Bespaar in crisistijd met 'groen'

duurzaam | how to | 10 sep 2012 | Mariska Habets |
Groen hart

Duurzaam ondernemen is te duur of te ingewikkeld, klinkt het vaak. Onzin, ieder bedrijf kan zijn steentje bijdragen. En het levert nog geld op ook.  

Wanneer zelfs grootvervuilers als Shell en KLM hun beste beentje proberen voor te zetten, dan moet het voor de gemiddelde ondernemer toch ook wel mogelijk zijn? Ondernemer in Business geeft een paar tips voor bedrijven die klein willen beginnen én voor degenen die vol voor groen gaan. 

Begin simpel en gratis

Met simpel beginnen verdien je geen duurzaamheidsprijs en het predicaat ‘duurzaam bedrijf’ ontvang je ook nog niet, maar je creëert al wel de juiste mindset. En als je het slim aanpakt, bespaar je er nog geld mee ook. Altijd fijn in zware tijden. 

Er zijn legio opties die ieder bedrijf vandaag nog kan invoeren. Zoals een no-print-policy. Moet er toch echt iets geprint worden, dan staat de printer op dubbelzijdig printen ingesteld. Winkeliers die de toegangsdeuren de hele dag open laten staan, sturen verwarmde of verkoelde lucht naar buiten. Slecht voor het milieu én voor uw portemonnee. Met een paar bakken op kantoor is afval scheiden een kleine moeite. En door thuiswerken en afspraken op een gunstige locatie voor werknemer én klant te stimuleren, bespaar je op reiskilometers en motiveer je het personeel. 

Meer investeren levert meer op

De echte grote duurzaamheidplannen zijn veelal niet gratis. Daar staat wel tegenover dat het op de lange termijn wel loont om duurzaam te ondernemen. Het levert je niet alleen meer klanten op, de productieprocessen worden er ook efficiënter door. Dat bespaart tijd en geld. En dan hebben we het nog niet over de werknemers die productiever en gemotiveerder voor je aan de slag gaan. En juist in crisistijd investeren in de toekomst, zorgt dat je beter uit de crisis komt dan de concurrent. 

Schakel MVO-hulp in

Wil je het goed aanpakken, maar weet je niet wat ‘goed’ is of waar je moet beginnen? Schakel dan externe hulp in. Hoe je MVO bij jouw bedrijf aanpakt, hangt af van de sector, bedrijfsgrootte en cultuur van je organisatie. Informeer bij een MVO-keurmerk of label waar veel bedrijven uit jouw branche bij zijn aangesloten, aan welke voorwaarden je moet voldoen om ook die status te krijgen. De lijst met criteria die je dan krijgt, is een mooie afstreeplijst waardoor je kunt zien wat er nog allemaal moet gebeuren. 

All the way groen

Wil je echt claimen dat je een op en top duurzaam bedrijf bent? Dan moet je het ook waarmaken. Let daarbij op dat niet alleen jouw bedrijfsproces van begin tot eind duurzaam georganiseerd moet zijn, ook de leveranciers moeten hun zaakjes op orde hebben. Kijk dus eens kritisch waar je leveranciers hun producten vandaan halen, hoe ze hun werknemers behandelen en of ze inderdaad duurzaam denken en doen. Is dat niet het geval? Dan ga je snel op zoek naar een leverancier die wel groen denkt en doet. 

Meer weten over duurzaam ondernemen? Kijk op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout, voor praktische informatie en stappenplannen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over duurzaam | how to:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

Gratis online magazine ‘Groen Succes’

Groen met je doen! Hoe? Dat vertellen Groene Helden in dit online magazine. Lees de businesscases van onder meer FujiFilm en Rijnstate ziekenhuis. Ontdek ook de redenen waarom duurzaam ondernemen loont. Lees het magazine op PC of tablet