6 keer Hollands succes over de grens

internationaal | NL in buitenland | 16 aug 2012 | Rob van Leeuwen |
Holland

Hoe doe je dat, een voet aan de grond krijgen in het buitenland? Neem een voorbeeld aan deze 6 Nederlandse bedrijven.

1. Brabantia

Het imago van Brabantia was in Nederland jarenlang een beetje suf, in de 82 ándere landen waar het bedrijf actief is, denkt men daar anders over. “We hebben een Heineken-positionering. In eigen land zijn we het alledaagse biertje, buiten Nederland zijn we een premium lager”, zegt directeur Tijn van Elderen. Brabantia heeft 22 eigen verkoopkantoren in de EU en werkt daarbuiten met partners, die vaak nog twee of drie andere merken voeren. De eigen verkoopkantoren zijn bewust beleid. “We hebben vanaf 2007 kantoren geopend in Oost-Europa, maar zitten tegenwoordig bijvoorbeeld ook in Portugal.” De reden voor die lokale kantoren? Internet! Van Elderen: “Dankzij internet kan iedereen zien wat de prijs in het buurland is. Daardoor moet je met één prijssysteem werken, wat lastig is als je werkt met partners die je product hoe dan ook duurder maken. Daarom doen we het dus binnen de EU liever zelf, maar natuurlijk ook omdat we denken het beter te kunnen.”

Lees ook hoe Brabantia het suffe imago afschudt.

2. Playseats

De racestoelen van Playseats, voor veel fanatieke gamers een essentieel onderdeel van hun virtuele race-ervaring, werd toevallig een wereldsucces. Toen ontwikkelaar Fernando Smit in 2003 de eerste officiële productfoto’s van zijn stoel liet maken, kreeg hij de tip om zijn product bij een plaatselijke gameshop te stallen. Twee weken later liep daar iemand binnen die meteen enthousiast was. Bijkomend voordeel: de persoon in kwestie werkte voor Playstation, de populaire spelcomputer van Sony. Sony zag brood in de stoelen en sloot een deal met Smit. “Dat was groot nieuws, ik was de eerste die een product aan Sony verkocht. Zo werd het bedrijf onze distributeur. Ik had ook de keuze om Playseats helemaal te verkopen, bijvoorbeeld aan een Duitse inkooppartij, maar dat was nou juist wat ik niet wilde. Sony heeft toen wel een tijd lang de exclusieve rechten gekregen.” Jaarlijks verkoopt Playseats tegenwoordig 50.000 stoelen, waarbij de meest verkochte modellen rond de 350 euro kosten.

Lees hoe F1-coureurs een lopend reclamebord zijn voor Playseats.

3. Pagter Innovations

De verpakkingssystemen van Pagter Innovations vervoeren snijbloemen zo efficiënt mogelijk naar 25 landen. 80 procent van de omzet van het bedrijf komt uit het buitenland. Jaarlijks verkoopt Pagter Innovations rond de vijf miljoen Procona’s, het verpakkingssysteem dat begin jaren negentig door tuinbouwingenieur Jan de Pagter werd ontwikkeld. Tegenwoordig opereert het 26 medewerkers tellende bedrijf vanuit Roosendaal, heeft het productielocaties in Amerika en Italië, een verkoopkantoor in Japan en agenten in Rusland en Spanje.

Lees hoe ingenieus het verpakkingssysteem van Pagter Innovations in elkaar zit.

4. Technivorm

De Moccamaster van Technivorm zorgt al bijna 50 jaar voor het perfecte kopje koffie, van Scandinavië tot de Verenigde Staten. Je kan ze in Nederland al sinds 1969 sparen via de geschenkwinkels van Douwe Egberts, maar tegenwoordig komt het grootste deel van de omzet uit het buitenland. Van de 400.000 apparaten die per jaar worden geproduceerd, wordt meer dan 90 procent over de grens verkocht, in zo’n twintig landen. Vooral in Scandinavië en de Verenigde Staten zijn ze gek op filterkoffie van Technivorm. Dat is in Amerika onder meer te danken aan lovende besprekingen in bijvoorbeeld het tijdschrift Wine Spectator en The New York Times. Het bedrijf heeft ook een firma in Oslo, voor de handel met Scandinavië.

Lees wat het geheim is achter de Moccamaster.

5. Life Safety Products

De LifeHammer is tot op zekere hoogte eigenlijk geen Hollands Glorie. Het idee is bedacht door een Duitser, Helmut Lechner, die in 1983 met zijn auto in een greppel reed en daarna zelf het hamertje ontwikkelde. In de jaren ’90 kreeg het product een Nederlands tintje, toen Lechner alle patenten, licenties en rechten van de hamer verkocht aan Innoconcepts, dat op zijn beurt in 2002 alles weer doorverkocht aan Life Safety Products uit Zoetermeer. Om voedingsbodem te creëren voor de LifeHammer benadert het bedrijf overheden en instanties zoals Veilig Verkeer Nederland. Daarnaast stapt Life Safety Products ook direct naar auto­importeurs. Daardoor is het hamertje tegenwoordig standaard te vinden in de modellen van 24 automerken. Jaarlijks worden er 1 miljoen exemplaren verkocht.

Lees hoe de Lifehammer wordt geproduceerd.

6. Apollo Vredestein

Apollo Vredestein, sinds 1908 actief in rubber, stortte zich in 1946 met het Amerikaanse BF Goodrich op de autobandenmarkt. De eerste bandenfabriek die na de oorlog in Enschede werd geopend, was een joint venture van de twee. Volledig internationaal werd Vredestein in deze eeuw, toen het eerst een Russisch en daarna een Indiaas moederbedrijf kreeg. In 2009 kocht Apollo Tyres de bandenproducent, maar thuisbasis is nog steeds Enschede. Hier vindt het merendeel van de productie plaats: elk jaar rollen er zo’n zes miljoen exemplaren van de machines. Van de banden voor personenauto’s wordt 95 procent in Nederland gemaakt. Niet voor niets, zegt ceo Rob Oudshoorn: “Heel simpel: we kunnen het hier beter. In Nederland zijn zowel de organisatie als de beschikbare technologieën superieur. Made in Holland is ook voor veel afzetmarkten een voorwaarde.”

Lees hoe Apollo Vredestein innoveert met leveranciers.

Gerelateerde artikelen:


Meer over internationaal | NL in buitenland:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout