starten

Na 90 miljoen euro nog startup

Na 90 miljoen euro nog startup

Mapper Lithography zit na tien jaar nog steeds in de startupfase. Negentig miljoen euro aan investeringsgeld en twee verkochte machines later, kijkt het Delftse bedrijf investeerders nog eens lief aan. Lees verder

HappyRainyDays trotseert recessie

HappyRainyDays trotseert recessie

HappyRainyDays, webwinkel voor dames- en kinderregenkleding, startte in de recessie. Ruim een jaar later zijn investeringen terugverdiend en worden internationale uitbreidingsplannen gerealiseerd. Lees verder

Startup WijnWagentje.nl runt zichzelf

Startup WijnWagentje.nl runt zichzelf

Ondernemen vanuit je luie stoel. Het werkt voor Wicher van den Bosch (35) en Daan Degen (34) van startup WijnWagentje.nl.  Lees verder

Een succesvolle productintroductie: de regels

Een succesvolle productintroductie: de regels

Nog vaak strandt een nieuw product ergens tussen de ontwerptafel en de winkelschappen. Verspilde moeite. Hoe zorg je er als starter voor dat je product wel een succes wordt? Marketingdeskundigen Jeremy Deacon en Margit Smeekens publiceerden er een boek over: Hoe lanceer ik een nieuw product!? Lees verder

Leg uw ideeën vast

Leg uw ideeën vast

Er bestaat nogal wat verwarring rond het beschermen van intellectueel eigendom. Sprout helpt misverstanden de wereld uit met Syntens-adviseur Wilfred Backers. "Een octrooi is vaak nergens voor nodig." Lees verder

Houd klanten blij (voordat iemand anders het doet)

Houd klanten blij (voordat iemand anders het doet)

Boze klanten zijn veel schadelijker dan dat blije klanten goed zijn voor uw onderneming. Hoe houd je ze tevreden? Lees verder

Orde in de financiële chaos

Orde in de financiële chaos

Hoewel de grootste financiële zorgen van een onderneming vooral in de start- en groeifase liggen, zit er bij de meeste bedrijven in de neergaande fase ook iets structureel fout in de cijfers. Lees verder

Starten met subsidie

Veel startende ondernemers zijn op zoek naar subsidie om hun bedrijf van de grond te krijgen. Ondanks de vaak enorm goede en baanbrekende ideeën om de markt te veroveren, is het niet eenvoudig subsidie te vinden. Lees verder

Marketing & Sales voor starters

Marketing & Sales voor starters

In de startfase van een bedrijf draait het vooral om marktkennis: welke klanten wil je bedienen, in welke omgeving moet je opereren, wie zijn je concurrenten en wat doen ze? Lees verder

Valkuilen bij starten

Valkuilen bij starten

Iemands sterke kanten zijn vaak ook iemands zwakke plekken. Een denker is te weinig doener, een creatieve geest is vaak te chaotisch. Wie een eigen bedrijf begint, moet beschikken over een grote dosis lef, opportunisme, bewijsdrang, eigengereidheid en een rotsvast geloof in eigen kunnen. Lees verder

De groei

De groei

Na de startfase begint, als het goed is, de groeifase. Dat betekent vooral hard werken. De groeifase vraagt om doorslaggevende beslissingen in een hectische tijd. Lees verder

De startfase

De startfase

De leeftijd van de onderneming is jonger dan een jaar. Zekerheden gaan overboord, een nieuw leven als ondernemer begint. Veel vragen, veel geregel. Maar ook: de vrijheid om je eigen pad te kiezen en te bedenken wat je wilt. Lees verder

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout