Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

IT-afdeling moet meer innoveren

Veel IT-afdelingen besteden nog teveel tijd en geld aan het beheren en onderhouden van systemen. Door nieuwe ontwikkelingen moeten ze echter echt zelf ook meer werk gaan maken van innovatie, stelt Podiumauteur Marco van Lieverloo. 

De wereld is aan het veranderen. De sterkste economische groei vindt de komende jaren plaats in de zogeheten BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China. In het verlengde van die groei verleggen deze landen hun aandacht steeds meer naar het buitenland. Indiase en Chinese bedrijven hebben inmiddels vaste voet aan de grond in Europa, ook in ons land. Dat stelt Westerse ondernemingen voor de vraag: Hoe kunnen we de concurrentie uit deze landen het hoofd bieden?

Geen tijd en geld voor innovatie

Op prijs concurreren is geen optie, want arbeidskosten zijn in het Westen nu eenmaal hoog. Dus komt het op de inhoud aan. We moeten onze producten en diensten slimmer maken, innovatiever, flexibeler en beter afgestemd op de wensen van de klant. Steeds meer bedrijven onderkennen dat, blijkt uit ons onderzoek. Van de meer dan achthonderd ondervraagde IT- en businessmanagers zegt bijna de helft serieus met het doorvoeren van innovatie bezig te zijn.

Een op de drie respondenten geeft aan dat ze daarbij een hoofdrol voor IT zien. Dat verbaast mij als IT’er uiteraard niet, maar het rapport zegt meer. Het businessmanagement blijkt als het om innovatie gaat geen hoge verwachtingen te hebben van de eigen IT-afdeling. Dat is deels begrijpelijk. Relatief veel IT-afdelingen besteden nog steeds het merendeel van hun tijd en geld aan beheer en onderhoud van systemen. Dan blijft er voor innovatie weinig over.

IT wordt makkelijker en goedkoper

Maar juist op dat punt is nu een aantal zaken fundamenteel aan het veranderen. In de eerste plaats door de opkomst van cloud computing. De ontwikkeling van dit fenomeen leidt ertoe dat IT nu voor het eerst als industrieel massaproduct beschikbaar komt. Het gevolg daarvan is dat IT een standaardproduct wordt waarvan de kosten minimaal zijn. Dat is inherent aan massaproductie. Voor de inzet van IT zijn straks dus geen grote investeringen meer nodig.

Een tweede belangrijke ontwikkeling speelt zich af op het terrein van mobile computing met in zijn kielzog de enorme groei van het aantal smartphones en tablets. Dit fenomeen, ook wel aangeduid als de ‘consumerization of IT’, leidt tot een nieuw ecosysteem waar steeds meer diensten gratis beschikbaar komen. Er bestaan inmiddels kant-en-klaar afreken- en betalingssystemen die tegen verwaarloosbare kosten kunnen worden ingezet. Dus wie een nieuwe activiteit of zelfs een nieuwe business wil starten, hoeft zich geen zorgen meer te maken over de financiële backoffice. Er zijn afrekenmodellen beschikbaar die hun werkzaamheid bewezen hebben.

Last but not least, op het terrein van beveiliging zijn grote vorderingen gemaakt. Cloud-omgevingen en mobiele netweken worden steeds veiliger en zijn daarmee bonafide toepassingen voor elke onderneming. Niet voor niets staan cloud computing, mobility en security in de top drie van IT-uitgaven voor 2013, zo blijkt uit het onderzoek. Dat geeft aan dat het management IT niet langer als kostenpost beschouwt, maar als een bedrijfsmiddel waarin men wil investeren omdat het de business ondersteunt.

Totale bedrijfsproces meenemen

Neem een bedrijf als Tata Steel. Dit staalbedrijf gebruikt Project Portfolio Management (PPM) voor het stroomlijnen en onderling afstemming van verschillende bedrijfsprocessen. Bij deze investering heeft Tata niet zozeer gekeken naar de besparing die dit op IT-gebied zou opleveren, maar vooral naar de effecten ervan op het totale bedrijfsproces. Het draait dus niet meer alleen om de IT-begroting, maar om de ROI voor het totale bedrijf.

En zelfs om de relaties met de afnemers, want op korte termijn wil Tata deze tool ook aan afnemers ter beschikking stellen zodat klanten de voortgang van hun orders kunnen volgen. Ontwikkelingen zoals bij Tata illustreren dat IT een integraal onderdeel van de business wordt. Het is niet langer een hulpmiddel waarvan de baten soms moeilijk te specificeren zijn, maar een innovator met aantoonbaar toegevoegde waarde.

Innovatie belonen

Dat is een mooi voorbeeld van innovatie. Maar helaas blijkt uit het eerder genoemde onderzoek dat maar liefst 20 procent van de respondenten aangeeft dat innovatie in hun organisatie geheel niet aan de orde is. Dat is ronduit zorgelijk. Maar misschien kunnen we met een relatief eenvoudige ingreep hier wel degelijk een impuls aan geven. Zo blijkt dat binnen veel bedrijven vaak nog een beloningsstructuur ontbreekt om innovatie aan te moedigen. Daar kunt u als manager direct wat aan doen. Pleit niet alleen voor innovatie, maar zet er tevens een beloning op. Tien tegen een dat uw cio zich steeds meer opstelt als innovator die in business-termen denkt en met ideeën komt.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Marco van Lieverloo, Country Manager Nederland bij CA Technologies

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.