‘Layar heeft nu een aannemer nodig’

Claire Boonstra | 22 okt 2012 | Bas van Essen |
LayarQuintinSchevernelsSpro

Sinds 2010 beschikt de Amsterdamse app Layar over 12,5 miljoen euro van Intel, Prime en Sunstone. Het aantal downloads is inmiddels van 4 miljoen naar 25 miljoen gestegen, maar pas sinds kort stroomt er onder de nieuwe ceo Quintin Schevernels wat geld binnen. "Toch zijn we nog niet aan het oogsten."

Layar, dat sinds 2009 via de camera van je mobiel een interactieve laag (= 'augmented reality') over een object kan projecteren, richt zich sinds kort alleen nog op uitgevers, drukkerijen en printadverteerders. Een in juni uitgerold SaaS-platform koppelt websites, video's en polls aan de papieren afbeeldingen van magazines, kranten, posters en marketingacties op verpakkingen. Voor 15 euro per pagina, of voor 999 euro per 100 pagina’s. GPS-toepassingen, zoals het ter plekke ontdekken van geldautomaten en koophuizen, doen voorlopig niet meer ter zake.

"We werden bekend als gratis geo-app, maar daar gaan we nu geen geld mee verdienen", zegt Schevernels, sinds mei op voorspraak van Prime Ventures de nieuwe baas en mede-eigenaar van Layar. Hij moet met één van de drie overgebleven oprichters, Maarten-Lens Fitzgerald, de startupfase van het bedrijf achter zich laten. Zonder Claire Boonstra en Raimo van der Klein wil Layar wereldwijd de printmarkt veroveren.
 
Die verandering in het bedrijf kun je bijzonder noemen. Want hoe anders zag de toekomst er in 2009 uit: augmented reality was dankzij researchinstituut Fraunhofer weliswaar een begrip onder enkele technici, maar Boonstra, Van der Klein en Lens-Fitzgerald verwierven er wereldfaam mee. In plaats van à la Fraunhofer een camerabeeld te herkennen en verrijken, kon Layar als eerste app de locatie van een object zichtbaar maken en er info aan toevoegen. De app opende een reeks mogelijkheden, zoals huizensite Funda liet zien met de toepassing 'Huizen op je mobiel'. Toen de ondernemers ook nog eens hun platform voor ontwikkelaars openden, steeg het aantal toepassingen en downloads helemaal pijlsnel. Maar nu ze zich net als het 'oude Fraunhofer' (en Google Goggles) op het herkennen van afbeeldingen storten, hebben ze in feite businessplan A volledig terzijde geschoven: van de 25 miljoen mensen (3 miljoen actief) die hun geo-app gratis hebben gedownload, zal de startup voorlopig geen geld ontvangen.

Heeft Layar een stap terug moeten doen?

"Nee, zoals je zelf ook aangeeft: Layar heeft augmented reality op de wereldkaart gezet. Het heeft een voorland geschetst voor een trend die enorm groot zal worden. Onze investeerders waren zich er altijd van bewust dat een startup in zo'n piepjonge markt zijn product en businessplan kan bijstellen. Iedereen die een startup opricht, weet waarschijnlijk wel wat 'pivoten' is. Nou, dat deed men bij Layar vanaf de zomer van 2011. En let wel, we hebben de geo-functionaliteit niet afgeschreven als inkomstenbron. Op de langere termijn zijn er grote mogelijkheden binnen de zoekmachinemarkt. Denk bijvoorbeeld aan iemand die voor een huis staat dat te koop staat, via onze app een bezichtiging aanvraagt, waarna wij een lead-fee krijgen. Maar de realiteit is dat augmented reality vandaag de dag nog altijd een heel jonge markt is, we moeten nu eenmaal inspelen op wat er nu in de markt gebeurt. Het gaat heel wat jaren duren voordat er meerdere businessmodellen ontstaan."

Waarom moet een nieuwe ceo businessplan B uitvoeren?

“Layar is een andere fase ingegaan. Van een absolute frontrunner, die alleen bezig is met creëren en innoveren, is het nu in een bedrijf veranderd dat volledig redeneert vanuit de huidige behoefte van eindgebruikers. Layar is geen verkenner meer die naar vruchtbare grond zoekt, maar een aannemer die precies weet waar hij moet bouwen. Dan heb je dus ook een aannemer nodig. Raimo van der Klein is een visionair die uit het niets een geweldig idee kan bedenken en dat aan de praat krijgt. Nu gaan we echter een andere fase is. Het komt soms bij startups voor dat de ceo zich mee kan ontwikkelen met de groei van het bedrijf. Maar kijk naar LinkedIn en Google, daar is precies hetzelfde gebeurd. Raimo en Claire Boonstra hebben zelf de conclusie getrokken dat dit het beste was voor hun kindje.”

Waarom is Quintin Schevernels de juiste man op de juiste plek?

“Ik weet goed hoe je veranderprocessen en afdelingen binnen bedrijven moet managen, en hoe je je business kan bouwen. Ik weet redelijk wat wel werkt en niet werkt, dat heb ik de afgelopen tien jaar onder andere geleerd als coo bij VNU Media en als ceo bij Telegraaf Classified Media. Bij TMG kijk ik vooral trots terug op de launch van Speurders en de acquisitie van Relatieplanet. Dat was zonder twijfel de beste aankoop in de historie van TMG, een absolute cashcow. Aan mijn VNU-periode bewaar ik gemengde gevoelens, omdat de crisis het aantal personeelsadvertenties sterk terugdrong, en we daardoor veel investeringen terugdraaiden en twee jaar vier reorganisaties ondergingen. Maar alles wat we daar goed konden doen, hebben we goed gedaan. We hebben in alle markten marktaandeel gewonnen en Tweakers is als platform gigantisch gegroeid. Organisatorisch was ik in tegenstelling tot mijn TMG-tijd ook eindverantwoordelijk voor de technologie. Bij TMG moest ik dat altijd verplicht intern inkopen. Daardoor weet ik nu hoe je als organisatie om moet gaan met architectuur en de processen die daarmee samenhangen.”

Had je ervaring met augmented reality?

“Nee, die had ik helemaal niet. Afgezien van het feit dat VNU met de Nationale Vacaturebank een van de eerste layers in de Layar-app was. Dat was destijds een leuke marketingactie die door onze marketingmanager werd aangedragen. Ik vond het wel een goed idee. We zagen steeds meer verkeer naar de site via mobiele apparaten, dus het sloot aan bij ons streven om onze recruitment business mobiel geoptimaliseerd te krijgen.”

Waarom lonkt Layar als je directeur bent geweest bij VNU en TMG?

“Ik werd getriggerd door het potentieel. Mijn oorspronkelijke idee was om met mijn bv Qsentie startende bedrijven naar de volgende fase te gaan brengen. Mijn geluk was dat er meteen een grote opdrachtgever langs kwam. Ik dronk een koffie met Sake Bosch van Prime, omdat hij had gehoord dat ik weg zou gaan bij VNU. Die zei: ‘Lijkt me ook leuk als je Alexander Ribbink (partner bij Prime) leert kennen. Aan het einde van dat gesprek zei hij ‘als ik jou zo hoor, lijkt het je dan niet leuk om de nieuwe ceo van Layar te worden. Ik zei: ‘Ik heb die app een tijd niet meer gebruikt, laat me daar eerst eens over nadenken. Toen ik vervolgens ging googlen op ‘augmented reality’, zag ik het grote potentieel. Als je ziet wat Intel wil, wat Google doet met Google Goggles en Glass, hoeveel miljoenen gebruikers Layar heeft, dan weet je dat de techniek het volgende massamedium wordt en de zoekmachinemarkt kan opschudden. Je praat over ondernemerschap binnen een global business, dat maakt het leuk. Na acht weken meegelopen te hebben in het bedrijf, en veel stakeholders te hebben gesproken, wist ik dat zeker. Ik wou wel, en zij wilden mij ook wel.” >> Lees verder

1 | 2 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over businessmodel:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout