Hoe investeerders over Gidsy heen vallen

financiering | 19 apr 2012 | Bas van Essen |
GidsyBerlijn

Het gebeurt niet vaak: een internetstartup die rond zijn lancering al benaderd wordt door tientallen investeerders. Broers Floris en Edial Dekker haalden vanuit Berlijn ruim een miljoen euro op voor Gidsy. 

Het ophalen van groeikapitaal is in deze economisch sombere tijd verre van makkelijk. Maar een recent verhaal rond twee Nederlandse broers doet je misschien anders denken. Floris en Edial Dekker gingen in 2010 met een camper naar Berlijn, met het idee om er zes maanden rond te komen van freelance webopdrachten. Het liep net even anders: eind 2011 maakten ze bekend dat ze ruim één miljoen euro investeringsgeld opgehaald hadden. En niet bij de minsten; onder de business angels die instapten zitten Hollywoodacteur Ashton Kutcher, Amazon-cto Werner Vogels en Etsy-ceo Matt Stitchcomb.

Enkele maanden eerder waren ze met hun goede vriend en zakenpartner Philip Wassibauer begonnen met het bouwen van Gidsy. Op dit platform kun je als 'local' activiteiten aanbieden die mensen kunnen boeken, op basis van jouw kennis of vaardigheden op een bepaald gebied. Het kan zo gek als je wilt: groepsgewijs paddenstoelen plukken, kitesurfen, ijsvogels fotograferen of per fiets door Amsterdam gaan voor een‘startup tour’. Anno april 2012 zijn zes steden aangesloten – Amsterdam, Londen, Berlijn, New York, San Francisco en Los Angeles – en de marktplaats breidt snel uit.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Eerst bouwen

De broers hadden Wassibauer leren kennen tijdens de Hackadays in Nederland en wisten hem over te halen om van Oostenrijk naar Berlijn te verhuizen. Ze wilden samen iets opzetten en brainstormden over een site waar je toers kon boeken en ervaringen daarover kon uitwisselen. Na een gezamenlijke vakantie in India gingen ze van start.

We zouden gewoon met investeerders gaan praten, meer niet. Om geld vroegen we niet

In het halfjaar dat volgde ging de startup bedachtzaam te werk. De drie ondernemers hadden voldoende geld om hun idee uit te ontwikkelen, omdat ze voor grote bedrijven freelance opdrachten hadden uitgevoerd. “We wilden niet meteen met investeerders in zee”, reageert Wassibauer. “Voor ons was het belangrijk om een werkend prototype te maken. Investeerders willen een proof of concept; ze stoppen alleen geld in je als ze denken dat je een idee ook echt gaat uitvoeren.”

Pas nadat het team - de twee broers, Wassibauer en developer Andrew - een eerste betaversie had laten testen door kennissen en familie, gingen ze op zoek naar investeerders. In de tussentijd had een aantal van hun zakelijke vrienden als blijk van vertrouwen al een beetje geld in het bedrijf gestopt. Floris: “We zouden gewoon met investeerders gaan praten, meer niet. Om geld vroegen we niet.” Wie die verkennende gesprekken moest voeren, was snel duidelijk: Edial. “Hij is van ons drieën het meest persoonlijk in de omgang. Iedereen houdt van hem”, zegt zijn broer. Wassibauer voegt toe dat die benoeming direct voor de nodige duidelijkheid zorgde. “Iedereen wist wat hij moest doen. Dat houdt ons allemaal superproductief. Anders zouden we tijd verspillen.”

Investeerders te over

De ondernemers wisten al waar ze moesten zoeken naar investeerders. Edial: “In Berlijn kent iedereen elkaar in de technologiesector. Wij raakten bijvoorbeeld al gauw bevriend met business angel Christophe Maire en de oprichters van Soundcloud, Alexander Ljung en Eric Wahlforss.” Via deze online audiostartup, die in januari maar liefst 37 miljoen euro ophaalde, kregen ze een direct lijntje met Union Square Ventures, Index Ventures en Doughty Hanson Technology Ventures, drie partijen die participeerden in Soundcloud. “Zie het als een tweedegraads connectie op LinkedIn.” Volgens Edial hielp het karakter van de stad Berlijn zelf ook een handje. “Er wonen veel durfkapitalisten, en internationale investeerders komen om de twee weken naar Berlijn toe. Dat doen ze niet alleen omdat er goede ideeën worden ontwikkeld, maar ook omdat de investeringskosten er door het goedkope leven betrekkelijk laag zijn. In Silicon Valley is een startup veel meer kwijt aan vaste lasten.”

Tussen die investeerders zitten ook mensen die het niet snappen, of op zijn minst de wetten van de online wereld niet begrijpen, merkten de broers. Gidsy werd al vroeg benaderd door dit soort ‘beunhazen’. Floris: “We hebben vaak genoeg gedacht ‘gelukkig was de koffie gratis’. Met sommigen spraken we niet eens, als ze ons via het support ticket systeem van onze site probeerden te benaderen. De beste investeerders benaderen je via een introductie of, als ze je al kennen, via de telefoon.”

Belangrijk is dat je zulke succesvolle mensen aan boord krijgt, want dat geeft vertrouwen aan andere investeerders.

Edial praatte een keer met een investeerder die een vijfjarenplan en budgettering van Gidsy wilde. “Ik zal het geen domme vraag noemen, maar wel een heel ongebruikelijke. En eentje die niet echt relevant is voor een bedrijf dat destijds nog maar vier maanden oud was. Youtube, Fab, Flickr, Google en de meeste andere succesvolle sites zijn allemaal gestart als heel andere ondernemingen. Daar ligt ook de kracht van internetbedrijven.”

Delen

Dat de jongens van Soundcloud en angel investor Maire al vroeg enthousiast waren over Gidsy’s prototype gaf een boost aan het zelfvertrouwen van de drie ondernemers. “Toen realiseerden we ons dat we echt potentieel hadden”, reageert Floris. Van hen verwelkomden ze graag het eerste groeikapitaal. “We vroegen van hen slechts een klein bedrag, want we wilden alleen een teken van vertrouwen.”

De beste deal is niet altijd die met het grotere bedrag. “Belangrijk is dat je zulke succesvolle mensen aan boord krijgt, want dat geeft vertrouwen aan andere investeerders. Bovendien steek je heel veel op van hun adviezen. Met hen kunnen we in een café een biertje drinken, een probleem voorleggen en bediscussiëren wat de beste oplossing is. Als je wilt vermenigvuldigen, moet je eerst kunnen delen.”

Vooral in de seed-ronde gaat het vaak om mensen achter het bedrijf, dan heb je meestal ook persoonlijke gesprekken

De verdeel-en-heers-gedachte bleek te kloppen: het balletje ging rollen en een paar seed investors nodigden Edial uit om op gesprek te komen. Deze meetings, die over bestedingen rond de dertigduizend euro gingen, vonden plaats in Londen. Edial: “Dat was heel spannend, want we hadden eerlijk gezegd geen idee wat we aan het doen waren. We wisten niet hoeveel geld we wilden hebben en hadden geen idee hoe zo'n investering er normaal uitzag. Maar het is natuurlijk geweldig als je een half uur, of een uur als het goed gaat, met mensen kan praten die zoveel ervaring met bedrijven hebben.”

Vanaf dat moment ging de ceo feitelijk ervaring op doen met het serieuze werk. Sommige van die gesprekken zaten volgens hem “vol met spanning”, anderen waren vriendschappelijker van aard. “Dat ligt ook aan de investeerders zelf. Vooral in de seed-ronde gaat het vaak om mensen achter het bedrijf, dan heb je meestal ook persoonlijke gesprekken.” De meeste vragen die hij kreeg, verwachtte Edial niet. Zoals vragen over specifieke verwachtingen van het aantal gebruikers, of vergelijkingen met andere internetdiensten die op Gidsy zouden lijken, zoals Meetup. “Elke keer als ik zo'n vraag kreeg, schreef ik die na het gesprek op en maakte er een slide van in mijn pitch deck. Als daarna weer iemand zo'n vraag stelde, kon ik de juiste slide naar voren halen. Het goede daarvan is dat je pitch na elk gesprek beter wordt.”

 

1 | 2 | volgende pagina »

Gerelateerde artikelen:


Meer over financiering:


 

reacties

(0)
reageer op dit artikel


 

 
Volg Sprout

 
Volg Sprout