Zo prikkel je Britse, Duitse en Belgische media

Dit artikel is geschreven door Yoshi Tuk (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Iedere ondernemer hoopt zo nu en dan op wat free publicity en laat zijn nieuws in een persbericht gieten. Een extra bemoeilijkende factor is het wanneer je ook een markt in het buitenland wil betreden. 9 tips.

Het inschakelen van een lokale partner of PR-bureau lijkt noodzakelijk maar behoort niet altijd tot de mogelijkheden. Leonne van de Ven, eigenaar van PR-bureau De Wolven, geeft vanuit haar ervaring in België, Duitsland en Engeland enkele tips.

België

  • Maak een duidelijk onderscheid in benadering van Nederlands- en Franstalige journalisten. Breng voor iedere taal de verschillende relevante media in kaart en benader Franse journalisten altijd in het Frans. 
  • Stem de communicatie af op de herkomst van de journalist. Terwijl Franstalige media eerder kiezen voor commerciële verhalen gaan de Vlaamse media voor inhoudelijke nieuwswaarde. Glossy’s zijn er nauwelijks. Belgen lezen met name glossy’s uit Nederland.
  • Ook de culturele en politieke verschillen zijn groot. Houd hier rekening mee bij het aanbieden van je persbericht. 

Engeland

  • Met de journalistieke schandalen van de afgelopen jaren zijn Engelse media nog voorzichtiger. Factchecking is daarom belangrijker dan ooit.
  • In tegenstelling tot Nederlandse media wordt in Engelse media gekozen voor een rijk taalgebruik en veel superlatieven. Een uniek, innovatief en exclusief product mag nu ook eindelijk zo genoemd worden.
  • Engelse persberichten zijn relatief lang en bevatten zeer veel informatie. 

Duitsland

  • Net als in Nederland houden journalisten van korte, bondige en feitelijke persberichten. Het draait om onderbouwing. Ook in het geval van bijvoorbeeld lifestyle. 
  • Met meer dan 300 regionale kranten is Duitsland sterk regionaal georiënteerd. Stem hier waar mogelijk een persbericht op af. 
  • Duitsers zijn gek op de inzet van experts. Een professor of andere deskundige vergroot de aandacht. 

Naast deze lokale verschillen geldt uiteraard dat het onderhouden van de relatie met de journalist essentieel is. Verdiep je in de doelgroep van de journalist, stem je bericht hierop af en breng alleen datgene wat echt relevant is. 


Gerelateerde artikelen:


Meer over internationaal | NL in buitenland:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout