Hoe doe ik aan mvo? 11 lessen van Corendon

duurzaam | how to | 02 feb 2012 | Bas van Essen |
Corendonboompje

Sinds deze eeuw doen meer en meer bedrijven moeite zichzelf een mvo-imago aan te meten. Maar hoe doe je dat? Sprout trok 11 lessen uit een case van Corendon, de touroperator die in vijf jaar een miljoen bomen wil laten planten.

1 van 12

1. Kies wat bij je past

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) neem je als ondernemer de verantwoordelijkheid voor de effecten van je bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Je maakt keuzes om een milieubewuste balans te bereiken tussen je bedrijfsvoering, je bedrijfsresultaten en je omgeving. Maar als je werkelijk een 'groen' evenwicht wil realiseren, zul je je moeten focussen op bedrijfsonderdelen die ook echt een negatief effect hebben op moeder aarde. Je kunt wel een goed doel steunen, maar als je intussen toch een grote vervuiler blijft is er van mvo eigenlijk geen sprake.

Pak het probleem dus bij de wortels aan. Wanneer je een autofabrikant bent, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je innovatiebudget te besteden aan het vergroenen van je product, en je daarmee tegelijkertijd van de concurrentie onderscheiden. Kijk naar de ontwikkeling van de Toyota Prius. Aan de andere kant kun je je als vleesverkoper ervoor inzetten om je 'productie' biologischer van karakter te maken. Als vastgoedeigenaar is het een optie om minder energie verspillende en CO2-neutrale gebouwen te realiseren.

Omdat het Nederlandse Corendon zich als touroperator en reismaatschappij volledig op de Turkse vakantiemarkt richt, maakt het op haar beurt gebruik van vliegtuigen. En die vervuilen het milieu. Waar het echter nog niet betaalbaar is om vluchten op biobrandstof of andere alternatieve energiebronnen te laten plaats vinden, zeker voor een low-budget maatschappij als Corendon, kan het zich wel op een andere manier inspannen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot in de luchtvaart. Corendon plaatste allereerst brandstofbesparende vleugels op twee toestellen van Corendon Airlines. "Volgend jaar willen wij aan nog eens vijf vliegtuigen zulke vleugels bevestigen", reageert Corendon-ceo Attilay Uslu. Verder koos Uslu er samen met zijn Turkse compagnon Yildiray Karaer voor om bossen te gaan planten. "Zo geven we zuurstof terug aan de aarde."

De case Corendon is overigens niet uniek. Er zijn veel bedrijven die ervoor kiezen om bomen te planten. Een ander voorbeeld is Ikea, dat zijn grote betrokkenheid bij de houtkap enigszins compenseert met het aanleggen van bossen. Maar er zijn ook internetbedrijfjes die boompjes planten, als compensatie voor de energie slurpende servers die ze inzetten.

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout