businessmodel

'Winsten ondernemers in de lift'

Er breken weer beter tijden aan voor het Nederlandse bedrijfsleven. In het tweede kwartaal van 2014 versnelt de groei van de bedrijfswinsten. Dat voorspelt de Winstmeter Ondernemers van Z24. Lees verder

4 groeilessen van Alibaba

4 groeilessen van Alibaba

Met de beursgang krijgt de Alibaba Group een poot aan Westerse grond. Wat valt er van het Chinese e-commerce-conglomeraat te leren? Lees verder

'We worden de grootste broker in Europa'

'We worden de grootste broker in Europa'

Nederland heeft er weer een online broker bij: DeGiro. Ex-medewerkers van BinckBank zetten de aanval in op hun voormalige baas. 3 vragen aan medeoprichter Gijs Nagel. Lees verder

Phil Libin over zijn '100 year startup'

Phil Libin over zijn '100 year startup'

De wereld van apps en clouddiensten lijkt vluchtig. Toch zijn er ook startupondernemers die aan een langetermijnstrategie werken. Zoals Phil Libin (42), die met zijn plan ‘the 100 year startup’ van Evernote zijn levenswerk wil maken. We vroegen hem hoe hij omgaat met innovatie en vooruitkijken. Lees verder

De strategische balanceeract van Cirque du Soleil

De strategische balanceeract van Cirque du Soleil

De nieuwste show van Cirque du Soleil 'Kooza' is deze week in premiere gegaan. Heeft het topcircus echter zijn beste tijd gehad? We spraken met clown en regisseur David Shiner. 'Er moet iets veranderen.' Lees verder

5 tips voor een beter business model

In de afgelopen jaren mocht Sprout-expert Patrick van der Pijl met bijna 200 bedrijven samenwerken van nationaal tot internationaal en van startups tot corporates. Daarbij zijn hem een aantal zaken opgevallen waar je als organisatie meteen het verschil mee kunt maken. 5 tips. Lees verder

Uber gaat concurreren op prijs

Uber gaat concurreren op prijs

De luxe taxi's van Uber gaan in Nederland op prijs concurreren. De Amerikaanse taxibesteldienst komt vanaf morgen met fiks lagere tarieven. Zo hoopt hij klanten af te snoepen van de reguliere straattaxi's. Lees verder

'Het ergste van de crisis hebben we echt gehad'

'Het ergste van de crisis hebben we echt gehad'

Is er echt een herstel van de economie? En zet die door? Een prangende vraag voor het mkb. Vergeet even de ramingen van de planbureaus. We vragen het aan Rogier Thewessen van YoungCapital (StudentenWerk). Lees verder

Waarom Tenpages failliet ging

Waarom Tenpages failliet ging

Crowdfunding lijkt niet de revolutie die het boekenvak helpt aan een nieuw businessmodel. Valentine van der Lande zag zichzelf gedwongen het faillissement aan te vragen van TenPages.com, waarmee ze 4 jaar lang voor verandering in de boekenbranche probeerde te zorgen. Wat ging er mis? Lees verder

Maak je businessplan visueel

2014 is alweer even bezig. Een nieuw jaar, vol nieuwe plannen. Een jaar waarin het businessplan dat je gemaakt hebt, werkelijkheid (moet) gaan worden. De sleutel tot succes: visualiseer. Lees verder

Zo wordt je bedrijf schaalbaar

Zo wordt je bedrijf schaalbaar

Met een product aansluiting vinden op de markt, dat is een mooie verdienste. Maar een ondernemer wil natuurlijk dat zijn concept de horizon voorbij vliegt. Wat is het geheim van schaalbaarheid? Lees verder

TenPages wordt uitgever

TenPages wordt uitgever

TenPages, de crowdfundsite voor boeken, gaat nu ook zelf boeken uitgeven. Oprichter Valentine van der Lande wil daarmee meer succes voor 'haar' auteurs verzorgen en meer inkomsten binnenhalen. Ze vertelt erover bij 7 Ditches TV. Lees verder

Nieuwe tijden vragen om nieuwe businessmodellen

Voldoet jouw businessmodel nog aan de eisen van deze tijd? Sprout-expert Patrick van der Pijl weet 5 trends waar je niet omheenkunt en die misschien maken dat je businessmodel op de schop zal moeten. Lees verder

5x waarom de deeleconomie niet werkt

5x waarom de deeleconomie niet werkt

De deeleconomie is in opkomst, of toch niet? 5 redenen waarom de veelbesproking sharing economy ook gewoon een hype kan zijn. En eentje waarom je er toch aan moet geloven. Lees verder

Zo creëer je terugkerende omzet

Zo creëer je terugkerende omzet

Terugkerende omzet (recurring revenue) kennen we natuurlijk van de scheermesjes en de printercartridges. Bij Inc.com een interessante kijk op het onderwerp. 'Omzet die steeds minder afhankelijk wordt van jouw salesinspanning.' Lees verder

10 merken fietsen 'm erin

10 merken fietsen 'm erin

We zullen niet ontkennen dat Nederland fietst. Maar is er plaats voor de handenvol fietsmerken die ondernemers de afgelopen jaren uit de grond stampen? Kijk hoe acht nieuwe merken een op het oog verzadigde markt openbreken. Lees verder

De 3 succesfactoren van Uber

De 3 succesfactoren van Uber

Taxi-app Uber verovert in razend tempo de wereldwijde taximarkt. Wat maakt Uber zo schaalbaar? 'Als iets niet legaal is, denken we er toch over na.' Lees verder

10 abonnementen als businessmodel

10 abonnementen als businessmodel

Drivemoby lanceert deze week een abonnement op een auto. In de VS begint supermarkt Target met abonnementen op bepaalde artikelen. Allemaal varianten op het abonnement als businessmodel. Slimme ondernemers zorgen zo voor stabiele, terugkerende inkomsten in de 'subscription economy'. Lees verder

Igor Kluin gaat bankwereld opschudden

Igor Kluin gaat bankwereld opschudden

Hij wil mensen nog net niet oproepen om hun geld van de bank te halen, maar zijn nieuwe bedrijf moet banken wel buitenspel gaan zetten. Igor Kluin vertelt over zijn nieuwe bedrijf Monyq bij 7 Ditches TV. Lees verder

Raymond Cloosterman: 'Durf te dromen'

Raymond Cloosterman: 'Durf te dromen'

De komende weken blikken we terug op de Challengerday van 2012. In deze video Raymond Cloosterman. Hij vertelt hoe je een luxe merk kunt bouwen zonder groot marketingbudget.   Lees verder

Het businessmodel van Uber

Het businessmodel van Uber

De Amerikaanse taxidienst Uber heeft 258 miljoen dollar opgehaald bij Google Ventures, de grootste investeringsdeal ooit voor de zoekmachinegigant. Oprichter Ryan Graves komt in oktober naar de Sprout Challengerday. In deze video enkele vragen aan zijn man in Europa. Lees verder

Kan Marlies Dekkers het online redden?

Kan Marlies Dekkers het online redden?

Marlies Dekkers kan na haar faillissement met een schone lei beginnen, met de focus op online verkoop. De winkels die nog open blijven, zijn ondersteunend. Wat moet er gebeuren om succesvol te zijn? Lees verder

5 tips om op een groot bedrijf mee te liften

5 tips om op een groot bedrijf mee te liften

Wat is er mooier dan mee te liften op het succes van een bekend merk? Een gevestigd bedrijf kan veel inkomsten voor je generen. 5 tips voor als je een vette vis gaat binnenhalen. Lees verder

6 zakenmannen die wél geloven in de krant

6 zakenmannen die wél geloven in de krant

Terwijl kranten dood worden verklaard, koopt Amazon-ceo Jeff Bezos The Washington Post. Hij is niet de eerste miljonair met een dagblad. Wat zoeken ondernemers van naam en faam toch in deze stervende industrie?  Lees verder

Gooi de prijzen omhoog

Gooi de prijzen omhoog

De onkosten worden steeds hoger waardoor je winst afneemt. Maar wat is het geschikte moment om je prijzen te verhogen? Het laatste waar je immers op zit te wachten is dat je vaste klanten ook nog weglopen.  Lees verder

De doorbraak van Jorg Grimm (Galerie Grimm)

De doorbraak van Jorg Grimm (Galerie Grimm)

Sprout spreekt maandelijks met topondernemers over de periode vóór hun grote doorbraak. Deze keer: Jorg Grimm, oprichter en eigenaar van Galerie Grimm. "Het begint met vriendschap met je kunstenaars." Lees verder

6 super ondernemende museumdirecteuren

6 super ondernemende museumdirecteuren

Saai, stoffig, een containerbegrip? Fout! Cultureel ondernemen is in, erkent nu ook PvdA-minister Jet Bussemaker van Cultuur. Volgens haar zijn musea prima in staat  zelf slimme samenwerkingen te smeden. Sprout geeft 6 voorbeelden van museumdirecteuren die op een creatieve manier ons nationale erfgoed exploiteren. Lees verder

4 tips voor het ultieme businessmodel

Je gaat pas echt geld verdienen met een goed businessmodel. Hoe weet je wat jouw kaskraker is? Het enige dat je ervoor hoeft te doen is goed om je heen kijken. Lees verder

7 tips van Verne Harnish om vanaf nu keihard te groeien

7 tips van Verne Harnish om vanaf nu keihard te groeien

Groei-expert Verne Harnish was woensdagmiddag in Nederland. Hij sprak tijdens de Growth Summit in Amsterdam en gaf 7 tips om een winnend bedrijf neer te zetten. Lees verder

Big Data: wat moet ik ermee?

Big Data: wat moet ik ermee?

Big Data is hot. Misschien wel een hype. Er gaat bijna geen netwerkbijeenkomst of lezing voorbij zonder dat de term valt. Wat moet een ondernemer ermee? Lees verder

Hoe Shapeways groeit vanuit de VS

Hoe Shapeways groeit vanuit de VS

Het Nederlandse Shapeways heeft vers groeigeld opgehaald in de VS. Het bedrijf is wereldmarktleider in de internationale 3D printing on demand markt. Mede dankzij de beslissing om het hoofdkantoor van Eindhoven naar New York te verplaatsen kan het bedrijf snel doorgroeien, vertelt medeoprichter Marleen Vogelaar (36). Lees verder

Reportage: de innovatieve kerkklokken van Eijsbouts

Reportage: de innovatieve kerkklokken van Eijsbouts

Familiebedrijf Koninklijke Eijsbouts maakt al generaties lang kerkklokken en torenuurwerken. Een bijzondere markt: klokken gaan honderden jaren mee en klanten zie je vaak maar één keer terug. Lees verder

Verne Harnish: 'Dood aan de SWOT-analyse'

Verne Harnish: 'Dood aan de SWOT-analyse'

Groei-expert Verne Harnish weet wel waarom veel bedrijven achterop lopen in hun markt. Ze vertrouwen blindelings op SWOT-analyse. De methode helpt bedrijven de vinger op sterkes en zwaktes te leggen, maar maakt van ondernemers ook navelstaarders.  Lees verder

Hoe je geld kunt verdienen met delen

Hoe je geld kunt verdienen met delen

We komen er niet meer omheen: onze economie verandert in een sharing economy. Loic Le Meur, founder van internetconferentie LeWeb, vertelde erover bij The Next Web. Lees verder

CompaNanny: de business van een kinderdagverblijf

CompaNanny: de business van een kinderdagverblijf

CompaNanny is tien procent duurder dan het gemiddelde kinderdagverblijf. Toch zegt ondernemer Bas Beek een outperformer te zijn in zijn branche. Wat is het geheim achter zijn businessmodel? Lees verder

Bij deze architect is het géén crisis

Bij deze architect is het géén crisis

Als er één sector op zijn gat ligt, is dat de architectuur wel. Met architect Rein Jansma gaat het juist goed. Zijn bedrijf groeit. Wat is zijn geheim? Lees verder

Waarom Sanitairwinkel.nl helemaal goed zit

Waarom Sanitairwinkel.nl helemaal goed zit

In retail wordt veel gesproken over de combinatie van offline en online verkopen (clicks and bricks). Sanitairwinkel.nl bewijst het succes van dat businessmodel: een omzetgroei van 35 procent in een markt die compleet op zijn gat ligt. Lees verder

10 businessmodellen om nu de markt mee te verslaan

10 businessmodellen om nu de markt mee te verslaan

Oude businessmodelllen kunnen bij het vuilnis. Ken de zakelijke trends waar je nu op kunt aanhaken. Maar: met welk businessmodel ga jij de markt verslaan? 10 supersterke businessmodellen.  Lees verder

‘Hoe ik… de bouw uit het slop probeer te trekken’

‘Hoe ik… de bouw uit het slop probeer te trekken’

Als er één sector is die moet werken aan een nieuw businessmodel is het wel de bouw, zegt Johan Krijgsman (40). De directeur en mede-eigenaar van bouwbedrijf Waal zegt dat het oude model volgens hem ten dode is opgeschreven. Wat is zijn alternatief? Lees verder

De 10 leukste franchise formules

De 10 leukste franchise formules

Waarom zou je als ondernemer het wiel opnieuw uitvinden, als je in een rijdende trein kunt stappen? Voor veel ondernemers kan een franchiseformule de beste stap naar een bloeiende zaak betekenen. Sprout pikte een paar mooie franchisegevers uit het aanbod. Lees verder

De versierders van NOOSA

De versierders van NOOSA

Alette Zeijlstra (42) en Nathalie Mangnus (40) waren vijf jaar geleden nog onbekenden voor elkaar. Een vriendin stelde een ontmoeting voor toen ze hoorde dat Zeijlstra en Mangnus allebei wilden gaan ondernemen. Er volgde een bloeiende samenwerking, maar ook één met tegenslagen. Lees verder

Leunen op Microsoft als businessmodel

Leunen op Microsoft als businessmodel

Is dat wel slim? Je hele bedrijf bouwen op één leverancier. Volgens ondernemer Lucas Wensing wel. Hij bouwde op basis van communicatietool Lync van Microsoft zijn eigen product: Lync4all. "Ik ben een distributeur die waarde toevoegt." Lees verder

Startupbootcamp breidt uit in Nederland

Startupbootcamp breidt uit in Nederland

Startupbootcamp, de snelkookpan waarin startups drie maanden lang worden klaargestoomd voor verdere successen, heeft Amazon gestrikt als partner. Ook krijgt Nederland twee nieuwe bootcamps erbij. Lees verder

Zo schrijf je een raak businessplan

Zo schrijf je een raak businessplan

Een ondernemingsplan kun je op vele manieren schrijven. Wat moet erin, wat laat je weg? Sprout stelde op basis van talloze voorbeelden de beste en kortste opzet samen. Lees en huiver. Lees verder

De 7 businesslessen van Zumba

De 7 businesslessen van Zumba

Van de danspasjes van Zumba word je vrolijk, maar van het businessmodel erachter nog meer. Alberto Perlman, oprichter van het Amerikaanse succesverhaal, geeft een lesje ondernemerschap. Lees verder

De nieuwe strategie van Maxim Schram

De nieuwe strategie van Maxim Schram

Ondernemer Maxim Schram heeft een nieuwe draai gegeven aan Redesignme.com. Het crowdsourcebedrijf heet vanaf nu CMNTY Corporation (lees: community). Achter de nieuwe naam gaat een belangrijke strategiewijziging schuil. Schram legt uit. Lees verder

Snappcar verwacht groei van 1000%

Snappcar verwacht groei van 1000%

Pascal Ontijd en Victor van Tol hebben grote plannen voor 2013. De medeoprichter van peer-to-peer autoverhuurder Snappcar verwacht eind dit jaar 100.000 gebruikers te hebben. Een veelvoud van de huidige 10.000 huurders en verhuurders. Hoe zijn ze dit van plan? Lees verder

4 faillissementslessen van een franchisebedrijf

4 faillissementslessen van een franchisebedrijf

Hoe kon De Autostomerij, een autowasformule die in anderhalf jaar naar 37 franchisers doorgroeide, in oktober opeens failliet gaan? Medeoprichter Jaap de Vuijst heeft vier lessen geleerd. Lees verder

Waarom PressPage de persbureaus uitdaagt

Waarom PressPage de persbureaus uitdaagt

Een beetje bedrijf stuurt tegenwoordig niet alleen een persbericht, maar wil zijn boodschap overbrengen op alle sociale media. PressPage ontdekte een gat in de markt. Lees verder

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout