Zo pitchen ze in Silicon Valley

skills | 16 jul 2012 | Bas van Essen |
RockstartPitch

Wat voor beeld vorm je je bij een groep mensen die tegelijkertijd diep in- en uitademen? Een meditatieklas? Geen gekke gedachte, maar dat gold niet voor 20 ondernemers die op bezoek waren bij Rockstart Accelerator. Met een Silicon Valley-coach leerden zij in één dag hoe je een pitch moet uitvoeren.

Rockstart Accelerator is een nieuwe groeiversneller in Amsterdam, die jaarlijks een snelkookprogramma aanbiedt aan veelbelovende bedrijven. Het is onderdeel van Rockstart. De organisatie biedt sindskort ook een reeks seminars aan ondernemers die hun groei willen versnellen, maar dat niet binnen de pressure cooker doen. Rockstart Academy heet het.

Zo was er vrijdag de 'Perfect Pitching' workshop van Beth Susanne, een zeer ervaren pitch coach uit Silicon Valley. Zij gaf les aan een gezelschap van zo'n 20 Nederlandse ondernemers, waarvan het merendeel op het punt staat om hun product publiekelijk te lanceren. In de kring bevonden zich bijvoorbeeld Auke van Scheltinga en Bart Fussel, die onlangs Startup Weekend Amsterdam wonnen met hun donatiesite EasyGiving. Bas Welling liet voorbeelden zien van producties van zijn online videobedrijf WeFilm. Ook present was Ronald Treur van Snowciety, een onlangs gelanceerde sociale netwerk-app voor skiërs. Treur runt het bedrijfje samen met Timan Rebel, voormalig cto van Mobypicture en oprichter van het aan de Telegraaf Media Groep verkochte Sugababes. Verder waren er veel ondernemers die liever nog even anoniem opereren.

Het geheim van de Silicon Valley-smid

Susanne heeft inmiddels ondernemers uit ruim 30 landen geholpen met het succesvol presenteren van hun bedrijf aan investeerders. Alle ondernemers zouden, zoals in een mailing van te voren werd vermeld, in totaal 1,3 miljard euro aan groeigeld opgehaald hebben. Of haar pitchtrainingen inderdaad een beslissende rol hebben gespeeld bij al deze investeringen is natuurlijk niet hard te maken. Maar dat ze een vakvrouw is, bewees ze wel. En ook dat ze typisch Amerikaans is: "Willen alle aanwezigen vooral aangeven wat een pitcher goed gedaan heeft?", was één van de eerste dingen die ze zei. "Geef daarnaast opbouwende, positief bedoelde feedback. Nederlanders zijn nogal geneigd tot het uiten van kritiek, die eerder iemand afkraakt."

Susanne is op de hoogte van haar internationale uitstraling. Hoewel er duizenden pitchcoaches zijn in de wereld, en een (groot) deel daarvan echt wel het klappen van de zweep kent, verbiedt ze de deelnemers aan het einde van de dag haar sheets te delen met 'de buitenwereld'. Maar Sprout was natuurlijk niet op bezoek om de lessen van de dag voor zichzelf te houden. Zonder alles al te letterlijk prijs te geven, sommen we de 'lessons learned' één voor één op. Sprout bespreekt er zes op de volgende pagina's.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over skills:


 

reacties

(1)
Pasfoto van
  •  | 30 jul 2012 | 10:44 2012 uur
Ook ik heb deelgenomen aan de door Bas uitvoering beschreven Pitchtraining van Beth Suzanne. Het is wat mij betreft een regelrechte aanrader voor iedereen die beter wil presteren op het podium.

Een kleine aanvulling op het verhaal van Bas, vanuit eigen ervaring. Zorg ervoor dat je, voordat je een pitch gaat geven, EXACT weet hoeveel tijd je hebt. Zodat je daar je verhaal op kunt afstemmen. Zo zaten wij voor Plesents laatst bij een mogelijke investeerder, bleek hij slechts 20 minuten de tijd te hebben in plaats van drie kwartier. We waren ervan uitgegaan dat we een kwartier konden pitchen, wat dus 5 minuten bleek te zijn. De 5 minuten-pitch hadden we redelijk paraat, maar niet zo overtuigend als voor ons gevoel had gemoeten. Hadden we ons beter voorbereid, dan hadden we hem wel 'genailed'.
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout