PR: storytelling met lef

creëer een buzz | 08 feb 2013 |

Dit artikel is geschreven door Yoshi Tuk (alle artikelen), lid van het Sprout Netwerk

Adverteren is relatief duur. En, toegegeven, wie bekijkt er nog een advertentie echt met aandacht? Aandacht krijg je door in te zetten op PR. 'Je verhaal vertellen aan zij die je verhaal versnellen.'

Creatief omgaan met je middelen en budget is hard nodig in deze tijd. Wil je zonder hoge kosten een groot publiek bereiken, dan moet je met diegenen in gesprek gaan die je verhaal kunnen versnellen, zegt Jos Govaart van PR-bureau Coopr. Uiteindelijk willen journalisten, maar ook consumenten de ondernemer zelf horen. “Je ziet het aan de heisa rondom de topman van SNS. Alles moet een gezicht krijgen.”

Terug naar wat echt is

Ook Leonne van de Ven (de Wolven) ziet deze beweging. “Ondernemers denken vaak in promotie, het verkopen van een product, terwijl de persoonlijke verhalen veel interessanter zijn.” Volgens Van de Ven een logische reactie op onze aandacht voor online, technologie en innovatie. “We gaan terug naar wat echt is. We zoeken elkaar op, dat zie je in de communicatie en de herontdekking van offline samenkomen.”

Waar het vaak fout gaat

Dat vertellen van je verhaal gaat in de praktijk nog niet altijd even goed. Volgens Jos Govaart is een van de grootste knelpunten dat ondernemers slecht antwoord kunnen geven op de vraag wat het anderen kan schelen dat ze bestaan. “Er zijn maar weinig bedrijven die echt uniek zijn. Hoe verkoop je je producten als je niet eens antwoord kunt geven op het waarom van je onderneming?” Zonder dit antwoord wordt het bedrijven van PR lastig en, belangrijker nog, verlies je je bestaansrecht.

Het lef om menselijk over te komen

En dus moet je als ondernemer lef tonen. Een gesprek aangaan is eng, weet Govaart. De voorspelbaarheid van reclame klinkt vaak aantrekkelijker dan PR en storytelling. “In de vergaderkamer wordt iets scherps gezegd, maar als het dan formeel op papier staat wordt men angstig. Bang om arrogant over te komen of een reactie te krijgen.” Hoewel je je in reclame kunt verschuilen achter een merk moet je je gezicht laten zien. En daar is lef voor nodig. Lef om menselijk over te komen en om te laten zien welke impact je nou écht hebt in het dagelijks leven. “Het verhaal zit uiteindelijk in de ondernemer zelf.”

Gericht schieten

Veel bedrijven gaan de fout in door te schieten met hagel. Van de Ven ziet regelmatig dat bedrijven vooral zo veel mogelijk media benaderen met hun verhaal en dat is niet slim. Van de Ven: “Stel jezelf de vraag wie dit wíl weten. Het gaat bij PR niet om het aantal publicaties. Het gaat om de reactie, het gesprek dat volgt. Daaruit moet de actie komen waar je op hoopt.”

ZO PROFITEER JE VAN GOOGLE:
Google, seo en sea
De rol van zoekmachine-optimalisatie (SEO) wordt voor commercieel succes almaar groter. Welke kant Google en dus ook je concurrenten op zullen gaan: Google wordt commerciële antwoordenmachine
Kansen

PR hoeft trouwens volgens de experts helemaal niet ingewikkeld te zijn. Het is bijvoorbeeld al heel effectief om online een laagdrempelige, gratis 'laag' aan te bieden. Jos Govaart is zelf enkele jaren geleden zonder extern kapitaal maar met bloed, zweet en tranen gestart met zijn PR-bureau Coopr. “In meer dan duizend blogs deelden we gratis onze kennis en kijk op PR en journalistiek. Nu nog steeds komt het merendeels van onze leads voort uit de vindbaarheid in Google en online zichtbaarheid.”

Meer weten? Bekijk de PR-trends van 2013.

Gerelateerde artikelen:


Meer over creëer een buzz:


 

reacties

(2)
Pasfoto van Anoniem
  • Anoniem
  •  | 11 feb 2013 | 09:44 2013 uur
Volgens mij is dit taaltechnisch niet juist, maar misschien kan iemand anders daar duidelijkheid over verschaffen. Goed artikel verder, met belangstelling gelezen en een erg goede kern van de boodschap in onderstaande zin.

"Je verhaal vertellen aan zij die je verhaal versnellen" moet volgens mij zijn "Je verhaal vertellen aan hen die je verhaal versnellen".
Pasfoto van Jan Temmink
Beste Jos,

Helemaal terecht deze constateringen van jou.

Met de toenemende invloed van on-line communicatie ontstaat - zeker bij ondernemers - de behoefte elkaar offline te ontmoeten. Want zeker als het aan komt op 'gunnen van opdrachten in zakelijke dienstverlening' is het gewenst om vooraf te zien of er een chemie bestaat. En wellicht nog belangrijker: wat is nu precies de toegevoegde waarde van de aangeboden diensten?

En op het gebied van storytelling vinden mensen het belangrijk om het verhaal achter het merk of achter de persoon te horen. In PR kun je deze achtergrondinformatie heel overtuigend naar voren brengen. En bovendien minder storend dan hard selling advertising.
Ik heb deze methodiek voor opdrachtgevers regelmatig toegepast. Storytelling wordt helemaal interessant als het product appelleert aan nostalgie en een vintage beleving uitstraalt. Dit is 'werkelijk smullen' voor de liefhebbers!

Jan W. Temmink
CMP-Centrum voor Marketing Projekten BV
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout