Usabilla

webtools | 05 nov 2010 | Karin Husslage |
Firefox AB - B-Export

Als je een website hebt, is het goed om te weten of klanten de site zien zoals jij ‘m bedoeld hebt. Met Usabilla kun je testen hoe bezoekers je site ervaren en gebruiken. Een review.

 
 
Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 17 in de serie reviews. 
 

Wat is het?

Usabilla is een testtool om het gebruik en de ervaring van je website mee te analyseren. Kijk bijvoorbeeld of mensen je nieuwe design mooi vinden, onderzoek of ze snappen op welke knoppen ze moeten drukken of vraag ze naar suggesties.

Voor wie?

Iedereen met een website.

Hoe werkt het?

Maak een account aan op Usabilla.com. Je kunt een gratis account nemen om één pagina te testen onder vijftig bezoekers, je homepage bijvoorbeeld. Wil je een grotere testgroep of meer pagina’s analyseren, dan kun je een betaalde account nemen tussen de 40 en 440 dollar per maand (afhankelijk van het aantal tests en proefpersonen). Van de pagina die getest moet worden, voer je een screenshot in, of je laat Usabilla een screenshot voor je maken. Dan voer je je logo in en de teksten die testers te zien krijgen: een beschrijving met uitleg over de test, een welkomstwoord en een dankwoord. En natuurlijk het belangrijkste: de vragen die gesteld worden aan je testers. Usabilla heeft een aantal standaardvragen klaarstaan, die kun je weghalen, aanpassen of aanhouden, en aanvullen met jouw specifieke vragen. Klaar? Door te klikken op ‘preview’ kun je een voorbeeldtest zien. Klik op ‘activate’ en je kunt mensen uitnodigen via een link per mail, in een websitebericht of via je social media. Je bepaalt dus zelf wie je testers zijn. Je kunt de test ook embedden in je site.
Gebruikers die de test doen, zien steeds de screenshot van je site in beeld met daarboven de vraag. Bijvoorbeeld ‘Waar zou je klikken om Firefox te downloaden’, zoals de vraag die in het voorbeeldplaatje hierboven gesteld is. Daarop kunnen deelnemers klikken met hun cursor (één of meerdere punten). Via het notitie-icoontje kunnen ze toelichting geven, uitleggen waarom ze iets lelijk of onduidelijk vinden bijvoorbeeld. Genoeg testers binnen? Druk op ‘end’ om te stoppen. Onder ‘Analyze’ kun je de resultaten van je test zien: als een afbeelding met puntjes waarop geklikt is, als heatmap of als overzicht van notities. De resultaten kun je ook opslaan als PNG, PDF of XML.
 

Wat zijn de voordelen?

Usabilla is erg handig om erachter te komen of klanten je site echt zo ervaren als jij wilt. Zijn de knoppen duidelijk genoeg, vinden ze de site aantrekkelijk en wat kan beter? Met name de heatmap maakt in één oogopslag duidelijk waar mensen klikken, en de notities geven je antwoord op het ‘waarom’. Bovendien is de test eenvoudig op te zetten en te gebruiken.

Wat zijn de nadelen?

Je klikt als gebruiker de test heel snel door, dus nodig mensen in de vragen die je stelt expliciet uit om toelichting te geven als je daar behoefte aan hebt, anders is de kans groot dat gebruikers alleen het klikwerk doen. Bij het bekijken van een analyse met meerdere vragen moet je links even alle vragen uitvinken en ze stuk voor stuk bekijken, anders is het onoverzichtelijk. En zoals bij elk serieus onderzoek geldt: de resultaten worden pas representatief bij een groot aantal gebruikers.

Conclusie?

Leuk tooltje dat makkelijk in gebruik is, en waar je een schat aan informatie over gebruiksgemak en -ervaring uit kunt halen.

 

Lees ook de andere reviews

Gerelateerde artikelen:


Meer over webtools:


Karin Husslage

door Karin Husslage

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout