Zo versnel je de lancering van je startup

WvdO | 29 jun 2012 | Bas van Essen |
AcceleratorProgramma

In deze snelle en competitieve digitale markt kun je met je bedrijf geen moment stil staan. Hoe zorg je ervoor dat je met jouw geniale idee de concurrentie voor blijft? Sprout presenteert drie Nederlandse groeiversnellers.

Accelerator is een buzzword

Er is een grote groep aan organisaties die stellen dat ze een accelerator zijn. Volgens de huidige opvatting zijn ze dat echter om drie redenen niet (meer). A: Ze hebben een langere looptijd dan een half jaar. Dan ben je onvoldoende een snelkookpan. B: Ze worden volledig gesubsidieerd en gesponsord. C: ze bieden geen kantoorruimte.

In dit soort gevallen spreken we niet over accelerators, maar groeiprogramma's. Sprout bespreekt deze volgende week in een overzicht.

Bij dit lean startup tijdperk, waarin je moet durven falen en snel je producten de markt op moet brengen, past de hulp van een accelerator, ofwel een groeiversneller. Volgens een enkele cynicus op Quora luiden accelerators zelfs het einde van de incubator in. De semi-overheidsorganisatie die je jarenlang voor een zacht prijsje kantoorruimte, workshops en netwerkmeetings biedt, zou niet meer voldoen. Zeker nu overheden door de crisis steeds meer op deze organisatie dreigen te bezuinigen.                                                                Een groeiversneller zou meer kunnen betekenen voor een startup, omdat het als snelkookpan te boek staat. Binnen een periode van een half jaar wil het je bedrijf aan (zijn eerste) grote klanten en kapitaalinjecties helpen. Verder is er nog een reden: in tegenstelling tot incubators kan het op basis van jouw aanwezigheid winst maken en dus zou de organisatie net dat tikkeltje extra motivatie hebben. De één verdient aan een startup door middel van de prijs die het koppelt aan z'n curriculum, de ander verdient geld door een verworven aandeel in jouw bedrijf in een volgende investeringsronde te verkopen.

Welke accelerators, ofwel groeiversnellers, zijn er in Nederland? Wat bieden ze je? En wat moet jij erin steken? Sprout presenteert er drie op de volgende pagina's.

1 | 2 | 3 | 4 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over WvdO:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

kennispartner

Sprout live op de
Week van de Ondernemer

Remy Gieling SproutDe Week van de Ondernemer is een feestje voor ondernemers die vooruit willen. En daarom is Sprout er ook. Remy Ludo Gieling brengt verslag uit en spreekt aanwezige ondernemers over hun plannen en ambities. 

Sprout vernieuwt

hoofdredacteur Karin HusslageMaar Sprout blaakt zelf ook van de ambitie: achter de schermen sleutelen Karin Husslage en haar team aan een totaal vernieuwde opzet van Sprout. Wie member wordt, krijgt vanaf volgende week een piekfijn magazine, gratis toegang tot events, een hoogwaardig netwerk met andere Sprouters en een onmisbare website. 

Bekijk de video met uitleg door Karin: