Internationale roem voor presentatiedesign

internationaal | NL in buitenland | 24 jul 2012 | Bas van Essen |
Schultink

Jan Schultink verruilde een veilige consultancycarrière bij McKinsey voor een onzeker bestaan in het onbekende Israël. Nu is hij een van de meest gevraagde presentatieontwerpers in techparadijzen als Tel Aviv, New York en Silicon Valley. "Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden."

Uit de anonimiteit getreden, zonder dat hij daar aanvankelijk ooit naar verlangde. Dat is in een notendop het verhaal van Jan Schultink. Hij verhuisde in 2002 naar het geboorteland van zijn Israëlische vrouw en zei zijn carriere bij McKinsey vaarwel. Zonder een lokaal netwerk en enige ondernemerservaring wist hij zichzelf op te werken tot een van de meest gevraagde Powerpoint- en Keynote-ontwerpers in de wereld. Zijn blog over zijn expertise wordt massaal bezocht. "Als ik nu nog in Londen had gewoond, was ik dit niet gaan doen. Dan had ik nog steeds bij een groot bedrijf gewerkt. Dit vreemde en verre land heeft de ondernemer in mij los gemaakt", vertelt hij vanuit zijn huis en kantoor ten noorden van Tel Aviv, met uitzicht over de Middellandse Zee.

Schultink is een van de weinige ondernemers in de wereld die in opdracht van beursgenoteerde bedrijven, private equity fondsen, venture capitalists en startups Powerpoint- en Keynote-presentaties ontwerpt. Omdat hij in een niche is gedoken, en zijn werk meer dan goed doet (zo wordt hij op Quora aangeprezen door David Rose van New York Angels), is hij een bekend spreker op conferenties waar sales pitches het onderwerp zijn. Veel namen van klanten kan hij niet vrijgeven, maar op zijn portfoliopagina vind je titels van verschillende techondernemingen en bekende namen als Heineken en Roche. "De concurrenten die ik heb, zijn op zo'n twee handen te tellen. De voornaamste is Duarte Design, een bedrijf in de VS. Wat ik doe is niet te vergelijken met slide makeover artists, die een presentatie in hun mailbox ontvangen en alleen de opmaak aanpassen. Ik ontvang ook presentaties, maar begin weer helemaal op nul en bouw deze opnieuw op."

Maatwerk

Dat hij een schaarse specialist is, komt niet zozeer omdat er weinig vraag naar zijn soort dienst zou zijn. Het maken van een echt goede presentatie is immers een crime, maar wel de wijze om de potentie van je bedrijf te pitchen. Je kunt er niet omheen, als je een beursgang voorbereidt, klanten wil binnenhalen of investeerders aan je wil binden. "Omdat dat moment zo belangrijk is, zijn bedrijven graag bereid om daar een specialist voor te betalen."

Schultink combineert het sterke analystische karakter van McKinsey-presentaties, met een saus van veel foto's, diagrammen, video en audio. "Ik probeer me zo goed mogelijk in te leven in de branche waarin het bedrijf verkeert, een kwaliteit die ik bij McKinsey als consultant mezelf heb kunnen aanleren. Dat laat ik terugkomen in alle facetten, of het nu woord of beeld is. De bulletpoints en het jargon dat vaak in Powerpoint-presentaties terug te vinden is, haal ik eruit. Verder maak ik omschrijvingen zo direct mogelijk, verspeel ik zo min mogelijk woorden en zal ik een presentatie ook niet overstructureren."

Het is alleen lastig om zijn product schaalbaar te maken, omdat het zoveel ambacht en maatwerk vereist. Jan Schultink wil zijn tarief niet prijsgeven, maar hij maakt tussen de 5 à 10 presentaties per maand voor een investering van duizenden dollars. "Aan het inhuren van extra medewerkers denk ik niet. Wel ben ik aan het uitzoeken of het misschien mogelijk is om software te ontwikkelen, die beter is dan Powerpoint. Daar zou iedereen gelukkig van worden."

Blog

Zijn werk is grensonafhankelijk, aangezien hij presentaties zo per mail kan versturen. Maar hoe is hij uiteindelijk aan grote opdrachtgevers uit Silicon Valley gekomen? "Mijn vrouw werkt voor een venture capital firma in Israël en bracht me in contact met techstartups die mijn diensten goed konden gebruiken. Ik kende zelf niemand, dus via dat netwerk heb ik mezelf voor het eerst kunnen bewijzen. Vervolgens is het veel 'word of mouth'. Het is een klein wereldje in Tel Aviv, dus al snel was bekend wat ik kon betekenen."

Toen Schultink na een aantal jaren ook een blog ging bijhouden en de wereld ging informeren over zijn expertise rond presentatiedesign, groeide zijn internationale netwerk snel. Dat gaf nog eens een extra dimensie aan het feit dat hij ten tijde van McKinsey aan diverse Fortune 500 ceo's strategisch advies heeft verleend. "Na verloop van tijd ontving ik duizenden readers per maand, en werd ik gevraagd voor conferenties over de hele wereld. Israel genereert nu nog maar dertig procent van mijn inkomsten, maar dit is wel een inspirerend en ideaal land om de eerste stappen te zetten."

Zie ook de persoonlijke pagina van Schultink op Slideshare.

Gerelateerde artikelen:


Meer over internationaal | NL in buitenland:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout