Word beroemd met je bedrijf of merk

creëer een buzz | 20 aug 2012 | Mariska Habets |
Kans grijpen, rijkdom

Je wilt meer klanten en opdrachtgevers. Maar binnen je netwerk valt niets meer te halen. Je bent ten einde raad. Waar vind je nieuwe klanten? De crux zit in het omdraaien van je gedachten. Zorg dat opdrachtgevers jou benaderen. Hoe? Door beroemd te worden. 

Gratis positieve publiciteit is onbetaalbaar. Maar het is tegelijkertijd heel lastig om gratis publiciteit te krijgen, zeker als kleine ondernemer. Toch is het niet onmogelijk, je moet het alleen slim aanpakken. Zorg ervoor dat de media jou benaderen wanneer er iets binnen jouw vakgebied gebeurt. Gebruik daarvoor het stappenplan van Ondernemer in Business

Stap 1: Zoek een specialisatie

De kracht van een goede deskundige is focus. Kies een onderwerp dat bij je business past, maar waar je ook veel vanaf weet of in ieder geval heel interessant vindt. Alleen als het onderwerp je echt boeit, praat je er vol passie over. Daarnaast ben je daardoor sneller bereid al je vrije uren te steken in het vergaren van meer informatie over het onderwerp. Om die laatste reden is het ook slim om je onderwerp zo duidelijk mogelijk af te bakenen, als blijkt dat het deelonderwerp te beperkt is, kun je altijd nog verbreden. Kijk ook waar andere deskundigen zich binnen jouw vakgebied op richten, probeer daarin onderscheidend en/of aanvullend te zijn. 

Stap 2: Lees alles wat los en vast zit

Een goede deskundige weet meer van het onderwerp dan de gemiddelde Nederlander. Veel meer. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je alles wat los en vast zit lezen. Als het nog schort aan je basiskennis over het onderwerp, begin je eerst met een cursus of training. Duik daarnaast in de boekenwinkel of bibliotheek en lees alles wat er over jouw gekozen vakgebied te vinden is. Abonneer je op relevante tijdschriften en magazines en schrijf je in voor seminars en trainingen binnen jouw specialisatie en abonneer je op digitale nieuwsbrieven en rss-feeds van (internationale) relevante websites. Lees ook over de inzichten waar jij je niet in kunt vinden. Er kan immers best gevraagd worden waarom je het er niet mee eens bent, dan is het wel zo handig als je dat goed kunt onderbouwen. 

Stap 3: Zoek mede-deskundigen op 

Een andere belangrijke methode om op de hoogte blijven over de laatste ontwikkelingen en visies binnen jouw expertise is door gelijkgestemden te ontmoeten. Die vind je allereerst op congressen en netwerkmeetings binnen jouw vakgebied. Probeer geregeld af te spreken om gewonnen informatie te delen en te bespreken. Vraag ook waar zij hun informatie vandaan halen, zodat je zelf ook nieuwe bronnen vindt en kunt bijhouden. 

Stap 4: Houd een onderzoek 

Bedenk een interessante, leuke of vernieuwende invalshoek voor een onderzoek binnen jouw expertise. Niet alleen leveren de resultaten jou unieke inzichten op, je speelt jezelf ook in de picture bij de media. Onderzoeksresultaten zijn namelijk gewild bij media. Let natuurlijk wel op dat je de resultaten aan media aanbiedt die ook regelmatig over het onderwerp publiceren en geef aan dat je graag bereid bent toelichting te geven. Op deze manier speel je jezelf direct in de picture als deskundige over het onderwerp. 

Stap 5: Zorg dat je gezien wordt

Wil je dat media jou benaderen, dan moeten ze wel van je bestaan weten. Oftewel, als ze iemand met jouw expertise nodig hebben, moeten ze vrijwel direct bij jou uitkomen. De simpelste manier is door top-of-mind te zijn bij alle redacteuren en verslaggevers. Helaas is dat voorbehouden aan slechts een handvol goeroes en deskundigen. En dus moet je er hard voor werken. Start met een up-to-date LinkedInprofiel. Een duidelijk en compleet ingevuld profiel komt al snel bovendrijven bij Google. Ook een eigen website kan helpen om hoog boven te komen als een journalist een bepaalde specialist Googlet. Zorg ook dat alle (online) communicatie up-to-date blijft, door te vermelden welke cursussen en trainingen je onlangs hebt gevolgd en eventueel welke nieuwe boeken je bestudeerd hebt. 

Bonustip

Belt een journalist jou op om jouw mening of visie te vragen naar aanleiding van een nieuwsfeit? Laat je dan niet tot uitspraken verleiden wanneer je niet weet waar het over gaat. Hoewel de gratis publiciteit lonkt, kan dit je jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie kosten als achteraf blijkt dat je onzin hebt uitgekraamd. Slimmer is om te zeggen dat je je even gaat inlezen in het nieuwsfeit en binnen een uur terugbelt met een gefundeerde reactie. Dat is zowel in jouw voordeel als dat van de journalist.

Meer tips om een goede en veelgevraagde deskundige te worden vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers. 

Gerelateerde artikelen:


Meer over creëer een buzz:


Mariska Habets

door Mariska Habets

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout