvoorbeeld LGND: “Als zoon van een ondernemer zag ik als kleine jongen hoe sommige ideeën direct aansloegen en een succes werden terwijl andere razendsnel ter ziele gingen...”

4. Wek vertrouwen met referenties

Nadat je jouw onderneming menselijk hebt gemaakt, mag je best opscheppen over de successen die je hebt behaald. Referenties geven de lezer bevestiging dat ze jou kunnen vertrouwen. Welke merken zijn al klant? Wat heb je gedaan en wat was het resultaat? Bijvoorbeeld Coopr over hun prijzen en nominaties: “Inmiddels heeft Coopr een leidende positie in de Nederlandse PR-wereld. En ook op internationaal niveau telt het bureau inmiddels mee. In 2011 won Coopr een ‘Euroblog Social Media Award 2011’.”

5. Geef de onderneming een gezicht

Geef je bedrijf een gezicht door te laten zien welke mensen onderdeel uitmaken van het bedrijf. Vertel wat hun beweegt in hun vrije tijd. Dit geeft jouw onderneming meer persoonlijkheid en vertrouwen. Vergelijk bijvoorbeeld eens de website van internetbureau Evoworks zonder een gezicht en de website van Efocus mét een gezicht. 

6. Geef een call to action

Zet in de laatste alinea de potentiële klant aan tot actie. Verwijs ze door naar jouw diensten of producten, laat ze contact opnemen voor een persoonlijk gesprek of laat mensen jouw merk ervaren in de vorm van een whitepaper, demo of trial-versie.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout