8 tips om m-commerce succesvol te maken

afzetkanaal | 14 aug 2012 | Michel Willems |
M-commerce

Zie je ze nog wel eens? Mensen die staan te wachten zonder op hun smartphone te kijken? Volgens onderzoek heeft inmiddels 56 procent  van de Nederlanders een smartphone. 8 tips om in te spelen op de 'mobiele' consument.

De vraag die iedere ondernemer zou moeten stellen: hoe ga je deze nieuwe doelgroep bedienen? Als je je webshop alleen verkleint, wat de meest simpele vorm van 'mobiel' maken van je website is, dan haal je er niet alles uit. Volg deze tips om je webshop mobiel-fähig te krijgen.

1. Denk niet in de beperkingen maar in de mogelijkheden

Wordt m-commerce volgens jou niets omdat het kleine schermpje teveel priegelen is en dus geen potentie richting gebruikers op de lange termijn? Bij de introductie van de tv waren er ook mensen die dachten dat zo’n klein schermpje echt niet kon concurreren met een een bioscoopscherm. Dat scherm is 379 keer groter dan een tv-scherm. Maar tv bracht met zich mee dat je niet naar de bioscoop hoefde om een film of journaal te zien.

Een smartphone scherm is maar 36 keer kleiner dan een laptopscherm. Maar je hoeft niet naar huis om die vertaling op te zoeken, dat muziekje te luisteren of dat product online te kopen! Verder tonen veel apps en mobiele sites aan dat een ander design de nadelen van het kleine scherm best een stukje kunnen wegnemen.

2. Profiteer er van dan Mobiel persoonlijk is

De personal computer of tablet wordt vaak thuis gedeeld met huisgenoten. Op kantoor kan je werkgever misschien ook zien wat je aan het doen bent. Je mobiele telefoon is alleen van jou, je deelt ‘m zelfs niet met je echtgenoot. Bied je iets waarvan je denkt dat mensen die informatie niet graag willen delen? Verkoop je iets stiekems? Dan is 'mobiel' uitermate geschikt voor jouw doelgroep (zie foto hieronder).

3. Bereik je doelgroep elk moment

Uit onderzoek van mediabureau Initiative begon in 2010 al dertig procent van de smartphone gebruikers de dag met een blik op de mobiel om bijvoorbeeld e-mail of social media berichtjes te checken. Vroeger was vergaderen met een mobiel aan onbeleefd, nu heeft iedereen 'm op de stille stand. En geef toe, hoe vaak kijk jij even op je scherm als er weer een pushbericht binnen komt?

Met pushberichten kun je de gebruiker dus echt ieder moment van de dag bereiken. Maar let op, als je mensen overvoert met pushberichten, dan zullen ze je app snel verwijderen of de pushberichten niet meer toestaan. Wees dus relevant zodat je gebruiker het pushbericht accepteert.

Zo vinden Prince fans het helemaal niet erg als ze als eerste te weten komen dat er toch nog een paar kaarten zijn voor dat unieke plotselinge concert. Zij zullen zeker niet eerst naar huis om ze te bestellen.

Kan jij jouw product urgent maken? Bijvoorbeeld met een vette aanbieding voor mensen die binnen een uur beslissen?

4. Its the location stupid!

Door alle zendmasten en de GPS in de telefoon, kun je locaties vaststellen. Daar kan je iets mee. Als je een winkel, kroeg of bioscoop hebt dan adverteer je gericht op mensen bij jou in de buurt. Dat kan gratis via location based social netwerken als Foursquare. Maar ook een betaald kortingennetwerk als Scoupy timmert in Nederland aan de weg.

Zelfs een bedrijf zonder fysieke winkel als online gigant Wehkamp profiteerde van location based adverteren door korting te geven als gebruikers zich in de buurt van een offline concurrent bevonden.

En is een traditionele datingsite checken niet een beetje onhandig, als je via een datingapp kunt zien welke aantrekkelijke singles er in de buurt zijn?

5. Gebruik de camera van jouw mobiele gebruikers

De meeste foto en filmcamera's worden langzamerhand verdrongen door de smartphone camera. En iedereen heeft die altijd bij zich! De executie van Sadam Hoessein was voor iedereen te zien dankzij een filmpje op de mobiel. Natuurlijk worden veel van dit soort amateurnieuwsbeelden via Facebook en Youtube wereldkundig gemaakt.

Maar ook de regionale Amsterdamse tv-zender AT5 maakt er handig gebruik van. De rubriek ‘Gespot’ wordt vrijwel volledig gevuld met foto's, filmpjes en nieuwsfeitjes van Amsterdammers met een smartphone in de hand.

Ook voor M-Commerce zijn er voldoende toepassingen. Een slimme textieldrukker zou een app of mobiele site kunnen aanbieden waarmee met een druk op de knop die gezellige kroegfoto op een t-shirt besteld wordt.

De camera kan natuurlijk ook gebruikt worden als barcode scanner voor instant prijsvergelijk . En via augmented reality-platform Layar hoef je niet eens de barcode te scannen. Je scant gewoon het product zelf om bij Bol.com iets te kunnen aanschaffen.

6. Gebruik de microfoon van jouw mobiele gebruikers

Je weet niet welk cool nummer je hoort? De wereldberoemde apps Shazam en Soundhound herkennen het en laten je zien welk nummer het is. Uiteraard kun je dat nummer direct downloaden en kopen.

Ook zijn er apps waarmee je op basis van het getjilp kunt vaststellen welke vogel je hoort. Wat kan jij doen met herkenning van geluid?

7. Verander de mobiel in een ander instrument

De camera in je mobiel zal een groot gedeelte van de foto- en filmcamera’s vervangen. Maar het gaat verder. Zo ontwikkelt Cellscope een opzetstukje voor je telefoon waarmee je er een ‘otoscope’ van maakt. Dat is een apparaat waarmee je makkelijk in iemands oor kunt kijken.

Waarom je in oren wilt turen? Bijvoorbeeld om de oorontsteking van je kind in de gaten te houden of tijdig op te sporen. Het scheelt een hoop pijn, tijd voor de dokter en medicijnkosten als je voorkomt dat het erger wordt.

Handig, maar wat heeft het met m-commerce te maken? Wellicht dat de pharmaceutische industrie of medicijnenhandel dergelijke analyse apparaten gaat verspreiden om er voor te zorgen dat mensen tijdig bij hun dokter aankloppen met de vraag om een specifiek medicijn.

Met een beetje creativiteit zijn er vast nog andere toepassingen te bedenken buiten de medische sector.

8. Promoot je toepassing in de werkelijke wereld

Boven het urinoir van een Amsterdams café hing op ooghoogte een advertentie voor een App waarmee je direct een taxi kunt boeken. Slim van de Amsterdamse Taxi Centrale, want autorijden lijkt niet meer verstandig voor veel kroegbezoekers. Een prima locatie voor promotie dus!

De poster stuurt je met een QR-code naar de downloadlocatie en vanaf dat moment boek je nooit meer bellend een taxi. Ongemerkt ben je trouw geworden en kies je altijd dezelfde centrale.

Heb jij een dienst die nu via een callcenter of telefooncentrale besteld wordt? Laat je dienst via een app bestellen en promoot die app op een relevante plek.

Lees ook:

Michel Willems Dit artikel is geschreven door Michel Willems.
Lid van het Sprout Expertpanel

Gerelateerde artikelen:


Meer over afzetkanaal:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout