'Ik voelde me vaak een roeper in de woestijn'

Petercommandeur

Hij heeft inmiddels al zijn aardgastankstations verkocht, maar Peter Commandeur (63) is nog steeds prediker voor het rijden op deze brandstof: “Het is schoon, goedkoper en behaalt meer rendement dan (andere) fossiele brandstoffen”. Maar als dit zo'n goed alternatief voor benzine of diesel is, waarom rijden we niet allemaal hiermee?

"Dat heeft te maken met een aantal factoren", zegt Commandeur die naar eigen zeggen elke gelegenheid aangrijpt om te vertellen over de voordelen van rijden op aardgas. "Tankstations willen kilo's schuiven, er werd in het verleden dus vooral gericht op groot vervoer op aardgas te laten rijden. Ze hadden liever één vrachtwagen, dan 25 personenauto's. Ook verkopers doen liever een snelle verkoop, dan dat ze de consument goed voorlichten over de mogelijkheden van aardgas. Daar komt nu langzaam verandering in, maar ik moet je zeggen, ik voelde mij vaak als een roeper in de woestijn."

Fossiele brandstof?

Aardgas, ook wel bekend als CNG (Gecomprimenteerd Natuur Gas), kan zowel fossiel worden gewonnen als door middel van opwekking. Dit kan bijvoorbeeld uit koeienmest, vergisting of via waterzuivering. Volgens Commandeur stoot aardgas tot 95% minder fijnstof uit en is tot 50% goedkoper dan benzine of diesel. Momenteel zijn er 86 tankstations in Nederland, allen onbemand en dus 24 uur per dag open.

Dwars door Europa

Momenteel rijdt Commandeur mee met de Oranje Trophy. Een karavaan van bijna dertig feloranje voertuigen die zichzelf als de 'ultime oranjesupporters' zien. Dit jaar reden ze naar het EK voetbal in Kiev naar de Olympische Spelen in Londen, maar wel even via Rusland en Scandinavië.

Het doel van Commandeur: de 16.000 kilometer voor minder dan 1000 euro rijden. "Tot nu toe is dat goed gelukt, we zijn nu in Stockholm en de kosten tot Londen zijn begroot op 840 euro. Misschien moet ik een paar keer omrijden om een CNG-tankstation te vinden, maar dit bewijst maar weer dat aardgas een stuk goedkoper is dan de bekende brandstoffen."

Elektrisch

In deze Oranje Trophy rijden echter ook drie elektrische Nissan Leaf's mee, die de 16.000 kilometer volledig elektrisch afleggen. Hoewel het laadnetwerk in Nederland steeds verder wordt uitgebreid, zijn er in Zuid-West Rusland weinig laadpalen te vinden. Daarom rijdt hier wel een vrachtwagen met generatoren op synthetische diesel achteraan, die deze auto's in een halfuur bijlaad.

Commandeur ziet de elektrische auto echter als minder goed alternatief dan 'zijn' aardgas: "Elektriciteit is aan de stekker misschien goedkoper, maar bedenk eens wat ervoor nodig is om aan die kilowattuurprijs te komen. Elektriciteit is meestal gemaakt van kolen, olie of gas: aardgas. Ik zeg: gebruik dat gas direct als brandstof in plaats van in een kosten- en energierovend proces om er stroom van te maken. Daarnaast zijn elektrische auto's zwaarder en zijn de accu's temperatuurgevoelig."

Behoefte aan concurrentie

"Ik had met mijn tankstations een monopoliepositie in Nederland en het klinkt misschien raar, maar ik wilde dolgraag concurrentie. Dat betekende namelijk dat er eindelijk volume kwam. Gelukkig begint de markt te groeien, bijvoorbeeld onder bestelbusjes en taxi's. Ook personenwagens zijn steeds vaker te verkrijgen met aardgas: denk bijvoorbeeld aan de Opel Zafira, Combo, Mercedes E200 of binnenkort de Fiat 500."

"Een ding is zeker: de tijd is rijp voor een andere brandstof. Het gaat om het veranderen van de mindset van mensen. Want of er nou een oliecrisis is of niet: jouw auto blijft rijden én het is ook nog eens goed voor je portemonnee. "

Gerelateerde artikelen:


Meer over duurzaam | verdienmodel:


Remy Ludo Gieling

door Remy Ludo Gieling

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

Gratis online magazine ‘Groen Succes’

Groen met je doen! Hoe? Dat vertellen Groene Helden in dit online magazine. Lees de businesscases van onder meer FujiFilm en Rijnstate ziekenhuis. Ontdek ook de redenen waarom duurzaam ondernemen loont. Lees het magazine op PC of tablet