Leren denken vanuit je klant

podium | 26 jul 2012 |

Dit artikel is geschreven door Berry Groenendijk (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Hoe kom je van een geweldig idee tot een succesvol product? Vaak begint het met een droom, een visie. Als bedenker van het idee ben je overtuigd dat het idee een succes gaat worden. Nu alleen nog uitvoeren.

Binnen een bedrijf hoef je alleen nog maar de directie te overtuigen om een project te starten. En binnen een startup hoef je alleen nog maar de investeerders te overtuigen om je bedrijf te starten. En de klanten? Die overtuig je ook wel. Ondanks alles blijft het echter een gok. Vaak blijkt, na maanden werk, dat je klanten het product niet gebruiken omdat het product tóch niet blijkt aan te sluiten bij hun behoeften. Alle uitgebreide voorbereidingen en het werk ten spijt.

Succes vergroten

Hoe kun je de kans op succesvol product vergroten? Kijk door de ogen van je klant naar je product! Leef je in, in jouw klant. Waarom gebruikt jouw klant jóuw product? Wat vind jouw klant belangrijk? Welke "pijn" ervaart jouw klant? Leid uit de kennis die je opdoet van jouw klant en het idee voor het product dat je hebt af wat het kernaspect is van jouw idee cq. product. Maak van dit kernaspect je eerste versie van het product. Toets dit product in de markt. Eventueel in eerste instantie bij een testgroep of een groep van early adopters. Leer van je klanten die jouw product gebruiken. Observeer ze, interview ze, laat ze vertellen wat ze goed vinden en wat ze missen. Leer van je klanten en pas je product aan. Telkens weer opnieuw.

Blijkt een aanpassing niet het gewenste effect te hebben, zet dan een stap terug. Luister opnieuw naar je klanten, leer en voer een andere aanpassing door. Langzaam, maar wel zeker en gevalideerd, wordt jouw product en het businessmodel achter jouw product alsmaar beter en krijg je alsmaar meer tevreden klanten.

Stapje voor stapje leren

De basis van dit proces is het zetten van kleine, overzichtelijk stapjes. En vooral het verkrijgen van feedback over de stapjes die je zet. De stapjes zijn zo klein dat ze snel te realiseren zijn. Vaak in slechts enkele dagen. Wees creatief in het maken van de eerste versies van je product. Een tekening of een stripverhaal kan al heel goed dienen als een eerste versie van je product. Maak de stapjes zo klein dat ze zonder al te veel pijn zijn weg te gooien als blijkt dat de verandering niet het juiste effect sorteert. Kleine stapjes zetten zorgt voor ruimte om te falen. En alleen door te falen, leer je. Maak falen in je bedrijf of startup behapbaar en betaalbaar.

Cross-fuctioneel team

Een dergelijk zeer kortcyclus proces van continue productontwikkeling vereist wel het nodige van je team en vraagt om een goede begeleiding. Zelfstandige en multidisplinaire mensen zullen floreren in dergelijke teams. De teams zelf zijn cross-functioneel. Zeer diverse disciplines komen samen in één team. Geef een team ook voldoende ruimte om te kunnen experimenteren. Schep kaders waarbinnen het team de vrijheid heeft om zelfstandig keuzes te maken.

Kans van slagen vergroot

Het resultaat: innovaties en ideeën wordt sneller gerealiseerd en hebben een grotere kans van slagen. Of als een idee niet blijkt aan te slaan of geen goed business model blijkt te hebben dan kan de realisatie van het idee in een vroeg stadium en tegen relatief geringe kosten worden beëindigd.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


 

reacties

(1)
Pasfoto van Anoniem
  • Anoniem
  •  | 12 apr 2013 | 21:31 2013 uur
En hoe werkt dit in de praktijk werkelijk uit?
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout