9 tips om Google Remarketing in te zetten

seo enzo | 05 apr 2012 | Michel Willems |
Google

Je bezoeker bekijkt een paar schoenen op je webshop maar koopt ze nog niet. Zou het niet mooi zijn als je die bezoeker op andere sites die hij bezoekt nog eens kunt verleiden met een banner van die schoenen? Dat kan met Google Remarketing.

Hoe werkt Google remarketing?

Via Adwords, het advertentie programma kun je een remarketing campagne aanmaken. Hoe werkt het?

  1. Lisa komt op je webshop, er wordt automatisch een cookie geplaatst. Zij twijfelt nog, koopt niets en gaat verder.
  2. De volgende dag komt zij op een van de duizenden bij Google aangesloten sites, bijvoorbeeld om het weer te checken. Aan de hand van de cookie wordt zij herkend en wordt jouw banner getoond.
  3. Lisa denkt 'dat is toevallig' en denkt aan het mooie product in jouw shop. Ze klikt op de banner.
  4. Als ze het product aanschaft wordt een andere cookie geplaatst.
  5. Ze surft verder naar sites die aangesloten zijn bij Google netwerk.
  6. Er wordt herkend dat ze reeds heeft afgerekend, de banner wordt niet meer getoond.

Waarom is Google Remarketing interessant?

Bezoekers aan je webshop zullen gemiddeld meer geïnteresseerd zijn in je producten dan de gemiddelde internetter. Waarom zouden ze anders bij je rondneuzen? Het is dus slim om je marketinginspanningen juist op deze groep te richten.

Verder krijgen twijfelaars de indruk dat je een serieuze webshop bent, ze zien je immers vaak. Dat geeft vertrouwen en kan leiden tot een aankoop.

Zijn ze toch niet zo geïnteresseerd? Geen stress! Als ze niet op je banner of tekstadvertentie klikken kost het je ook niets. 9 tips.

1. Creëer snel een flinke targetgroep

Voordat Google je remarketing advertenties aan je bezoekers op andere sites begint te vertonen, moeten er ten minste 500 ‘getagte bezoekers’ op het lijstje staan. Om zo snel mogelijk je advertenties te kunnen vertonen is het dus slim om breed te beginnen. Je kunt bijvoorbeeld advertenties richten op iedereen die wel je shop bezocht, maar niets kocht.

2. Verfijn vervolgens je campagne op fase in het koopproces

Als de campagne eenmaal loopt wordt het tijd om te optimaliseren. Zo zou je bijvoorbeeld iedereen die wel iets in zijn winkelmandje heeft gestopt, maar niets heeft gekocht via je advertenties over de drempel kunnen helpen met een kortingscode voor 10% korting. Mensen die alleen je homepage bezochten, benader je met een wat algemenere boodschap.

3. Verfijn je campagne op product type

Stel dat je zowel heren- als damesmode verkoopt, dan zou je de bezoekers van de herenmodepagina’s een andere advertentie kunnen laten zien als de bezoeksters van de damesmodepagina’s.

Je kunt natuurlijk nog een stap verder verfijnen. Mensen die een van deze blauwe jurkjes hebben bekeken, krijgen een specifieke advertentie over die specifieke blauwe jurk te zien. Let wel op dat als je specifieke productcampagnes maakt, je in korte tijd tenminste 500 bezoekers op die specifieke productpagina moet hebben.

4. Sluit slecht converterende advertentiesites uit, stimuleer goed converterende sites

Jouw remarketing advertenties worden getoond aan jouw doelgroep, op alle mogelijke sites waar je bezoekers getraceerd worden. Dat kan een weerberichten site als hetweer.nl zijn, maar ook een nieuwssite als De Volkskrant. Als je nu merkt dat een van die sites veel verkopen oplevert, zou je het bedrag per klik voor die specifieke site kunnen verhogen om nog meer vertoond te worden.

Als je merkt dat een bepaalde site veel verkeer, maar weinig kopers oplevert, dan kan je die site uitsluiten. De banners worden dan niet meer vertoond.

5. Sluit site categorieën die slecht zijn voor je imago uit

Omdat jouw advertenties getoond worden op allerlei sites, zou de advertentie wel eens getoond kunnen worden op sites waarmee je absoluut niet in verband gebracht zou willen worden. Je kunt niet alleen specifieke sites uitsluiten, maar ook hele categorieën. Denk daarbij bijvoorbeeld aan categorieën als porno of politiek getinte sites.

6. Adverteer met verschillende advertentieformaten

Sommige sites vertonen alleen tekstadvertenties, andere met name liggende banners en weer anderen vierkante of staande banners. Om de kans te vergroten dat je regelmatig vertoond wordt zet je er dus advertentiemateriaal in verschillende formaten op.

7. Gebruik een andere boodschap dan bij je normale campagnes

Het is vaak zinvol om de advertenties gericht op mensen die je nog niet kennen een andere insteek te geven dan advertenties gericht op mensen die al bij je zijn langs geweest. Dit is immers de tweede kans om ze te overtuigen. Vaak werkt een concreet aanbod dan beter dan een meer ‘branding gerichte aanpak’.

8. Experimenteer met hoe lang en hoe vaak je de advertenties blijft tonen

Hoe lang doet iemand over een aankoopbeslissing? Hoe lang duurt het voordat een advertentie irritant wordt? Je kunt verschillende tests doen met hoe vaak je advertenties blijft tonen. Levert een campagne waarbij je banners binnen 30 dagen na het bezoek onbeperkt blijft tonen een hoger rendement dan een campagne waarbij je ze maximaal 5 keer toont? Is 30 dagen volgen rendabeler dan 60 dagen volgen?

9. Zorg voor een goede aansluiting van je advertentie bij de landingpage

Te vaak belooft een advertentie iets specifieks en landt de bezoeker op een homepage waar hij of zij de specifieke aanbieding of dat ene product moet gaan zoeken. Als in de advertentie 30% korting wordt genoemd, noem die korting dan nogmaals op de landingspagina. 

10. Blijf meten, evalueren en aanpassen

Zoals bij elke campagne is het belangrijk om je kosten per order in de gaten te houden. Je kunt flinke verliezen voorkomen als je slecht converterende advertenties, sites of doelgroepen op tijd uitsluit. Je kunt flinke winst genereren als je goed converterende advertenties, sites of doelgroepen uitbreidt en als basis neemt voor nieuwe initiatieven.

Michel Willems Dit artikel is geschreven door Michel Willems.
Lid van het Sprout Expertpanel

Gerelateerde artikelen:


Meer over seo enzo:


 

reacties

(2)
Pasfoto van Jurgen Nijhuis
"Lisa denkt 'dat is toevallig' en denkt aan het mooie product in jouw shop. Ze klikt op de banner."

Nee, Lisa denkt '^%#$&%$# wat een opdringerig *&^&^%%$##$-bedrijf is dat zeg. Ik word gewoon achtervolgd op mijn eigen pc. Die site zal ik voortaan mijden als de pest. Maar goed dat ik er niks gekocht heb, anders hadden ze mijn gegevens ook nog gehad. En hoe kom ik van die &%#$@#$&%-banner af?'
Pasfoto van Michel Willems
@jurgen: Ik snap je zorg, natuurlijk kan het irritatie opwekken.

Enerzijds zou ik om dat te voorkomen vooral goed kijken naar tip 8:
- experimenteren met hoe vaak en hoe lang je de advertentie nogmaals toont. Je kunt het aantal vertoningen natuurlijk beperken. Als iemand na 1 of 2 keer niet klikt, dan houden we op.

Anderzijds lijken we uit statistiek te kunnen opmaken dat het voor een grote groep wel meevalt met de irritatie. Het percentage mensen dat zo'n opnieuw getoonde advertentie aanklikt en belangrijker uiteindelijk tot aankoop overgaat is behoorlijk hoog.

Dat percentage is veel hoger dan bij 'banners' in het wild. Misschien dat de kopers denken: ik koop maar want dan verdwijnen die banners, maar daar geloof ik niet zo in. Ik denk dat je alleen koopt als je echt geïnteresseerd bent.

Hoe zou dat komen? Uitgevers hebben reclame inkomsten nodig, anders kun je bijvoorbeeld deze site niet kosteloos bezoeken. En of die reclame gericht is of niet gericht, je krijgt het toch. Vervolgens is de vraag wat je liever hebt. Een advertentie met betrekking tot een product dat je min of meer interessant vindt, of een advertentie voor iets dat absoluut niet relevant is.

Sommige mensen kiezen voor het laatste. Deze privacy gevoelige groep zal cookies vaak verwijderen. Andere mensen hebben wel liever 'de waarschijnlijk iets relevantere advertentie'. Die groep bereik je met Remarketing.



reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout