Concurrentiestrijd boekensites

levensfasen | starten | 14 feb 2011 | Bas van Essen |
EFaqt

Sites waar studenten boekensamenvattingen kunnen aanmaken en raadplegen, gaan de concurrentie aan met elkaar. Ook Christiaan Henny (26) begeeft zich sinds afgelopen week op die markt.

Nog voordat eFaqt deze week live ging, heeft Henny al een aantal belangrijke klanten weten binnen te halen. Sinds een paar maanden bedient hij in een gesloten omgeving al grote klanten als Shell Learning en Instituut Blankenstijn. Dat is één van de redenen waarom hij inmiddels al tweeduizend gebruikers op het portaal heeft weten te verzamelen en in januari een omzet van 75.000 euro behaalde. Henny: “Het zijn mijn launching customers. Ik ben blij dat ik onder meer met Shell in contact kwam, dankzij de goede relaties van één van mijn investeerders.”

Hij kan Shell goed gebruiken, want de ondernemer zou in de toekomst serieuze concurrentie kunnen krijgen. Voor de launch van eFaqt gingen in januari namelijk ook al startups als Studite.com en Stuvia.nl live. In een weliswaar versimpelde vorm, bieden ook die sites de mogelijkheid om online samenvattingen en aantekeningen te delen. Een teken dat meer webentrepreneurs brood zien in portalen waar belangrijke feitenkennis wordt gedeeld. Niet voor niets kreeg de lancering van Qwiki, een site die Wikipedia-bijdragen omzet in audiosamenvattingen en diashows, in de VS vorige maand ook al veel aandacht.

Gepersonaliseerde samenvattingen

Henny zegt dat hij een voorsprong heeft op zijn concurrenten. Hij heeft een partij als Shell heeft kunnen binnen halen, omdat de site niet slechts een plek is waar je kennis over boeken deelt: eFaqt is momenteel het enige uittrekselportaal die de bezoeker bij de hand neemt om de stof ook snel te kunnen leren. Dit doet eFaqt met wetenschappelijk bewezen snelleermethodes die Henny opdeed toen hij een neurolinguïstische studie volgde.

Daarbij valt te denken aan prikkelende vragen als ‘Waarom maakt dit hoofdstuk eigenlijk deel uit het moederhoofdstuk?’, die je ertoe stimuleren verbanden te leggen tussen de getoonde begrippen binnen het boek. Daarnaast maakt de site automatisch een ‘mindmap’ van het boek, die de gebruiker naar persoonlijke wensen kan aanpassen. Ook laat de site je testjes doen om te zien of je lesstof het beste in audio- ,video- of toch gewoon tekstuele vorm aangeboden moet krijgen. Zelfs een automatisch signaal, dat je maant om even te pauzeren, is aangepast aan de aard van de betrokken deelnemer.

Kluwer

Een andere manier waarop Henny een sterke concurrentiepositie inneemt, is met behulp van een samenwerkingsverband met uitgeverij Kluwer. Die biedt de diensten van eFaqt aan op de cover van tien populaire rechtenboeken, door 12.000 uitgaven te voorzien van een sticker met de tekst ’Dit boek 30 % sneller leren! Jij ook? Ga naar eFaqt.com.’ Henny: “De uitgever is er natuurlijk ook bij gebaat dat consumenten lesboeken snel kunnen doornemen.” De jonge ondernemer hoopt dat de sticker binnenkort ook op een honderdtal studieboeken van Thieme Meulenhoff en Noordhoff te vinden is.

Waar studenten van Shell Learning op eFaqt toegang kunnen krijgen tot specifieke lesstof, kunnen individuele bezoekers sinds deze maand gebruik maken van een algemene database vol boekensamenvattingen. Ook Wikipedia is direct te raadplegen vanuit het portaal, Qwiki volgt nog. De eerste maand is het inloggen gratis, daarna betalen studenten er maandelijks 2,50 euro voor.

Henny hoopt dat nu de site officieel gelanceerd is, individuele gebruikers zijn omzet zullen gaan stuwen. Hij wil via zijn site verdienen aan bezoekers die een maandelijks bedrag betalen, maar ook door boeken te kopen via de site. Henny wil met uitgevers affiliate partnerships aangaan door een deel van de opbrengst op te strijken als dankzij een op eFaqt getoonde link de verkoop van een leerboek oplevert. “Het zal nog even duren eer dat echt geld op levert.”

Om extra aandacht voor het abonnement te genereren, gaat Henny binnenkort via e-mail de leden van Nederlandse studentenverenigingen benaderen met de aanbieding om het eerste half jaar gratis van eFaqt gebruik te maken. Henny wil aan het einde van dit jaar drie tot vier ton omzetten en zijn gebruikers uitgebreid hebben met zowel grootzakelijke als individuele gebruikers uit het binnen- en het buitenland. “Om dat laatste voor elkaar te krijgen, ga ik een hele hoop afspraken maken met agenten van pr-bureaus.”

Gerelateerde artikelen:


Meer over levensfasen | starten:


 

reacties

(1)
Pasfoto van Ulti
  • Ulti
  •  | 22 mrt 2012 | 11:22 2012 uur
Leuk stuk! Kende efaqt nog niet. Maak zelf gebruik van www.StudeerSnel.nl veel gebruikers, toch ook wel een geduchte concurrent.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout