Evernote sluit creatieve deal met Moleskine

ken je klant | 31 aug 2012 | Eric van den Outenaar |
Phil Libin

Het Amerikaanse Evernote, uitgever van een app waarmee je onder meer digitale notities kunt maken, is een samenwerking aangegaan met Moleskine. De Italiaanse producent van luxe notitieschriftjes wil juist het gebruik van papier nieuw leven inblazen. Dit is een originele vorm van samenwerking.

Papier. Wat gebeurt er als iedereen in de digitale en creatieve wereld roept dat het materiaal aan het uitsterven is en achterhaald is? Tsja, dan is er altijd wel een groep 'hipsters' voor te porren om juist papier te gaan gebruiken. De Italiaanse fabrikant Moleskine speelt daar slim op in en is inmiddels aan een opleving van zijn merk bezig.

Evernote daarentegen, de mobiele app waarmee je aantekeningen, afbeeldingen, weblinks en documenten kunt bewaren en vanaf verschillende apparaten weer tevoorschijn kunt halen, vaart wel bij het verder uitbannen van papier. De in 2008 opgerichte cloudopslagdienst groeit enorm snel en heeft al meer dan 20 miljoen gebruikers.

Hoe ziet de online-offline symbiose eruit? Als onderdeel van de deal zal Moleskine een speciaal notitieboekje uitgeven (eind september op de markt). Op de kaft zal het Evernotelogo zichtbaar zijn, het papier wordt aangepast en er wordt een setje felgekleurde stickers bijgeleverd die je naast de Moleskine-aantekeningen kunt plakken. Evernote heeft op zijn beurt een extra functionaliteit ingebouwd in de nieuwe app voor de iPhone en iPad die de stickers herkent. Je kunt met de stickers dus in je Moleskine-boekje dingen taggen waar je dan in de app, als die de tekst gescand heeft, weer mee kunt gaan schuiven. Leuk, maar waarom is dit nu zo interessant?

Het ondernemersverhaal van Phili Libin

Het is natuurlijk geen toeval dat de actie samenvalt met de verwachte lancering van de nieuwe iPhone 5. Wat is een beter moment om met een nieuwe app te komen en je marketingmoment mee te pakken? Het laat bovenal zien waar creatief en speels ondernemerschap toe kan leiden. Phil Libin (zie foto ) is een creatieve ondernemer, die productontwikkeling, en ondernemen in het algemeen, ziet als het spelen van een spel. Je moet er vooral plezier uit beleven en in je spel gericht zijn op de gebruiker. De beste dingen onstaan vaak spontaan. Het zijn meestal juist de simpele dingen die je gebruiker versteld doen staan van je product.

De ondernemer weet dingen tijdens zijn reizen op te pikken en te vertalen naar zijn producten. Eerder dit jaar was hij op tour door Europa en legde de tot ‘zakelijke monogamie bekeerde serie-entrepreneur’ zijn visie op ondernemen uit aan Sprout.

De rijke geschiedenis van Moleskine

Moleskine is een kwaliteitsproduct, dat teert op een lange geschiedenis- kunstschilder liepen er eind negentiende eeuw ook allemaal mee weg. "We leren van designmerken zoals Apple, Uchida Yoko en Moleskine. Maar Moleskine is meer dan inspiratie. Het is een mooie kans om gewoon iets heel bijzonders te doen richting gebruikers", zegt Libin in een blog over de samenwerking tussen Evernote en Moleskine.  

De samenwerking is dus goed voor het imago van Evernote en zet Evernote mogelijk op de radar van 'kritische' consumenten in de creatieve industrie. Ook vanuit het Italiaanse merk gezien is het een slimme marketingcampagne. Het adverteert er al fijn op los met zijn 'limited edition’. Want al die Evernote grootverbruikers gaan natuurlijk allemaal even kijken wat dat Moleskine eigenlijk is.

Lees ook: Zo werd Moleskine groot

Gerelateerde artikelen:


Meer over ken je klant:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout