Ali B. ‘Ben niet bang dat mijn masker af valt’

WvdO | 21 sep 2012 | Rob Roelofs |
Ali-B-challengerday

Vijftien jaar geleden was Ali Bouali nog een vervelend, blowend kutmarokkaantje. Nu is Ali B. een gevierd muzikant en televisiepersoonlijkheid. Hoe hij dat deed? Op de Challengerday doet Ali zijn businessgeheimen uit de doeken. Hij neemt het onderdeel persoonlijke groei voor zijn rekening: hoe word je een betere ondernemer? “Ik doe me veel dommer voor dan ik ben.”

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?
Ali B. is vooral bekend als rapper. Recent maakte hij furore met zijn programma Ali B. op volle toeren, waarin hij rappers koppelde aan de ‘sterren van toen’, zoals Ben Cramer en Imca Marina. Minder bekend is dat Ali ook een bedrijf leidt met negen man personeel, waarmee hij boekingen voor muzikanten verzorgt en al het bijbehorende artwork, zoals albumhoezen en videoclips. En daar zag het lang niet naar uit; hij leek zijn leven te vergooien aan wiet en gokken. Maar toen ontdekte hij al de ondernemer in zichzelf. “Ik wist precies wat ik wilde en wat er gedaan moest worden. Ik deed het alleen niet. En nu wel.”

Voel je je ondernemer?

Ik ben ondernemend. Per definitie. Daar hoef ik weinig moeite voor te doen, dat zit in me. Dat mensen dat niet weten, tja. Een goede ondernemer is bezig met ondernemen en niet met laten zien dat hij ondernemer is. Sterker nog, een goede ondernemer in Nederland moet weten dat de underdog het hier goed doet. Men houdt niet van opscheppers. Ik doe me veel dommer voor dan ik ben. Dan doe ik het altijd beter dan de verwachting. Waarom worden Mart Smeets en Ivo Niehe hier kapot gemaakt? Omdat ze zich niet dommer kunnen voordoen dan ze zijn. Ze benadrukken juist hun positie, en dan word je in Nederland al snel onthoofd in het maaiveld.

Kom naar de Sprout Challengerday! In ons dossier groeistrategie vertellen we ja alles over groei. Maar: als je meer wilt weten over hoe je die groei in goede banen leidt, kom dan naar de Sprout Challengerday op 6 november. Het is niet alleen een inspirerend event, maar biedt ook genoeg food for growth. Topondernemers en groeiexperts vertellen er hun groeigeheimen. Meld je aan. 

Is het moeilijk om je dommer voor te doen?

Nee joh! Het is heel machtig om te weten dat je slimmer bent dan je je voordoet. Dan heb je altijd iets achter de hand. Ondernemen is ook kijken waar iemands kracht ligt. Humor is daarbij belangrijk, en dat is één van mijn krachten.

Maar eigenlijk ben je dus heel diepzinnig?

Ja, nou, dat ga ik niet over mezelf zeggen, maar dat wordt wel eens gezegd. Daardoor blijf ik wel verrassen. Ik ben van de details. Neem de commercial voor T-Mobile. Dat is een filmpje van dertig seconden. Daar ga ik naar kijken, en dan verander ik één of twee seconden. En precies dat zorgt ervoor dat we een Gouden Loeki winnen. Timing is belangrijk. Waar bouw je spanning op, waar verlies je het?

Ali B. op volle toeren, komt dat uit jouw koker?

Ik maak dat programma met de mensen van productiemaatschappij Tuvalu. Ik maakte met hen ook Te leuk om waar te zijn. Laten we zeggen dat dat niet echt een kwalitatief hoogstaand programma was. Toen was ik wel even klaar met televisie. Maar ze vroegen mij of ik eens wilde nadenken over een nieuw programma. Daar had ik dus geen zin in, ik wilde weer de muziek in. Maar ze vroegen of ze toch niet één keertje met me konden praten. Die gasten probeerden met niet over te halen, ze vroegen alleen wat ik wél wilde doen. Nou, muziek maken, zei ik. Ik vertelde dat ik veel naar muziek van vroeger luisterde en dat dat me inspireerde. En het theater wilde ik ook in, om verhalen te vertellen, mensen te laten lachen en te inspireren. Ondertussen zie ik ze noteren wat ik allemaal zeg. Daaromheen hebben we een format bedacht.

Je bent een hit op televisie, de shows in Paradiso waren een groot succes. Wat heeft het programma je gebracht?

Ik ben geen ander mens geworden door het programma, het heeft benadrukt waar ik voor sta. Ik ben dichter bij mezelf gekomen. Het komt heel dicht bij hoe ik in het leven wil staan.

Als je nu dichter bij jezelf staat, stond je vijftien jaar geleden dan veel verder van jezelf af?

Toen stond ik inderdaad heel ver van mezelf af. Ik ben niet iemand die hoort te blowen of te gokken, maar ik deed het wel. Maar zelfs toen ik dat deed, probeerde ik dicht bij mezelf te komen. Ik blowde niet alleen, ik was ook ondernemend. Ik dacht: ik ga niet alleen blowen, ik ga ook wiet verkopen. Een van mijn talenten is dat ik mensen kan overtuigen, dus ik verkocht de allerbeste wiet die je je maar kon voorstellen, snap je? En ik was entertainend, mensen kochten niet alleen een zakje wiet, ze kregen er ook een onemanshow bij.

Hoe ben je daaruit gekomen?

Er zijn een aantal heftige dingen in mijn leven gebeurd. Met sommige dingen ben ik naar buiten gekomen, andere hou ik voor me. Ik kwam in de put terecht, maar ik ben niet iemand die in de put blijft zitten. Ik ben door mijn moeder naar Marokko gestuurd, daar ben ik gaan nadenken, en kon ik ontsnappen aan de plekken die me prikkelden om mijn oude leven voort te zetten. Ik denk ook dat God me heeft geholpen, maar goed, ik heb geen belgegevens of e-mailverkeer met hem zodat ik kan laten zien wat er is gebeurd. Maar ik heb wel het idee dat wat ik nu doe mijn bestemming is, mijn lot. Ik ben van nature een entertainend iemand, ik hou ervan om mensen anekdotes en verhalen te vertellen. Ik ben redelijk confronterend, op een aangename manier. Vroeger wist ik heel goed wat er gedaan moest worden, maar ik deed het niet. Dat wordt frustrerend. Dan moet het exploderen, want het ventileren van mijn mening wilde ik niet opgeven. Het blowen uiteindelijk wel.

Nu ben je bekend, iedereen herkent je op straat. Helpt je dat bij je ondernemerschap?

Marco Borsato is ook bekend, en Klaas Jan Huntelaar ook, maar mensen hebben het gevoel dat ze me beter kennen dan die anderen. Mensen knuffelen me ongevraagd, houden hele verhalen. Dat komt denk ik omdat ik zeg wat er in me opkomt, onbevangen. Mensen hebben het gevoel dat ze me kennen, en dat is best fijn. Ik hoef niet bang te zijn dat mijn masker opeens af valt, omdat ik me op televisie anders voordoe dan elders. Ik voel me thuis in mijn leven. Binnen een kilometer word ik dertig keer aangesproken, en daar voel ik me goed bij. Het voelt niet als irritant. Ik kan mijn grenzen goed aangeven.

Oke, maar je ondernemerschap?

Wil je het hele verhaal van Ali B. horen?
Kom dan op 6 november naar Sprout Challengerday, in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Dit event staat helemaal in het teken van groei. Ga voor het complete programma en tickets naar challengerday.nl
Vaak wordt gezegd dat je ondernemer kunt worden. Natuurlijk kun je dingen leren, maar ondernemerschap moet in je zitten. Een probleem? Meteen oplossen, dat is ondernemen. 

Dat zit in me, dus het is voor mij niet zo moeilijk om te gaan ondernemen. Dan krijg je wel te maken met boekhouding, regeltjes, personeel aansturen. Dat hoort bij een onderneming, maar dat betekent niet dat ik dat allemaal moet doen. Daar heb ik mensen voor die daar veel beter in zijn. Ik heb een boekingskantoor, maar dat wil niet zeggen dat ik de boekingen doe. Dat is niet mijn kracht. Mijn kracht is dat ik de juiste mensen om me heen verzamel. En je leert onderweg veel. Voor mijn eerste optreden kreeg ik 150 gulden. Ik dacht dat ik een goede deal had, totdat ik moest tanken.

Wat wil je verder gaan doen?

Als er iets is wat ik niet goed kan, is het een planning maken. Ik leef echt in dit moment. Ik ben niet bezig met morgen of gisteren. Ik wil graag nog volwaardig cabaretier en televisiepersoonlijkheid worden. En ik wil een goed productiebedrijf opbouwen. Of Endemol voor me moet uitkijken? Nee hoor, ik kan prima samenwerken.

 

Gerelateerde artikelen:


Meer over WvdO:


Rob Roelofs

door Rob Roelofs

Bekijk profiel

 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

kennispartner

Sprout live op de
Week van de Ondernemer

Remy Gieling SproutDe Week van de Ondernemer is een feestje voor ondernemers die vooruit willen. En daarom is Sprout er ook. Remy Ludo Gieling brengt verslag uit en spreekt aanwezige ondernemers over hun plannen en ambities. 

Sprout vernieuwt

hoofdredacteur Karin HusslageMaar Sprout blaakt zelf ook van de ambitie: achter de schermen sleutelen Karin Husslage en haar team aan een totaal vernieuwde opzet van Sprout. Wie member wordt, krijgt vanaf volgende week een piekfijn magazine, gratis toegang tot events, een hoogwaardig netwerk met andere Sprouters en een onmisbare website. 

Bekijk de video met uitleg door Karin: