5 salesblunders die je kunt vermijden

verkooptricks | 11 jul 2013 | Eric van den Outenaar |
Ondernemer-1

Je wilt je omzet omhoog krijgen? Zorg er dan voor dat je niet in deze verkoopvalkuilen trapt.

De druk om te presteren is hoog. Daardoor maak je misschien ook sneller fouten. Lees voordat je je volgende salesgesprek in gaat eerst over deze valkuilen en vergroot zo je scoringskans.

1. Zelf een probleem benoemen

Als je klant een bedenking heeft dan is het aan jou die weg te nemen. Denk niet dat je slim bent als je bij voorbaat een twijfelpunt wilt wegnemen. Je benoemt dan iets waar de klant nog niet aan gedacht heeft en juist door kan gaan twijfelen. Begin dus nooit een zin met: "U zult zich wel aanvragen..." Of: "Een mogelijk bezwaar dat ik voor u wil wegnemen..."

2. Een nieuw contactmoment van de klant laten afhangen

Je vraagt je af waarom je weinig response krijgt? Misschien komt dat omdat je het initiatief bij de klant neerlegt. Zet nooit onderaan een brief dat de klant kan bellen als hij interesse heeft. Beter: "Ik neem volgende week contact met u op om mijn voorstel nader te bespreken."

3. Te veel focus op de specificaties

Een klant overtuig je niet door een waslijst met nieuwe productkenmerken te benoemen. Zorg er liever voor dat de klant naar je pitch weet hoe door jouw product of dienst 'zijn leven' verbetert.

4. Niet luisteren

Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden: salesgesprekken leveren geen deals op, omdat de verkoper een spraakwaterval is. Gun de klant de tijd om je verhaal in zich op te nemen en probeer te luisteren. Dit gaat misschien in tegen je natuur, maar probeer je juist iets passiever op te stellen. Luister wat de klant te zeggen heeft, vat het vervolgens samen en vraag subtiel door.

5. Overdreven vriendelijk proberen te zijn

Hoe vind je het als iemand je opbelt die je niet kent en opeens vraagt: "Zo, en hoe is het met u vandaag?" Van zo'n persoon denk je toch direct: "Waar bemoeit hij zich mee!" Stel je professioneel en begripvol op, maar wees nooit overdreven amicaal. Een band met een klant kun je niet in een gesprek van vijf minuten afdwingen.

Klaar om de telefoon op te pakken? Lees dan ook eerst deze 9 tips om koud te bellen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over verkooptricks:


 

reacties

(2)
Pasfoto van Anoniem
  • Anoniem
  •  | 12 jul 2013 | 09:36 2013 uur
Dit zijn natuurlijk valkuilen die iedereen die in de sales werkt kent, maar kan nooit verkeerd om deze nog een keer te benoemen. Wel zou ik het woord 'klant' vervangen in prospect/suspect. Met klanten communiceer je toch anders, informeler, dan met toekomstige klanten. De vertrouwensband is vaker goed waardoor je bijvoorbeeld contactmomenten rustig bij de klant kan neerleggen.
Pasfoto van Anoniem
  • Anoniem
  •  | 17 jul 2013 | 02:59 2013 uur
Ik zou de klant geen suspect noemen. Ik denk niet dat je daar klanten mee wint.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout