Schrap de bonus voor betere prestaties van kenniswerkers

podium | 17 okt 2012 |

Dit artikel is geschreven door van Paridon (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Bonussen liggen bij veel organisaties onder vuur. Vooral de bankensector moet het ontgelden. Maar ook bij organisaties waar de politiek en toezichthouders zich niet of nauwelijks mee bemoeien, is het in tact houden van een bonus steeds minder vanzelfsprekend.

De duimschroef wordt in deze tijd bij veel organisaties flink aangedraaid. Dat bonussen onder druk staan, daar kan ik alleen maar blij om zijn. Deze discussie had wat mij betreft al jaren eerder mogen oplaaien. Maar dan wel om een andere reden: een bonus streeft naar mijn idee namelijk volledig z’n doel voorbij.

Doel op zich

Bottom line is een bonus bedoeld om werknemers te stimuleren een beter resultaat te realiseren voor de organisatie. Dat stimuleren lukt meestal wel, maar dan om koste wat het kost de bonus in de wacht te slepen. Het wordt voor sommigen een doel op zich en ik geef ze geen ongelijk. Een financieel extraatje is toch voor iedereen welkom?

Daarnaast is een bonusstructuur vaak gekoppeld aan zowel het presteren van de organisatie als de individuele werknemer. Als de organisatie groot genoeg is, hangt er ook een target aan de prestatie van een afdeling. Het maakt de hoogte van een bonus er niet transparanter op. Bovendien brengt het oeverloze discussies met zich mee over wie het meeste recht heeft op de bonus.

Doodvermoeiend, maar mijn grootste bezwaar tegen een bonus is: Ik heb nog nooit een kenniswerker gezien die beter is gaan presteren door een bonus. Voor betere prestaties is meer nodig dan een financiële vergoeding.

Meer resultaat met feedback

Achter het succes van een organisatie schuilen altijd de prestaties van werknemers. Wil je een verbeterslag maken, dan moeten hun prestaties omhoog. Werknemers die gemotiveerd zijn en werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, worden beter. Regelmatig feedback geven levert daarom meer resultaat op dan een bonus. Bij het geven van feedback is het wel belangrijk dat dit constructief gebeurt.

Daarnaast is een kritische succesfactor om te focussen op de talenten van de werknemer en geen vergrootglas te leggen op de minpunten. Natuurlijk moeten werknemers een minimale score hebben op basiscompetenties die nodig zijn voor de functie, that’s all in the game. Maar zij scoren ongetwijfeld ook goed op bepaalde andere competenties. Geef hiervoor de erkenning en waardering die een werknemer maar al te graag ontvangt.

Als je aan kenniswerkers vraagt waar ze behoefte aan hebben als het gaat om het verhogen van motivatie en prestatie, dan kom ik steevast erkenning en waardering tegen in hun top 5. Meestal valt salaris en bonus buiten deze top 5. Natuurlijk is erkenning ook uit te drukken in een financiële beloning, maar dat is slechts een onderdeel.

Prestaties niet afkopen

Al met al blijkt dat je betere prestaties niet kunt afkopen. Van geld worden werknemers niet beter. Het stimuleren van persoonlijke groei komt zowel de werknemers als de organisatie ten goede. Was voor deze conclusie nou zo’n verhitte discussie nodig over de bonuscultuur?
 

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout