'Ik wil een voorbeeldbedrijf bouwen'

Pieter Zwart | 29 mei 2012 | Annette van Soest |
Pieter Zwart

Met een recordtempo van twee nieuwe shops per week zet webwinkel Coolblue dit jaar vol in op de meest ambitieuze groeispurt in zijn bestaan. Oprichter Pieter Zwart: “Ik ben pas net begonnen.”

Stel een vraag aan ceo Pieter Zwart (34) van Coolblue en negen van de tien keer bevat het antwoord de woorden ‘klant’ en ‘klanttevredenheid’. Of ‘klantgericht’. Het heeft iets obsessiefs. Maar het maakt wel meteen duidelijk op welke manier Zwart en medeoprichters Paul de Jong en Bart Kuijpers bouwen aan hun imperium van zo’n 150 webshops en vier fysieke winkels, waarvan eentje in België.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Het begint al met de algemene voorwaarden op de site. “We hebben geprobeerd deze voorwaarden zo simpel en helder mogelijk te houden. Het is dus niet nodig je om de oren te slaan met definities. Maar wel leuk.” Artikel 1.1 luidt dan ook kort maar krachtig: ‘Klant. Koning.’

Ook in de agressieve groeistrategie die dit jaar is ingezet, zingt de klant als mantra door op het hoofdkwartier in Capelle aan de IJssel. Heggenschaarshop, papiervernietigerstore, pannenstore. Een kleine greep uit de nieuwkomers die Coolblue de afgelopen maanden lanceerde. In totaal zal het bedrijf dit jaar meer dan honderd nieuwe webwinkels openen.

Hoe belangrijk is groei?

“Groei is heel belangrijk, omdat het mogelijkheden biedt voor de mensen die bij ons werken. Maar als persoonlijke drijfveer is het geen doel.”

Wat is dan je drijfveer?

“Ik heb de allermooiste baan van heel Nederland. Omdat ik leiding mag geven aan het allermooiste bedrijf van Nederland.”

En iets persoonlijker? Waar haal je je voldoening uit?

“Dat vind ik een lastige vraag. Misschien omdat ik dat zelf ook niet zo helder heb. Wat bedoel je met voldoening? Voldoening impliceert dat je iets hebt afgerond, waarna je een ‘voldaan’ gevoel hebt.”

Waarom heb je dat niet heel erg helder denk je?

“Kennelijk heb ik daar geen antwoord op.”

Twee nieuwe shops per week. Hoe manage je die groei?

“Groei an sich hoeft niet gemanaged te worden. Die groei is er. Relevanter is de vraag: hoe zorg je ervoor dat je überhaupt groeit? Dat doen we door ons iedere dag te richten op het blij maken van onze klanten. Ze hoeven van ons niet te schaterlachen, maar we willen wel een glimlach ontlokken.”

Hoe bereik je dat?

“Het begint al bij de doos waarin het product komt. Het eerste wat mensen doen als ze een pakketje thuis krijgen, is de doos openscheuren. Daar kun je ook een grapje van maken. Op onze dozen staan icoontjes van een gasbrander, zaag, bijl, boor en verfroller. Zo moet je hem dus niet openmaken.”

Blijft de vraag hoe je zo’n ambitieuze groeistrategie aanstuurt.

“Het risico van deze vraag beantwoorden is dat je overblijft met een silver bullet: een slogan of kreet die zegt hoe je heel hard kunt groeien. Het is niet iets wat ík doe dat ervoor zorgt dat de onderneming heel hard groeit. Dat bereik ik alleen maar door mensen te binden die heel goed zijn en zelf heel hard kunnen en willen groeien.”

Jullie zijn begonnen met zijn drieën en zitten nu op driehonderd man. Het is hard gegaan…

“Ja, maar dat ging gelukkig niet van de ene op de andere dag. Daar zit dertien jaar tussen. Dit jaar zullen we 120 man aannemen en we zijn heel selectief aan de poort. Ons doel is niet mensen aannemen, ons doel is heel goede mensen aannemen. De besten zijn per definitie schaars. Ook in deze arbeidsmarkt. Op dit moment wijzen we 98 procent van alle sollicitanten af.”

Hoe bevorder je die zelfstandigheid van werknemers?

“We hebben een heel simpele organisatiestructuur, waarbij verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie ligt. Medewerkers moeten niet naar boven kijken, maar naar de klanten. Die vertellen je wat je moet doen.” 

Fotografie: Peter Arno Broer
 
1 | 2 | 3 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over ken je klant:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout