Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merk Apple verslaat Google

Niet Google, maar Apple is tegenwoordig het meest waardevolle merk ter wereld. De producent van de iMac, iPod, iPhone en iPad is nu 153,3 miljard dollar waard.


Dat blijkt uit onderzoek van Millward Brown. De lijst werd de afgelopen vier jaar nog aangevoerd door Google. Dat Apple de zoekreus nu van de troon stoot, lijkt voor een belangrijk deel te komen door de introductie van de iPad. Apple presenteerde deze tablet-pc begin 2010 en verkoopt er nu gemiddeld tussen de 4,5 en 5 miljoen per kwartaal. Mede door dit succes en de goede verkoopcijfers van de iPhone is het merk Apple nu 84 procent meer waard dan een jaar geleden. De merknaam Google boet qua waarde ietsje in. De zoekmachine is nu 111,5 miljard waard, 2 procent minder dan vorig jaar. IBM staat op plaats drie.

Facebook versus Baidu

Het zijn – niet geheel verrassend – dan ook de technologiebedrijven die de lijst domineren. Microsoft staat op plek 5. Facebook dendert de Brandz top 100 binnen op plek 35. Het merk is volgens de onderzoekers nu ruim 19 miljard dollar waard en dat betekent een toename van bijna 250 procent. De Chinese zoekreus Baidu noteerde een relatieve stijging van 141 procent en staat met een merkwaarde van 22,5 miljard op plek 29. McDonald’s is de hoogst genoteerde naam die niet in de technologiebranche actief is. De fastfoodketen staat met een merkwaarde van ruim 81 miljard op plek 4.

Shell de Nederlandse afvaardiging

Wat verder opvalt is dat een aantal namen het al langer dan een halve eeuw erg goed doen. Naast McDonald’s zijn dat onder meer IBM, Coca Cola (6) en General Electric. Het industriële conglomeraat staat op plek 10 in de lijst. De enige Nederlandse vertegenwoordiging in de Brandz top 100 is Shell. Met een merkwaarde van 15 miljard staat het Nederlands-Britse olieconcern op de 51e plaats. ING, vorig jaar nog een van de honderd namen, zien we niet meer terug dit jaar. De onderzoekers meten de waarde van de merken aan de hand van financiële prestaties van de bedrijven in combinatie met onderzoek onder miljoenen consumenten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook op TechBusiness:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.