Schnabbel nodig? Word een succesvolle spreker

kijk mij nou | 07 apr 2010 | John van Schagen |
Presentatie Presenteren Spreker

Lezingen vormen de ultieme schnabbel. Adjiedj Bakas vertelt hoe je je agenda volgeboekt krijgt met lucratieve lezingen en presentaties.

 

Lezingen. Voor types als Jort Kelder, Ruud Koornstra en Roel Pieper is het een uiterst lucratieve bijbaan. Trendwatcher Adjiedj Bakas doet het recept voor zijn succes uit de doeken. Onlangs riep MT hem nog uit tot één van de meest creatieve Nederlanders van dit moment. En dat was niet de eerste eervolle vermelding die hij op zijn Linkedin-profiel kon bijschrijven. In 2008 werd de in Suriname geboren Hindoestaan uitgeroepen tot Zwarte Zakenman van het jaar. Hij schreef maar liefst vijf bestsellers en behoort als trendwatcher tot het groepje meest gevraagde sprekers van Nederland. Waarom hengelen grote bedrijven als Philips, ABN Amro en de Rabobank keer op keer naar zijn diensten?

 

Saaie sprekers

Bakas: “Het is belangrijk dat je jezelf blijft vernieuwen en dezelfde groep mensen niet twee keer hetzelfde verhaal voorschotelt. Geef de zaal een goed gevoel mee, adviseer ik sprekers. Mensen moeten door jouw verhaal als het ware weer zin krijgen in het leven. Spreken kun je leren, maar zonder een beetje aangeboren talent wordt het niks. Negentig procent van de mensen die op het podium staan kunnen niet spreken. Die zijn vooral heel saai, gebruiken allerlei tabellen en statistieken en zijn niet bezig om te communiceren met de zaal. Zelf zet ik geen letter op het scherm. Ik gebruik alleen maar beelden en filmpjes.”

 

Wees vooruitstrevend

Als ondernemer met podiumambities zul je iets extra’s moeten presteren om door bedrijven gevraagd te worden. Zoals Bakas. De trendwatcher heeft nauwelijks een reclamebudget nodig. Zijn boeken verkopen zijn lezingen en andersom. En visie kunnen we Bakas niet ontzeggen. Vlak nadat Lehman Brothers in het najaar van 2008 was gevallen, rolde zijn boek The Future of Finance van de persen. Al snel mocht de trendwatcher overal komen opdagen om zijn visie op de economische crisis te komen vertellen. Zijn in maart 2009 uitgekomen boek Beyond the Crisis deed daar weer een schepje bovenop. “De basis van zo’n verhaal is overal hetzelfde, maar pas ik wel steeds aan per regio en branche. Voor een bank gelden soms andere zaken als interessant dan voor een melkfabriek.”

 

Jort Kelder

Wie zich vandaag de dag afficheert als spreker kan van die job een leuke casflowgenerator maken. Types als Jort Kelder vragen voor een uurtje schnabbelen al gauw 7.000 euro. Voor een half uur Bakas betaal je ongeveer 3.600 euro. Klusjes in het buitenland leveren de trendwatcher twee tot drie mile extra op. Een leuke verdienste dus, helemaal als je je bedenkt dat Bakas er in het hoofdseizoen gemiddeld twintig per week doet. “Het is belangrijk dat je elke keer weer vol energie op het podium staat. Daarom heb ik een student die mij rijdt, zodat ik in de auto onderweg kan uitrusten en me niet laat afleiden door files. Hier kan ik even slapen, mediteren en me voorbereiden op de volgende lezing.”

 

Hoe zorgt je ervoor dat je agenda straks is volgeboekt met lucratieve lezingen en presentaties?

  1. Kijk het spelletje af bij veelgevraagde sprekers.
  2. Volg een presentatiecursus en leer de fijne kneepjes van het vak.
  3. Oefen! Begin bij een groep scholieren of studenten. Zo komt je er snel genoeg achter wat werkt en wat vooral niet.
  4. Schrijf een interessant (ondernemers)boek en verhoog je marktwaarde.
  5. Zet je pr-machine aan het werk. Een keer in De Wereld Draait Door en de agenda stroomt vanzelf vol.
  6. Meld je aan bij een sprekersbureau zoals thenextspeaker.nl of speakersacademy.nl
  7. Begin met een lager instaptarief als de grote jongens nu vragen. Zeven mile is nog even a bridge too far.

Adjiedj Bakas schreef Megatrends Nederland, Leven zonder olie, The Future of Finance, De Toekomst van werk en De toekomst van liefde.

Gerelateerde artikelen:


Meer over kijk mij nou:


 

reacties

(1)
Pasfoto van Groot Zwaaftink
De kern van een goed verhaal is authenciteit; de toehoorders zijn allemaal slimme mensen, die prikken meteen door een verhaal heen, als dit niet 'echt' en doorleefd is.

Dus de basis van een succesvolle spreker is toch ervaring (10.000 keer gedaan hebben en dus succesvol ermee zijn) met het thema waarover zij/hij spreekt. En dat krijg je niet zomaar!
De genoemde tips helpen natuurlijk wel, wellicht nog 1 erbij: bekijk de sprekers op www.ted.com
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout