creëer een buzz

7 misplaatste reclames

Context is alles bepalend. Dat geldt ook voor reclameboodschappen. 7 keer hoe het beslist niet moet. Lees verder

De beste 1 aprilgrappen

De beste 1 aprilgrappen

Een nieuwe manier van webdesign die sites toegankelijker maakt voor vrouwen, contactlenzen per drone en factureren per postduif? 1 april, kikker in je bil! Sprout verzamelt de leukste 1 aprilgrappen van 2014.  Lees verder

'Meten van PR in geld is onzin'

Bijna drie jaar geleden werd 'advertentiewaarde' doodverklaard. Het blijkt een hardnekkig onkruid, want dit pr-meetinstrument is nog steeds springlevend. Expert Leonne van de Ven legt uit hoe dat zit. Lees verder

Lessen van een Brits vega-snoepje

Lessen van een Brits vega-snoepje

Hoe zorg je ervoor dat je onbekende merk in de schappen komt? Leer van onderneemster Melissa Burton, die met haar snoepmerk Goody Good Stuff bij de grootste supermarkten in de wereld te slijten. Lees verder

5 legendarische SXSW-lanceringsfeestjes

5 legendarische SXSW-lanceringsfeestjes

Nu al de meest spraakmakende productlancering van SXSW dit jaar... Neil Young liep in leren jas over het podium zijn product te pluggen. De oude rocker presenteerde er zijn iPod-killer. Welke productlanceringen schreven in voorgaande jaren nog meer geschiedenis? Lees verder

Vier ondernemers die hun ambacht op z'n kop zetten

Vier ondernemers die hun ambacht op z'n kop zetten

Nederland heeft een rijke traditie in ambachten. Maar om een ambacht bij de tijd te houden, moet de ambachtsman of -vrouw wel durven innoveren. Hoe innoveer je in een omgeving waar kennis en kunde al honderden jaren van generatie op generatie wordt overgedragen? Een portret van vier ondernemers die hun ambacht in beweging houden. Lees verder

Nouncy: te cool voor e-mail

Nouncy: te cool voor e-mail

Hoe hard moet je roepen als je iets nieuws of belangrijks hebt aan te kondigen? Volgens startup Nouncy is een fraaie website daarvoor het meest geschikt, mits je die op alle mogelijke - sociale - manieren laat delen door je netwerk. 'Iedereen is een medium'. Lees verder

De mooiste Valentijn inhakers

De mooiste Valentijn inhakers

Valentijnsdag, een prima gelegenheid om eens flink op in te haken. Zeker als je business draait om wenskaarten, bloemen, vliegen en, uhmm... verzekeren? Sprout verzamelde de creatiefste Valentijn-inhakers van dit seizoen. Lees verder

3 voorbeelden van misleidende pr

Je hoeft geen talent voor liegen te hebben om de pers te misleiden, een goede dosis lef is voldoende. 2013 bleek bij uitstek het jaar om tegen journalisten te jokken. En het jokken werd steeds geraffineerder. Slimme pr of blaast het op in je gezicht? Lees verder

Grote bedrijven plaatsen popsterren op de payroll

Grote bedrijven plaatsen popsterren op de payroll

Zangeres Alicia Keys vertrekt na een jaar als 'creatief directeur' bij het geplaagde BlackBerry. Ook andere bedrijven roepen creatieve functies in het leven voor popartiesten. Vooral een handig pr-middel. 5 voorbeelden.   Lees verder

2013 was het jaar dat...

2013 was het jaar dat...

Wat waren de boeiende trends en opmerkelijke ontwikkelingen voor ondernemers in 2013? Hier een overzicht.  Lees verder

Zo kom je in De Wereld Draait Door (DWDD)

Ieder ondernemer heeft zo zijn eigen wensen en ideeën over pr en free publicity. Maar een aantal kwesties komen altijd weer om de hoek kijken. Absolute aanvoerder in de lijst: hoe kom ik in De Wereld Draait Door?  Lees verder

Uber verdient bakken met geld

Uber verdient bakken met geld

De taxibestelapp Uber is een ware cashcow. We moesten de Amerikanen maar op hun blauwe ogen geloven. Maar nu is er ook daadwerkelijk bewijs, lijkt het. Want de cijfers zijn gelekt.  Lees verder

Boris VvZ begint exclusieve club

Boris VvZ begint exclusieve club

Het wordt weer leuk op de gracht: in januari opent De Amsterdam Club zijn deuren, een besloten sociëteit voor ondernemers. Ondernemers Boris Veldhuijzen van Zanten, Tessa Sterkenburg en Patrick de Laive schreven woensdagavond tussen de bouwlampen en zaagsel de eerste leden in. Lees verder

Tien sterke logo's en hun geschiedenis

Tien sterke logo's en hun geschiedenis

Philips onhulde woensdag zijn nieuwe logo. Dat is altijd tricky: zo'n vertrouwd beeldmerk gooi je niet zomaar weg, maar je wil wel laten zien dat je niet stilstaat als onderneming. Hoe gingen andere wereldmerken om met hun logo? Lees verder

10 waanzinnige pr-stunts

10 waanzinnige pr-stunts

Makro deelde duizend piek uit aan klanten die tijdens dierendag met een kameel naar de winkel kwamen. Het zorgde voor nogal wat ophef: missie geslaagd. Dit zijn 10 andere memorabele pr-stunts.  Lees verder

Zo daagt Superdirect Albert uit

Zo daagt Superdirect Albert uit

Superdirect.com is echt een kleintje: deze week opende de online grutter zijn eerste afhaalpunt. Toch krijgt ondernemer Henk Niemansverdriet massale aandacht voor zijn uitdager van Albert Heijn. Lees verder

Startupbootcamp: de winnaars

Startupbootcamp: de winnaars

Startupbootcamp Amsterdam heeft deze week de startups geselecteerd die deze herfst in de business accelerator worden ondergedompeld. Deze lichting wil doorbreken met draadloze NFC-technologie en andere locatiegebonden diensten rond de smartphone. Lees verder

Pr-stunts: zorg voor inhoud

De eerste zonnestralen, een nieuw seizoen of een bijzondere dag doet de pr-machine voor acties en stunts op volle toeren draaien. Maar is een pr-stunt alleen nog voldoende om het publiek warm te maken voor jouw merk? Lees verder

3D printen als creatieve marketing

3D printen als creatieve marketing

3D-printen is niet voor niets een technologiehype: de mogelijkheden om unieke producten in een handomdraai te 'printen' maakt van iedereen een fabrikant. Maar 3D blijkt ook goed inzetbaar als marketing- en reclamestunt. Bewijzen grote jongens als Disney en Coca-Cola - maar ook kleinere bedrijven. Lees verder

Lift eens mee op social media

Steeds vaker horen we van organisaties dat ze ‘ook wat met Twitter, Facebook en YouTube’ willen. Voor elk nieuw event, product of elke campagne een account aanmaken op alle sociale media, is dat wel nodig? Lees verder

De Facebookfanaten van Mascolori

De Facebookfanaten van Mascolori

Raymond Landegent en Jochem Grund hebben op Facebook een bijna fanatieke fanbase verzameld achter de bonte herenschoenen van Mascolori. 'Ons product is heel expressief, dat lokt reacties uit.' Lees verder

Zo scoort Coolblue met Facebook

Zo scoort Coolblue met Facebook

Coolblue heeft de beste Facebookpagina van Nederland, bleek uit een verkiezing uitgeschreven door Sprout. De webwinkel zet van begin af aan stevig in op zijn klantenservice, en Facebook is uitgegroeid tot een belangrijk kanaal om contact te houden met 141.000 trouwe fans. Lees verder

So Wifi helpt Duitse horeca aan Facebook-likes

So Wifi helpt Duitse horeca aan Facebook-likes

Wifi-toegang in ruil voor een Facebook-like, het blijkt een prima business. Daan Donders en Martijn de Jager voorzien op die manier met hun startup So Wifi al duizenden cafés, restaurants en kantoren van likes. Nu gaan ze blazen in Duitsland. Lees verder

Zo zet je Tumblr zakelijk in

Zo zet je Tumblr zakelijk in

De overname van Tumblr door Yahoo maakt weer nieuwsgierig: hoe kan je Tumblr inzetten om de aandacht op je bedrijf te vestigen? Lees verder

Klanten lokken met mobiele coupons

Klanten lokken met mobiele coupons

Sanoma investeert in Fosbury, de service waarmee je digitale coupons voor de iPhone aanmaakt. De uitgever zat al in Scoupy, aanbieder van mobiele kortingsbonnen. Sanoma ziet brood in digitale bonnen, maar hoe zet je ze als ondernemer in? Lees verder

Scoren op Koninginnedag

Scoren op Koninginnedag

Op zoek naar nieuwe klanten? Free publicity is de oplossing. Kroningsdag is een mooi inhaakmoment. Hoe scoor je op zo'n dag? De last minute tips. Lees verder

Zo pas je inbound marketing toe

Zo pas je inbound marketing toe

Inbound marketing is de nieuwe trend in online marketing. Wat hebben ondernemers eraan? Expert Eric Verweij legt uit.  Lees verder

10 tips voor succesvol netwerken

10 tips voor succesvol netwerken

Je zou het bijna vergeten, maar netwerken kan nog altijd hartstikke offline. Maar achter je glas (bier? of juist spa?) moet je wel goed voorbereid om succesvol zakelijk te netwerken. 10 tips. Lees verder

10 x Creatief met Kroning

10 x Creatief met Kroning

30 april nadert, hoog tijd om in te haken op de kroning van Koning Willem-Alexander! Ondernemers en reclamemakers hebben hun best weer gedaan. Soms kwamen ze met rechttoe rechtaan inhakers, maar we vonden ook een paar creatieve Oranje-campagnes.  Lees verder

Zo belandt je persbericht niet in de prullenbak

Een journalist ontvangt gemiddeld 200 persberichten per dag. Hoe voorkom je dat jouw bericht in de prullenbak belandt? Zorg er in elk geval voor dat je heel gericht journalisten benadert met je nieuws. Lees verder

Peecho biedt 'WeTransfer voor printen'

Peecho biedt 'WeTransfer voor printen'

Peecho heeft zijn online printservice geschikt gemaakt voor alles en iedereen.  Martijn Groot en Sander Nagtegaal zetten de 'WeTransfer voor print' in als aandachttrekker, maar houden het vizier gericht op professionele afnemers van hun printknop.  Lees verder

Waarom Kees aan crowdfunding doet

Waarom Kees aan crowdfunding doet

De mannen van Keesmakers hebben crowdfunding ingezet om de groei van hun bedrijf - in Kees, een variant op kaas - te financieren. "Bij de bank is het geld goedkoper, maar particulieren aan me binden is me wel wat waard." Lees verder

10 rockbands met hun eigen pils

10 rockbands met hun eigen pils

Proost! Iron Maiden volgt in de voetsporen van onder meer AC/DC. De rockband krijgt een eigen biertje. Bier en rockmuziek vormt qua marketing een gouden combinatie. 10 stadionrockers die ook heel erg van bier houden. Lees verder

10 social media blunders

10 social media blunders

Facebook, LinkedIn en Twitter; social media worden bijna standaard ingezet door ondernemers die hun sales en marketing een boost willen geven. Maar pas op dat je social media goed gebruikt. Hoe het niet moet, bewijzen deze fraaie blunders. Lees verder

Denk ook eens aan een sufferdje

Op zoek naar gratis publiciteit voor je bedrijf? Denk ook eens aan huis-aan-huisbladen. De kracht van deze sufferdjes is groter dan je denkt. Lees verder

De foutste reclame voor Valentijnsdag

De foutste reclame voor Valentijnsdag

Valentijn maakt creatief. Dat geldt zeker voor ondernemers die omzetkansen zien in Valentijnsdag. Maar soms vliegen ze uit de bocht. Kijk en huiver bij de foutste reclame voor Valentijnsdag.   Lees verder

PR: storytelling met lef

Adverteren is relatief duur. En, toegegeven, wie bekijkt er nog een advertentie echt met aandacht? Aandacht krijg je door in te zetten op PR. 'Je verhaal vertellen aan zij die je verhaal versnellen.' Lees verder

3 creatieve manieren om sieraden te vermarkten

3 creatieve manieren om sieraden te vermarkten

Het panel van reclamespecialisten maakte ook deze week weer een keuze uit de pareltjes in hun vak. Bekijk de selectie. Lees verder

4 opmerkelijke tabakscampagnes

4 opmerkelijke tabakscampagnes

Hoe prijs je in dit tijdperk nog tabaksproducten aan? Of hoe weet je mensen er juist van te weerhouden? Wat kunnen we leren van het verleden? Sprout-of-the-Box bespreekt vier creatieve reclamevormen. Lees verder

5x schaamteloze sluikreclame in films

5x schaamteloze sluikreclame in films

Is het je opgevallen dat mister 007 zijn shaken not stirred heeft ingeruild voor een flesje 'heerlijk, helder,...' Skyfall is niet de enige filmproductie die gebruikmaakt van product placement. Vijf voorbeelden van sluikreclame.   Lees verder

Nieuwe marketingstrategie? Focus op content marketing

Je marketingstrategie kan niet langer zonder. Content marketing behoort tot de marketing trends van 2013. Dit moeten jij en je marketing manager weten. Lees verder

3 creatieve voorbeelden van meubelreclame

3 creatieve voorbeelden van meubelreclame

Wat zijn originele manieren voor meubelmakers om zichzelf aan te prijzen? Sprout-of-the-Box bespreekt drie creatieve voorbeelden. Lees verder

Voorbeelden van creatieve ontbijtreclame

Voorbeelden van creatieve ontbijtreclame

De reclamespecialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke campagnes. Deze week: via je mobiel helpen bij het maken van melk, het customizen van muesli en de broodrooster als billboard. Lees verder

3x creatieve autoreclame

3x creatieve autoreclame

De reclamespecialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke campagnes. Deze week: MINI Driving Dog, auto's tweeten vrije parkeerplaatsen en speciale aandacht voor Toyota IQ. Lees verder

3 manieren om sterke drank te vermarkten

3 manieren om sterke drank te vermarkten

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week:drankmerken Jack Daniels, Eristoff en ABSOLUT. Lees verder

5 manieren om winterproducten te vermarkten

5 manieren om winterproducten te vermarkten

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: de verstopte flamingo, customized Burton boards en het duurzame marktimago van Patagonia. Lees verder

5 tips voor een goede e-mail subject line

5 tips voor een goede e-mail subject line

E-mailmarketing is nog steeds belangrijk voor veel bedrijven. Hoe schrijf je een subject line die de lezer jouw marketingnieuwsbrief intrekt? Vijf tips. Lees verder

5x creatieve Kerstmis branding

5x creatieve Kerstmis branding

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: bazen bedanken met helikopterstunt en een hartverwarmende kerstgraffiti. Lees verder

5x creatieve branding voor beauty-artikelen

5x creatieve branding voor beauty-artikelen

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: 10.000 kleerhangers met Christina Aguilera parfum, en de gruwelijke geur van Lady Gaga. Lees verder

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout